Zowel een CF3 TS als de JTS hebben indien niet gemodificeerd inderdaad bijna allemaal olieverbruik. En dan zijn er nog diverse andere minpunten aan beide blokken (zie zoekfunctie)Ik heb 2 JTS en gehad. Beiden hebben een zuiger modificatie gehad. Bij dev156 pakte dat heel goed uit en bij de Spider was de actie minder geslaagd. Bedenk: ALLE TS, nee dus niet alleen JTS blokken uit deze serie zijn slecht !!!! Olieverbruik is meer regel dan uitzondering.
Bij de Jts komt daarbij dat door devdirecte inspuiting het inlaattraject niet door brandstof gerinigd wordt. Een extra probleem dus.
De enige goede motor in deze seriesmis de 1.9 jtd. De rest is gewoon slecht en Alfa onwaardig. Zij die anders beweren hebben een ernstig zware rose bril op.
Een gemodificeerde JTS kan dus wel goed zijn, maar hoe weet je dat? Iets van oliegarantie heb je niets aan. Als het mis is geeft dat alleen veel gezeik en geen goede oplossing. Tiscwel een fijn blok en metveen Squadra sjipje ook lekker soepel in omgang. Sjipje geeft overigs geen extra vermogen, maar de gaspedaal reactie is veel directer. Veel succes bij je keuze. Is een fijne E46 niets voor je?
Dus als je een goede betrouwbare motor wil, koop voor een appel en een ei een roestvrije Alfa met motorschade en gebruik de rest van het budget om er een andere (deels)gereviseerde motor met modificaties in te gooien.
Of je nou veel of weinig budget hebt, met beide kun je er prima een betrouwbare auto van maken waar je nog jarenlang plezier van hebt als je het laat uitvoeren door iemand met ervaring en kennis van TS en/of JTS motoren.
