Rainier155
Guru
Guru

Re: RE: Vraagje 2.0 JTS

zo jun 29, 2014 13:46

Ik heb 2 JTS en gehad. Beiden hebben een zuiger modificatie gehad. Bij dev156 pakte dat heel goed uit en bij de Spider was de actie minder geslaagd. Bedenk: ALLE TS, nee dus niet alleen JTS blokken uit deze serie zijn slecht !!!! Olieverbruik is meer regel dan uitzondering.
Bij de Jts komt daarbij dat door devdirecte inspuiting het inlaattraject niet door brandstof gerinigd wordt. Een extra probleem dus.
De enige goede motor in deze seriesmis de 1.9 jtd. De rest is gewoon slecht en Alfa onwaardig. Zij die anders beweren hebben een ernstig zware rose bril op.

Een gemodificeerde JTS kan dus wel goed zijn, maar hoe weet je dat? Iets van oliegarantie heb je niets aan. Als het mis is geeft dat alleen veel gezeik en geen goede oplossing. Tiscwel een fijn blok en metveen Squadra sjipje ook lekker soepel in omgang. Sjipje geeft overigs geen extra vermogen, maar de gaspedaal reactie is veel directer. Veel succes bij je keuze. Is een fijne E46 niets voor je?
Zowel een CF3 TS als de JTS hebben indien niet gemodificeerd inderdaad bijna allemaal olieverbruik. En dan zijn er nog diverse andere minpunten aan beide blokken (zie zoekfunctie)
Dus als je een goede betrouwbare motor wil, koop voor een appel en een ei een roestvrije Alfa met motorschade en gebruik de rest van het budget om er een andere (deels)gereviseerde motor met modificaties in te gooien.
Of je nou veel of weinig budget hebt, met beide kun je er prima een betrouwbare auto van maken waar je nog jarenlang plezier van hebt als je het laat uitvoeren door iemand met ervaring en kennis van TS en/of JTS motoren. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

mark156
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vraagje 2.0 JTS

zo jun 29, 2014 14:52

Pardon?? Een 3.2 in een 156 is gewoon een Busso hoor... :?

Grtz,fRank
Basis is een Holden V6. Het spijt me oprecht dat ik hiermee je nostaligische gevoelens de grond in boor. :oops:
:mrgreen:
Is dat zo ja? Nooit geweten. Dus is volgens jou zo'n melodieus klinkend stuk alu in een 90 of 75/gtv eigenlijk maar een aftreksel waar iemand met de naam busso toevallig wat aan heeft geklootvioolt? :lol:

Grtz,fRank
Beetje off-topic, maar moet het even kwijt; de 3.2 in een 156 (alleen GTA dus) is volgens mij nog een doorontwikkeling van de Busso.. de 3.2 in een 159, dat is wel de GM-afgeleide motor.. tenminste, zo staat het mij dus bij, óók omdat dat één van de redenen is geweest dat de 159 niet het (verkoop?-)succes was dat de 156 is geweest. Ze zijn overgestapt naar dat GM-blok omdat de oude Busso teveel geld ging kosten als ze die conform de milieuregels wilden ombouwen, en een nieuw blok ''from scratch'' ook niet rendabel was.. dacht ik...

Nu on-topic, wat ik weet van de 2ltr.JTS (GT en 156) is dat inderdaad de directe injectie icm uitlaatgasrecirculatie (voor beperking NOx-uitstoot, even uit mijn hoofd...) het voornaamste probleem is. Deze motoren krijgen heel veel inwendige vervuiling te verwerken, op zowel kleppenwinkel (waardoor je vaak hele eigenaardige MotorManagement-storingen krijgt) als zuigerveren (immers, al die troep in het uitlaatgas vormt samen met de smering van de cilinderwanden een dikke sludge, gevolg is zuigerveren die niet soepel kunnen bewegen en hierdoor dus olieverbruik ontstaat. Hierdoor word het uitlaatgas nog smeriger door de verbrandde olie, en door het EGR-systeem ontstaat dus een vicieuze cirkel). Doordat de benzine direct in de cilinder word geinjecteerd word er inderdaad niet ''gespoeld''. Mitsubishi heeft hier problemen mee (gehad?) met de GDI (bij de eerste generatie in de Carisma kon je nog weg komen door de EGR simpelweg af te doppen met een stukje blik), PSA heeft hier mee gezeten met de HPI (vooral vage storingen mbt mengselregeling, idem bij JTS), kortom, als ik mocht kiezen dan hoef ik dus absoluut geen motor met directe benzine-injectie, in ieder geval niet wanneer er van die ''lapmiddelen'' als EGR worden toegepast. Ik raad de 2ltr. JTS dan ook absoluut af, ook al rijd het heerlijk wanneer zo'n torretje (nog) probleemloos is, er zit in mijn ogen gewoon een ''ontwerp''-fout in de randapparatuur van deze motor. Nu heb ik wel eens gehoord dat je soms ook EGR kunt laten wegschrijven, maar ik weet niet of dat bij de JTS ook kan, zou je eens moeten informeren bij Stephan (Squadra Tuning), die heeft daar behoorlijk wat kijk op..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 29, 2014 15:03

