Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma sep 19, 2005 22:27

Jawel, ik vind een Giulia wel lelijk. Ik heb er wel een gehad en vind het toch een van de mooiste Alfa's. "Contradictio in terminis" noemen ze dat :wink:

Het is als met die heel oude Saab's. Die waren ook mooi van lelijkheid. En kijk nu eens wat er met het merk gebeurd, nu ze op gewone auto's lijken... :cry:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma sep 19, 2005 22:43

Zo zie je maar weer: iedereen heeft z'n eigen smaak! :o
Ik vind een 96 helemaal niks, maar een 900 3 of 5 deurs: =P~ 8)
Hier komen we nooit aan uit. :? Of toch: Een Alfetta (GT) is mooi!? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma sep 19, 2005 22:46

noem mij maar gek, maar ik vind de 1-serie dus wel mooi. :oops: :-$
Je bent gek! :jumping:
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di sep 20, 2005 14:39

Afbeelding

Hij is toch wel mooi !!!



Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

alfa 166

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 21, 2005 07:53

Ja de voorkant is inderdaad prachtig.

Gebruikersavatar
Ezin Rossi
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 16:03
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 21, 2005 09:37

Ja de voorkant is inderdaad prachtig.
Kwestie van zo parkeren dat je er altijd van de voorkant op afloopt... En als je er eenmaal inzit zie je vooral de neus! (En het dashboard en daar zijn de meningen nog verdeeld over...)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 21, 2005 09:54

Ik zou gaan voor de meest goedkope 159 met 1800 MPI motor. Waarom? Alfa Romeo levert
nu Poltrana Frau leer en wie eens een Lancia van binnen heeft bekeken, zal begrijpen
wat ik bedoel. Het zal zeer waarschijnlijk geen goedkope optie zijn maar het is erg,erg mooi.

leoromeo
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:13
Locatie: zeeland

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma sep 26, 2005 20:14

Afbeelding

Hij is toch wel mooi !!!



Leo.
hier even een andere leo
ja van 3/4 rechts voor wel...
maarrr het beeld recht van de zijkant is gewoon F O U T !
de knik tussen motorkap en voorruit is verkeerd en het deel voor het voorwiel is te lang.
en nou niet zeggen dat dit moet voor de botsproef want bij bmw maken ze dit wel erg kort en dat zou de 159 veel mooier maken
van 3/4 een de achterkant is de auto ook mooi.
het dashboard is echter een mislukking, het zou niet misstaan in een mazda of hyundai.
maar daarvoor koop je geen alfa, is dit eigenlijk wel een alfa? of is het een ontwerp van een student uit japan die bij alfa mocht stage lopen?
had hij toch beter zijn huiswerk moeten doen en de historie kunnen uitpluizen.
de portiergrepen zijn ook lelijk.
dat ze het nog wel kunnen laten ze wel zien bij de brera die wel goed van proporties is, hoewel niet zo mooi als het prototype maar toch wel geslaagd!
oh ja. de aandrijving is ook aan de verkeerde wielen toevertrouwd... maar daar is wel eens eerder een berichtje over geweest.
leo
nu Giulia 2000 TS 1971 wit,
gehad; een Giulia 1750 lpg 1973 grijs, alfetta 2000 GTV 1978 do blauw, Giulia 1600 nuova 1978 grijs en nog een Alfetta 2000 GTV 1976 do blauw

alfa 166

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 07:44

Mijn besluit staat vast...Het wordt niet de 159.

Ik ga nogmaals voor een nieuwe 166. Mijn belastingadviseur zal zeggen dat ik gek ben,(ivm de afschrijving ten opzichte van de 159) maar een Alfa rijder moet zijn gevoel laten spreken. :wink: :wink:

kroehlur

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 08:27

Die lange neus is styling. Mooi of niet - dat komt van de pen van Giugiaro en heeft niets met veiligheid voor voetgangers of inzittenden (alhoewel hij natuurlijk de normen moet naleven). Het is ook niet zo opmerkelijk dat de voorfronten van de huidige Alfa's op elkaar lijken, hé? Ik vind de 159 heel geslaagd, maar heb alleen de foto's tot nu toe mogen bewonderen. Ik zou hem niet van mijn oprit wegsturen.

Hij is alleen een beetje groot en daar heeft mijn vriendin een hekel aan. :roll:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 09:07

Alfa Romeo gt
For a while now I've been worried that Italy is in some sort of trouble. I don't know much about economics or trade, but I've spent long enough tooling around Europe to develop an understanding of our neighbours' national moods and, more specifically, how they are manifested through their driving. So I'm alarmed to see Italians using indicators, driving slowly, parking properly, stopping at red traffic lights, letting me into a queue of traffic and generally behaving like Swedes. These are not the actions of a bullish and confident southern European society.

