DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Eindelijk weer op de ring geweest

do sep 08, 2005 22:55

Na aanzienlijk meer dan een jaar geleden voor het laatst op de ring te zijn geweest kwam het er dan afgelopen woensdag eindelijk van: op naar de ring. En met m'n TS ringtool. De shakedown had tie op het SS al met goed gevolg door staan dus het moest eindelijk maar eens gaan gebeuren.
Bij aankomst bleek het voor een woendag nog redelijk druk, veel duur spul vooral. Gelijk een halfjaar kaart gekocht met de credit card dus de klap komt later..............
Eerste ronden vielen niet helemaal mee maar het gevoel kwam al vrij snel terug mede dankzij de talloze keren RS instructie DVD kijken. Maar het is net als met de playstation, echte vangrails en echte hoogte verschillen en verkeerde verkanting voelen toch ff anders, vooral met een beetje gang.
Het idee was eerst een beetje de baan weer leren kennen maar na een stuk of 10 rondjes was het 6 uur of zo en rustiger op de baan en toen ging het in keer toch al weer harder dan de planning was (had m'n helm thuis gelaten, ik ging immers rustig aan doen......)
Foutje bij Aremberg, over de curb en die zijn daar behoorlijk hoog en 2 keer te hard wehrseifen in dus flinke onbalans bij remmen. Verder op paar plekken nog wat moeite om de goede lijn te pakken. Maar alles is heel gebleven.
Zelfs de eerste M3 "gepakt" maar dat zal wel zijn omdat de bijrijder van de M3 piloot zat te filmen en dus een beetje rustig beeld wilde........... Ook nog tijd staan praten met een nederlander die er met z'n mercedes 190 2.5E16 was. Ook behoorlijk zeldzame auto en met 200pk (het was geen evo) behoorlijk rap maar z'n onderstel was nog brandhout, veel te slap. Ron Simons ook nog ff gezien maar die was druk aan het werk dus niet echt gesproken.
Heb nog wel wat te doen: na paar snelle ronden was de motorolie 130 plus en de bakolie 110 plus. Ga dus maar gauw de oliekoeler erop zetten die ik nog heb liggen en eens informeren naar van die mooie cooling ducts voor achter die Roy en ErwinV6 ook hebben. Tevens rammelt m'n handmade uitlaat nu in een keer toch heel irritant ergens tegen aan. Daar moet ook naar gekeken worden.
Al met al dik vermaakt en ff bijna 1000km gestuurd. En de TS heeft inclusief de ring en flink wat snelle autobahn en snelweg km's op de terugweg sávonds (lekker rustig) notabene beter dan 1 op 10 gereden!! Dat zie ik met een V6 of turbo nog niet gebeuren.
Komende zondag ben ik weer op de ring, misschien nog meer forummers?

Mzzl,

DJ

tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Eindelijk weer op de ring geweest

vr sep 09, 2005 08:12

Leuk verslag.
Inderdaad na een tijdje niet geweest te zijn altijd even wennen.

Ga binnenkort ook weer naar de Ring maar weet nog niet precies wanneer.

Voor alle info en verslagen over de Ring kijk ook op www.nurburgring.nl .
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr sep 09, 2005 09:49

Hoi ff de bonnetjes nagerekend en het benzineverbruik was toch 1 op 9 ipv 1 op 10, nou ja nog steeds niet slecht, met m'n V6 had het echt wel meer geweest. Maar die hangt dan ook wel wat meer aan het gas.
Trouwens vanochtend te krant gelezen en wat blijkt zondag as op de nurburgring (formule 1 circuuit naar ik aanneem) toyo tuning day. mmmmmmmmmmm word natuurlijk achterlijk druk met van die plastic spoilerbakken met racetankdopstickers. Mischien dat ik toch maar maandag weer naar de ring ga nog ff over nadenken. iemand soms ervaring met grote evenementen op het f1 circuit, is de nordschleiffe dan "onbegaanbaar" ??

