Wij, Niels van den Heuvel en ik, willen jullie meenemen voor een kijkje achter de schermen bij de organisatie van de Limburgrit, een van oudsher erg gewaardeerde rit onder de SCARB-leden.

De rit wordt georganiseerd door de SCARB evenementencommissie Regio Zuid. Niels en ik bemannen deze regio en alle evenementen in het zuiden worden doorgaans door ons georganiseerd.

Hoe gaat 'een rit uitzetten' in zijn werk?

Allereerst wordt in de SCARB-vergadering in oktober gezamenlijk de evenementenkalender van het aankomend jaar vastgesteld. De datum staat dan vast en iedereen kan aan de slag met de evenementen in zijn of haar regio. Niels en ik spreken dan een datum af om de rit te gaan uitzetten. Op de afgesproken zaterdagmorgen komt een witte Giulietta onze oprit in Sittard oprijden. Meestal heeft Niels dan een tas met schone kleding en een tandenborstel bij zich, zodat we er een tweedaagse happening van kunnen maken en we genoeg tijd hebben om alles in één weekend te regelen.

Op zoek naar de start en de eindlocatie

Om de rit goed te kunnen uitzetten, bepalen we eerst de start- en eindlocatie. We maken vaak gebruik van dezelfde locaties, omdat deze locaties een groot aantal auto's kwijt kunnen op hun parkeerplaatsen. De Limburgrit is namelijk altijd een rit met een bijzonder hoge opkomst. In sommige jaren zelfs ruim 120 auto's.

De route

Omdat je altijd op zoek bent naar onbekende wegen en nieuwe gebieden (best lastig, omdat Limburg niet zo groot is), zetten we de route eerst in grove lijnen uit aan de hand van een kaart van Limburg. We proberen rekening te houden met de vorig jaar gereden route, zodat we niet in twee achtereenvolgende jaren in dezelfde regio's rijden.

In het veld

Uitgerust met dubbele navigatie, i-Pad en blanco bolletje-pijltje-paperassen in de auto trekken we vervolgens het Limburgse landschap in. De groene gebieden in Limburg op de iPad zijn leidend, mits er verharde wegen zijn die gebruikt mogen worden door gemotoriseerd verkeer. Na een dag van links naar rechts, achteruit rijden, foto's maken en vragen bedenken, komen we na zo'n 150 km gereden te hebben rond etenstijd terug in Sittard.

Terug in het Brabantse gaat Niels de aantekeningen verwerken tot een digitaal bestand, zodat er een goed leesbaar bolletje/pijltje routeboek ontstaat. Maximaal één week, maar het liefst een dag voordat de route gereden wordt, rijden we de route nogmaals na om te kijken of er dingen veranderd zijn of dat er wegwerkzaamheden zijn die van invloed kunnen zijn op de te rijden route. Omdat er daarna nog altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren verwerken we op strategische punten ook de straatnamen in het routeboek. Zo kan iedereen, indien nodig, de route op een latere aanwijzing weer oppakken.

De route staat nu en is het wachten op de zondagmorgen van de Limburgrit. Wat zijn de weersverwachtingen? Hoeveel SCARB-leden zouden we mogen begroeten? Hoeveel kopieën van het routeboek moeten we maken?

Vorig jaar, in de dip van de corona-pandemie, hadden we het geluk dat we de rit toch onder voorwaarden konden rijden. Aan de reacties te lezen was de rit in het covid-19 concept goed bevallen. Mocht het nodig en toegestaan zijn dan zal ook de Limburgrit van dit jaar volgens deze formule plaatsvinden.

Als je voorafgaande leest en je denkt 'dit lijkt me ook leuk om te doen', laat het dan weten. We kunnen altijd nog wat regelneven gebruiken.

En dan: op naar de Limburgrit!

Zet de datum alvast in je agenda: zondag 9 mei.

Start- en eindlocatie, en exacte tijden zijn in verband met mogelijke wijzigingen van de covid-19-maatregelen nog niet definitief te maken. Maar we kunnen wel al aangeven dat de start in de regio Geleen zal zijn.

Kijk voor de actuele informatie daarom altijd kort voor vertrek op de website van de SCARB, zo voorkom je teleurstellingen. De kans is groot dat de rit alleen gereden kan worden met een inschrijving vooraf. Raadpleeg te zijner tijd deze pagina. De aankomende nieuwbrieven besteden hier ook aandacht aan.

We hopen jullie allemaal op 9 mei a.s. met je gepoetste Bella te zien in het mooie Limburgse landschap.

Ciao en blijf gezond,

Niels en Jack