gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor

ma mar 24, 2014 21:47

Mijn j-tronic , ook niet aangesloten. Waarom hebben ze dat ding erin geschroefd.....

Afbeelding

Ook ik vroeg me toen af waar deze draden voor waren... nooit reactie op gehad.

Afbeelding
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 24, 2014 22:48

1989 75 3.0 V6 U9 L-jettronic met lambda en kat af fabriek. (kat zit er niet meer op, maar lambda wel. ;) )

Afbeelding

(die gele en zwarte draden met enkele stekkers, zie ik overigens nergens.....)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

ma mar 24, 2014 23:32

Air fuel ratio is een massa ratio van brandstof en lucht. Je hebt dus eigenlijk de massa van lucht nodig. De motronics hebben dus een Lucht Massa Meter. De L-jetronics meten de luchthoeveelheid en dat is dus nog niet de luchtmassa. Zowel de temperatuur als de hoogte hebben invloed op de dichtheid van lucht en dus op de massa, om dus exact het goede mengsel te krijgen is het dus wel een belangrijk ding (in iedergeval als je een katalysator hebt). Als de lambda werkt zal hij het mengsel wel bijregelen, als het spulletje open loop draait en hij krijgt geen signaal van de lambda en je woont ergens in de bergen dan hoeft je niet elk jaar een nieuwe katalysator te kopen. Ik denk ook dat het een extra meetinstrument is voor de ECU om naast de lambda waarde een constante foutmarge (de afwijking ten opzichte van zeeniveau) op deze manier te elimineren.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 25, 2014 00:17

Nou ga ik toch een beetje eigenwijs doen. Een 75 met Motronic heeft geen luchtmassameter, maar een luchthoeveelheidsmeter (debietmeter). Zelfde principe als bij de L-Jetronic: een stuwklep die opengaat tegen de veerdruk. Dat de Motronic die hoogte-compensator niet nodig heeft, zit denk ik toch echt in de verfijndere stuureenheid die ook correctiekenvelden heeft voor diverse lambdawaardes in combinatie met standen van de stuwklep en inlaatluchttemperatuur. De L-Jetronic 'bak-met-weerstanden' heeft dat niet en die heeft dus kennelijk de extra sensor aan de ingangszijde nodig om de mengselcorrectie te kunnen doen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Caph10
Member
Member

di mar 25, 2014 12:54

Die temperatuursensor in de AFM was me nog niet opgevallen, ik zal er eens op letten.

Bedankt voor het kijken Alessandro. Yuri zijn vermoeden klopt dus wel degelijk.

De laatste commentaren zijn me niet helemaal duidelijk. De enige sensor die werkelijk de luchtmassa meet is volgens mij een hot-wire sensor, die op de latere v6'n (156?) gemonteerd is geweest, maar dat is misschien wat Stefan bedoelt (Bosch Motronic ME3.1 ipv de motronic op de 75 QV.)
Hadden de 116 gtv6'en dan wel een standaard katalysator? Zoniet zou deze toch ook niet mogen zijn aangesloten? Dat van die constante foutmarge lijkt wel een goede uitleg, maar dan zou een versie zonder cat er toch veel meer belang aan hebben?

Hier heb ik nog wel een foto van een Australische 75 3.0. Of deze een cat heeft heb ik nog niet gevonden,

Klik hier of
Afbeelding

@Peter
Die geel-grijze kabels lopen dus naar de relais aan het spatbord rechtsvoor via een stekker, die langs de andere kant maar met 1 draad is aangesloten (Fan-unit als ik me niet vergis). Het enige wat ze daar nog hebben naastgezet is een relais van de airco. Dus dat lijkt me de functie van die draad, maar dat zal u na 4 jaar waarschijnlijk wel achterhaald hebben.

Nog een vraagje louter uit interesse, heeft de Megasquirt voor NA wel een hoogtesensor? Dus een Hall-sensor voor de stand van de krukas en rpm, lambdasonde waarmee je je tabellen regelt, temperatuursensor inlaat, gasklepsensor en temperatuur motor. (misschien ben ik nog wat vergeten)

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

di mar 25, 2014 13:15

Motronic heeft inderdaad niet altijd een LMM, vergissing van mij. De eerdere motronics hadden wel een AFM.
Nu heb ik even in een bosch boek gekeken maar ook een motronic met AFM heeft een altitude sensor, ik weet niet of dit een losse is of dat hij ergens ingebouwd zit maar hij schijnt er wel te zijn.
Een Kat beschadigd juist snel door een verkeerd mengsel, een versie met Kat heeft dus meer aan een altitude sensor dan 1 zonder Kat, simpelweg voor de levensduur van de katalysator.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 25, 2014 13:33

Let wel dat Greg Gordons pagina vooral uitgaat van USA-GTV6-en. En die kunnen zomaar allemaal met kat geweest zijn.

Nu heb ik van de Motronics allemaal geen schema's bij de hand hoor, maar ik heb op een Motornic-75 in ieder geval nog nooit een separate luchtdruksesnor of andere compensator gezien, al is het op zich wel logisch om er eentje te hebben. Kan best zijn dat die juist in latere Motronics weer is toegevoegd nadat bleek dat het toch wel handig was :lol: Trial&error.

Wat betreft de draden die al of niet naar het aircorelais lopen... Bij een 75V6 met airco zit er een extra luchtschuif in de inlaat. Die wordt door het motormanagement open gezet als de airco aanstaat en de motor stationair draait, zodat het stationairtoerental stabiel blijft. Ook al zo'n beunconstructie, maar volgens mij zijn de 2 stekkers die dus niet aangesloten zijn bedoeld voor dat circuit.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op za mar 29, 2014 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

za mar 29, 2014 20:28

Vandaag was de zoon met de 75 V6 Jetronic weer in het land en het ziet er uit zoals deze foto.
http://i223.photobucket.com/albums/dd12 ... C08584.jpg

Elektrisch onder de kap was de bekabeling niet te traceren dus maar op het forum gezocht, kom ik hier uit:
http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... diag_e.pdf
Kijk op blz 42 zonder kat, zonder hoogte sensor. Blz 43 met kat, met hoogtesensor
De hoogte sensor is nr. S16.
Succes, Jan.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor

za mar 29, 2014 21:52

Nu heb ik van de Motronics allemaal geen schema's bij de hand hoor, maar ik heb op een Motornic-75 in ieder geval nog nooit een separate luchtdruksesnor of andere compensator gezien, al is het op zich wel logisch om er eentje te hebben. Kan best zijn dat die juist in latere Motronics weer is toegevoegd nadat bleek dat het toch wel handig was :lol: Trial&error.
Motronic ML4.1 van de TS en v6 QV heeft dat in ieder geval niet. in de 75 niet maar ook in de 164 v6 niet. Ook in de kabelboom van een 916 3.0 12v met LMM bin ik hem niet tegengekomen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 30, 2014 09:54

Uit het Bosch ML4.1 boekje.

Afbeelding

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 30, 2014 10:09

:thumbs: Kijk, daar hebben we wat aan.

Caph10
Member
Member

ma mar 31, 2014 22:14

Oke, bedankt Jan. Ik heb weer wat bijgeleerd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”