Mzzl,

DJ

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 09, 2005 10:19

De eerste rondes vind ik altijd weer hetzelfde als de eerste, eng. Vorig jaar vanaf Hohe Acht achter op een M3 zijn bumper gezeten met de 155 TD. De meeste beperkende factor van je auto ben jezelf.
Als je weer een keer gaat, laat het even weten. Misschien kunnen we dan met 2 75's gaan.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 09, 2005 10:20

De eerste rondes vind ik altijd weer hetzelfde als de eerste, eng. Vorig jaar vanaf Hohe Acht achter op een M3 zijn bumper gezeten met de 155 TD. De meeste beperkende factor van je auto ben jezelf.
Als je weer een keer gaat, laat het even weten. Misschien kunnen we dan met 2 75's gaan.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

Afbeelding

Maurizio
Guru
Guru

Re: RE: Eindelijk weer op de ring geweest

vr sep 09, 2005 10:31

HTrouwens vanochtend te krant gelezen en wat blijkt zondag as op de nurburgring (formule 1 circuuit naar ik aanneem) toyo tuning day. mmmmmmmmmmm word natuurlijk achterlijk druk met van die plastic spoilerbakken met racetankdopstickers. DJ

DJ, valt meestal best wel mee met de drukte tgv zo'n evenement, meer poetsers dan rijders. Maar de zondagen zijn sowieso erg druk, ben enkele weken terug nog even gaan kijken en het was ongekend druk. WIl je lekker rustig rijden dan adviseer ik heel vroeg te gaan.

Ps ik ga niet meer kijken voor de ts klaar is, baalde als een stekker dat ik niet kon rijden.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr sep 09, 2005 10:43

@Maurizio: heel vroeg mmmmmm t is voor mij 400km rijden voor ik er ben. dan moet ik er wel heel vroeg uit. Heb al min of eer besloten maandagmiddag te gaan. Ik heb verlof dus kan die dag ook. Waarom dan zondag voeg op en in de drukte??
Succes met het herstel van de TS!!

Gr,
DJ

@Woody: zie hierboven maandag as, mischien zaterag 17 en waarschijnlijk maandag 19

Gr,

DJ

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

za sep 10, 2005 00:36

September zit ik al redelijk vol. Op welke dag is het F1 circuit weer gekoppeld aan de nordschleife.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

Afbeelding

Knopjes

Re: RE: Eindelijk weer op de ring geweest

za sep 10, 2005 06:55

Of 3 ;)

ErwinV6

za sep 10, 2005 19:50

DJ 1 op 9 met rijden op de Nordschleife en heen en terugreis?
Hoe hard rijdt je dan op de snelweg?
Ik reed op de Nordschleife met mijn 75 ts tussen de 1 op 4 en de 1 op 4,5...
Met mijn 3.5 is dat nu 1 op 3,5 :lol:
Ben in juli voor het laatst geweest en neem maar eens een jaartje pauze aangezien ik alleen maar op de limiet rijd en er gewoon ff geen uitdaging meer in zag en een beetje verzadigd was...
Maar volgend jaar kom ik wel weereens maar dan zonder jaarkaart :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za sep 10, 2005 20:44

@Erwin: ik heb heen overdag ernstig netjes gereden en dat is dus bijna 400km ca 120 en in duitsland 130. Dan loopt tie wel 1 op 12.
En aangezien het weer flink wennen was waren de eerste rondjes bepaald niet pedal to the metal. (Ga niet gassen als ik niet weet waar ik mee bezig benen zeker niet op de ring) De laatste trouwens wel op de meeste stukken. Toen had ik dus ook prompt 130 plus motorolie temp en 110 plus bakolie temp. s'avonds terug wel aardig door gereden (ca 150) maar met continue snelheid zuipt tie ook niet echt. Heb jaren en jaren geleden eens met m'n vaders guiletta 2.0 carb's bijna continu 160 170 van groningen naar delft gereden en dat ding verdomde het meer dan 1 op 8 te gebruiken................Als je maar continu kan rijden. Heb het ook gepresteerd met m'n eigen alfetta gtv 1 op 6 te rijden door de stad. Maar toen was ik jonger en hadden ze geen laserguns. Overigens vind ik te hard rijden in de bebouwde kom achteraf niet iets om trosts op te zijn. maar wie zonder zonde is werpe de eerste steen............