....
Beetje off-topic, maar moet het even kwijt; de 3.2 in een 156 (alleen GTA dus) is volgens mij nog een doorontwikkeling van de Busso.. de 3.2 in een 159, dat is wel de GM-afgeleide motor.. tenminste, zo staat het mij dus bij, ....
....
Dacht ik dus ook altijd, schijnt geen waar te zijn... :lol:

Grtz,fRank

mark156
Advanced Member
Advanced Member

RE: Vraagje 2.0 JTS

zo jun 29, 2014 15:08

Oh ja, en dat over die modificatie van zuigerveren, volgens mij geld dat van fabriekswege voor de eerste serie 156, met CF2 Twin Spark, tot eind 1999 of iets dergelijks. Dat is geen terugroepactie geworden, als ik mij goed herinner, maar wel een schrijven naar de dealers.. daarin werd een richtlijn gesteld voor het olieverbruik, een verbruik tot 1ltr. op 1000km :shock: was nog ''acceptabel'' en kon je geen reparatie claimen, ging de motor meer verbruiken dan de richtlijn kon je dus als dealer een claim indienen en werden er gemodificeerde olieschraapveren gemonteerd, en werden de kosten dus vergoed door de fabriek. De dealer moest dan wel in zijn voertuighistorie kunnen aantonen dat de motor gedurende een bepaalde tijd bijv. 1ltr. op 800km olie had verbruikt, zoiets staat mij nog bij uit de dealerinfo die ik ooit te lezen heb gekregen toen ik bij een Alfa-dealer werkte..
Vróegàh;
Nu;

mark156
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 29, 2014 15:14

....
Beetje off-topic, maar moet het even kwijt; de 3.2 in een 156 (alleen GTA dus) is volgens mij nog een doorontwikkeling van de Busso.. de 3.2 in een 159, dat is wel de GM-afgeleide motor.. tenminste, zo staat het mij dus bij, ....
....
Dacht ik dus ook altijd, schijnt geen waar te zijn... :lol:

Grtz,fRank
Hoe bedoel je? Dat de 3.2 géén ''Alfa''-motor is? Volgens mij is de 3.2 ontstaan doordat een 3.0ltr. van de 166 opgeboord werd, tbv de GTA-versies van de 156 en 147... en das toch een ''ouwe''? En die 3.2 in de 159, tja, die kon je ook onder de kap van een Opel Signum aantreffen, meen ik.. :wink:
Vróegàh;
Nu;

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 29, 2014 15:19

Wat fRank bedoelt is dat @lfa@lgra schijnbaar iets weet dat wij niet weten :wink:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

mark156
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 29, 2014 15:28

Ja, sorry, ik zat net terug te lezen en nu snap ik hoe de vork in de steel zit.. pardon, aan de steel... tenminste, als je gaat kijken naar de herkomst van die uitdrukking kan de vork in de steel zitten, maar tegenwoordig steekt de steel vaak in de vork... dus... :lol:
"Weten hoe de vork aan de steel zit"
Een ijzeren vork kan door middel van een dille, d.i. een holle buis, of door middel van een angel, d.i. een punt, met de steel verbonden zijn. In het eerste geval steekt de steel in het werkend deel, in het tweede, is het omgekeerd.
Weten hoe de vork aan de steel zit, is dus precies weten hoe de zaken in elkaar steken.
[/url]
Vróegàh;
Nu;

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 29, 2014 15:47

3.2 is gewoon Busso, 1200 cc teveel voor de vraag hier gesteld. Ik heb 6 jaar V6 gereden maar is te duur voor ons in gebruik momenteel.

Dus zoek ik een 147 of 156 SW met zoveel mogelijk opties en een leuke km stand.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

mark156
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 29, 2014 16:53

Vandaar dat ik bij mijn eerste reactie al zei beetje off-topic wat betreft de v6-en.. zie het verhaal daar verder bij wat betreft de JTS, en mijn ervaringen in de werkplaats ermee op technisch gebied.. ben een beetje bang dat je er op gaat leeglopen.. :(
Vróegàh;
Nu;

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 29, 2014 19:01

Of zoals een Alfa-dealer een paar jaar terug tegen mij zei, toen ik aan het shoppen was voor een GT: "Koop alsjeblieft géén tweeliter.".
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”