And I'm especially worried about the Italian car industry, because its spokespeople have become unbelievably boring. There was a time when an Alfa Romeo launch would have been a very relaxed affair - quite a bit of wine, possibly a historic town or race track and almost certainly an ice cream. Now a launch involves hours of turgid philosophy about 'post materialism', 'affluent modernity' and something to do with the luggage compartment. The bloke at the front used to have raffish hair, but now he has a grey suit. Inevitably I nodded off, and when I came round I thought for one terrifying moment that I was at a Hyundai people-carrier launch, there were so many buyer profiles.

The new GT is being touted as a true five-seater coupe having a versatile loadbay. It isn't, because the back is still cramped and claustrophobic, and it hasn't, because it merely features a folding rear seat. In fact it soon begins to look like nothing more than a two-door interpretation of the 156 saloon. So we can stop fretting after all, because that's exactly what we've always wanted. My only complaint with the GT's Bertone styling is that the grille is getting too big. Alfa Romeo, which has given us some of the world's most delicious concept cars - much more exciting than Ferrari's to my mind - and had the guts to produce the likes of the Montreal, should not be too obsessed with heritage. Look what that's done to Jaguar. The MkII's grille looked great on the MkII, but on the S-Type and the RD6 concept it looks like a single great nostril, as if the cars have a coke habit.

That apart, the Alfa is a handsome beast and looks rather special. It feels special too. From March 2004, two engines will be available, the two-litre JTS petrol and the 1.9-litre Multijet diesel. The diesel is remarkably good and even sounds quite nice. It's also very gutsy and economical. And I still hate it. It would be great in a Mondeo, and I know Alfa diesels have been common for years in their homeland, but to me it's just not quite right. At the risk of sounding bloody minded, it produces too much torque for a car whose neck you expect (and want) to have to wring.

So best wait for the Autumn and the 3.2-litre 24v V6 as found in the 156 GTA (though slightly retuned and with 240bhp). This, too, essentially produces too much torque, and a brutally driven 3.2 GT will scrabble around alarmingly under power. Drive around this problem, however, and you arrive at the most sonorous of any engine's upper reaches. This V6 is still one of the most charismatic bits of machinery in production.

September also sees the introduction of the 1.8-litre Twin Spark job, which I have yet to try. I suspect that, as with the 156, the two-litre will be the intelligent choice but, let's face it, we all want the V6 really. Opting for the V6 also means you can't accidentally choose the annoying Selespeed transmission.

I wish I could say that by choosing one of the lesser trim levels you will save enough to buy the bigger engine, but that's pretty much the only specification that won't be possible. Things have moved on from the days when you bought an L or splashed out on the GL and got a clock and some headrests; now there appear to be four interior 'themes', making use of different seat fabrics, dash plastics and levels of kit, and then a load of options that might come as part of a pack or might already be standard if you've chosen Distinctive spec, but not with a Selespeed gearbox, or something. I would refer you to the manufacturer's literature but I've tried this myself and still don't really get it. See your dealer... Buy the V6 and you have to have everything. Leather everywhere, a screen and buttons, cruise control, climate, the lot. Sounds terrifying, but my investigations suggest that the 3.2 will go on sale here for around £27,000.

Very nice that would be too. Following a post- presentation re-evaluation of the Alfa Romeo marketing strategy, I've worked out that this is a suitable car for wealthy people without too many responsibilities. I look forward to being one.


Geweldig geschreven artikel. Bouwen Italianen niet te verstandige auto's en kijkt men niet
teveel naar de competitie. Te koudbloedig ?? De 159 is weer zo'n voorwielaangedreven zakending.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 10:02

Afgelopen weekend was de 159 lijdend voorwerp in een rijimpressie op de duitse tv in Auto, Motor und Sport TV. En waarempel, hij kwam er niet eens slecht vanaf. Ze waren zelfs positief. Alleen de ruimte achterin voor de passagiers was beperkt, terwijl de auto langer geworden is notabene. Maar het zag er niet verkeerd uit. Nu wachten op de echte test binnenkort.

SPIDERVELOCE1750

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 12:41

Hier komt ie der ook redelijk goed vanaf ( Belgische Autokrant )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kristal

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 13:21

Die achterkan van die BMW is net een oude Nissan of zoiets......

Nee, naast een BWM is de 159 toch wel geslaagd
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

wo sep 28, 2005 17:02

Naar mijn smaak is de Alfa 159 laf vormgegeven. Een fantasieloze variatie op het 156 thema. En waarom moest trouwens de hele range opeens voorzien worden van dat overdreven uitgesproken front?
Aggressief? Ja net als een open shirt boven je bierbuik, met uitpuilend borsthaar en polsbeschermers in de vorm van Rolleksen en ander glimmend metaal.
Intimiderend, jazeker. Protserig des te meer!
Juist alles wat ik met Mercedessen en BMW's van een paar jaar oud associeer is meegenomen in de vormgeving of het gebrek daaraan. Als het de bedoeling was het imago van een BMW aan te nemen mag het ontwerp geslaag worden genoemd, maar ten opzichte van een oude Alfa, met de meer ingetogen understated vormgeving (neem een Alfetta Berlina!!) is dit maar een zielig slachtoffer van te veel compromissen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”