Mzzl,
DJ

LC
Member
Member

zo sep 11, 2005 23:05

Ik aarzel nog steeds (eigenlijk knijp ik 'm een beetje :( ) om m'n eerste Ring-doop te ondergaan. Tòch blijft het trekken en vind ik dat ik er aan moet geloven. Vooral lijkt het me lastig om op een mij onbekend en erkend lastig/verraderlijk circuit ook nog te moeten letten op snel achteropkomend verkeer die in een M3 of GT3 aan hun 1000ste rondje bezig zijn. Wat zijn de beste dagen en tijden om te gaan? Eerst 'ns rustig alleen in m'n GTV (die er volgens mij wèl klaar voor is) of eerst de 75-experience van Ron Simons? Wie kan mij tips geven?

ErwinV6

ma sep 12, 2005 11:51

Je kunt er gerust eens gaan rijden als je je eigen grenzen maar kent.... :roll:
Zondags is het meestal erg druk, maar dan moet je gewoon goed in je spiegels kijken en snellere gewoon voorbij laten...
Openingstijden staan op www.nuerburgring.de want regelmatig is de baan ook op doordeweekse dagen geopend.
Ik zelf rijdt al zon 15 jaar op de ring maar de laatste 3 jaar echt intensief.(jaarkaart)
Je kunt inderdaad een cursus volgen bij Ron als je de fijne kneepjes wilt leren of gewoon heel veel rijden en langszaam je tempo opvoeren,..
Geloof me begin kalm aan want 90% van de ongelukken gebeuren door overmoedigheid
en de schades zijn vaak behoorlijk omdat er geen uitloopzones zijn dus je zit meteen in de vangrail.
:wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma sep 12, 2005 22:32

@LC: Heb weinig toe te voegen aan Erwin z'n verhaal behalve dat je de vangrail en het afslepen ook nog ff mag betalen als je onverhoopt schade rijd op de ring. (naar het schijnt zit je zo op de E1000??) Belangrijste is gewoon beheersing. Niet harder gaan dan je kunt en snellere gasten er snel langs wuiven. Hoe eerder ze er langs zijn hoe minder last je van elkaar hebt. Je kunt er trouwens vanuit gaan de de figuren die op je bumper hangen de mindere goden zijn. De echt snelle jongens zijn je zo voorbij.
Maar vond zelf z'on curses bij Ron wel een hele goede opstap. Veel playstation spelen helpt echt alleen een beetje bij de baankennis. (gaan we links of recht achter dit heuveltje of rechtdoor?) Verder heb je d'r geen ruk aan. 150 (ik noem maar wat) door fuchsrohre in het echie is niet te vergelijken met PS in je luie stoel.
Als ik er ben mag je best een keer mee, alleen loop je dan wel het risico niet helemaal de goede lijnen te krijgen want ik ben ook maar een beginner op de ring. Ben vandaag ook nog geweest: regen en mist dus "lachen" Was dus wel erg rustig. Geen motormuizen gezien. Jeetje wat weinig grip heb je daar op sommige plekker als het nat is. Heel veel glibberen. Heb heel rustig gedaan. Kan wel beetje driften met 60 op parkeer terrein met veel vrij asfalt. Met 100 en een vangrail om 3 mtr, nee dank je zo goed ben ik helaas niet.
Maar al met al als je van snel autorijden houd moet je gewoon een keer naar de ring. Is echt mega gaaf. Ondanks alle haken en oogen. Ik zou tussen haakjes als je gaat ringen dit in het begin toch niet doen met een mooie gtv v6 24V. Vermogen is in om te beginne helemaal niet belangrijk.

Gr,
DJ

Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 12, 2005 22:44

op 3 oktober ga ik naar de ring met een collega.

hij zelf zal rijden en wellicht ik ook een paar rondjes.

ben super benieuwd hoe het nou in het echt is, maar ook weet ik dat ik super gespannen ben als ik achter het stuur zit!!

keep you posted!!
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94