vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Driften & Alfa's?

ma sep 05, 2005 13:56

ik weet wel dat de heren instructeurs zelf dol zijn op 6 cyl 75`s voor driften....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 05, 2005 14:47

Driften is glijden en slippen maar powerdriften is op hogere snelheid deauto met gaspedaal
laten driften. De meer of minder doorspinnende wielen bepalen de drift aan de achterzijde.

Op gravel, regenachtig wegdek gaat het wel met een standaard 75 TS om te powerdriften
maar op droog asfalt heb je behoorlijk wat vermogen om op snelheid >80-100 km/h
de wielen te laten doorspinnen. En inderdaad een 75 QV is goed te gebruiken.

Rob Slotenmaker reed graag met een auto als de Corvette en natuurlijk gaat het ook met
een 4. cil Alfa Romeo met behoorlijk wat vermogen.
Een powerdrift is nog steeds glijden ofwel door blokkeren van achterwielen of door
laten spinnen. Probleem met veel minder krachtige achterwielaandrijvers dat je de drift
wel in droog in kan zetten maar de achteras snel weer tractie achter terug krijgt.

164 Q4

Re: RE: Driften & Alfa's?

di sep 06, 2005 16:14

ik weet wel dat de heren instructeurs zelf dol zijn op 6 cyl 75`s voor driften....
Kan ik ze ook geen ongelijk in geven. Ik vind het ook zeer leuk om met een 75 wat muggen op de zijramen te gaan pletten 8). Big fun! :thumbs:. Wil alleen nog niet zeggen dat ze ook voor die officiele wedstrijden geschikt zijn.

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

di sep 06, 2005 17:52

Zo eentje dan????????? geen 75 maar ja.....

http://www.fimonet.com/alfa/gta_race.mpg
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 08, 2005 09:56

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon..omdat het zo'n fraaie advertentie is.

Afbeelding

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 08, 2005 13:27

Met moderne auto's kun je praktisch niet driften omat autofabrikanten geen leuke auto's
meer willen of kunnen maken.
Nissan Skyline is bijvoorbeeld een uitzondering maar met een 318 is standaard een powerdrift niet mogelijk.
Helaas vanwege de mode en de wens naar brede banden met teveel grip en banden die praktisch niet verwormen is de slip angle sterk verkleind.

Power oversteer is niet mogelijk met een 115 pk BMW met moderne 205 banden maar het is wel mogelijk als je maar voldoende vermogen ter beschikking hebt zoals met een M3.
Maar helaas wordt bij een M3 nog bredere banden gemonteerd.

De keuze voor een oudere BMW ligt voor de hand omdat oudere modellen zijn uitgevoerd
met McPherson voor en langsdraagarmen achter. Geheid driften.
Ook zijn modellen met behoorlijk wat vermogen van BMW nog in grote getale aanwezig
en voor niet al te veel geld aan te schaffen.
Echt powerdriften gaat het best met achterwielaandrijving en 150+ pk dus blijven er niet
veel Alfa's over.
Je zou eens een "moderne" Honda S2000 moeten proberen, ik ben geen japanner fan maar die mag je me kado doen. Dat is nog echt een rijders auto. Let wel op dat je voor de 9000 rpm schakeld anders ga je het rode gebied in.

Tecky
Member
Member

za sep 10, 2005 09:59

Idd, die Supra's en Mazda's met rotatiemotor persen ze met giga compressors zo richting de 1000pk uit .. echt NIET NORMAAL !! Die gasten zijn écht ziek gewoon! :lol:
Ik settle voor de helft op mijn 33..........

GRoetjes,
Jan
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Tecky
Member
Member

Driften en overleven...

za sep 10, 2005 10:11

Een Alfa met voorwielaandrijving is als een vis op het droge. Het kan misschien best
overleven maar toch klopt er gevoelsmatig iets niet helemaal.
Ik krijg mijn 33 erg lastig in drift, zo goed is de wegligging. Maar me goedkope 245 16" bandjes zal het wel goed gaan lijkt me..

Maar op zich is het wel stoer om te zien, driften. Hele sites over dat onderwerp.

Wel een keer een 180 graden draai gemaakt, met 65 een haakse bocht pakken op nat wegdek met plassen :shock:
Even koppeling in, wachten op de goede richting en vol remmen. Ik stond zelfs op mijn eigen weghelft....

Dat was beter dan met de Suzuki van mijn vrouw, daar maakten we met 120 km/h een draai bij het inhalen (sneeuw in een deuk op de weg) waarna we van het taluut afvielen. Daarna met de kont op de oprit gevallen en toen in lengterichting over de kop.
De auto die ik inhaalde reed door, maar ik weet zeker dat die de strond uit zijn bekleding kon schrapen :twisted: .
Gebeurt niet elke dag dat iemand je s'avonds draaiend inhaalt met 120 en dan de auto achterstevoren voor je langs draait....
Auto totalloss natuurlijk, zelfs de banden waren van de velgen afgesprongen.

Groetjes,
Jan
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

ikke
Advanced Member
Advanced Member

za sep 10, 2005 10:57

Maar me goedkope 245 16" bandjes
Hoe heb je die nou onder een 33 gekregen :shock: , en hoe breder de banden, hoe meer grip, hoe minder driften geloof ik :?

Ricambi Originali

za sep 10, 2005 11:05

Ergens in een duister verelden heb ik een ford sierra gereden (ja lach maar) Wat een beroerde auto zeg, was altijd wel wat mee, maar je kon er mee driften als een nieuwe.. ik drifte s'ochtends altijd over een kruispunt heen op weg naar mn werk..(met nat weer dan) je had die koppies moeten zien van de mensen die aan de overkant voor de stoplichten stonden.. Echt humor.. Nu ben ik gelukkig wat verstandiger geworden, uh, dat dacht ik dan.. Maar een tikkie op het gas en hij stond weer recht... Heerlijke driftbak was dat..

Groet, Ro

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 10, 2005 11:46

Driften heeft niets met grip te maken. Een Ferrari 550 heeft enorm veel grip maar kan mee gedrift worden.

Grip is bijvoorbeeld afhankeklijk van gewichtsverplaatsing. Hoe meer gewichtsverplaatsing des de minder grip zal zijn. Het is duidelijk dat een auto als een Mercede A-klasse, Suzuki
Move altijd weinig grip kent.

Bij een oude BMW met de onafhankelijke wielophanging met langsarmen heb je
nog wat extra gewichtsverplaatsing op buitenwiel teijdens het rollen van de auto.
Het valt eigenlijk wel mee maar je hebt wat cambervariatie achter maar dat is net zo bij een
huidige Sub WRX om ding in poweroverstuur te dwingen en bij een Alfa 156 om hem
minder onderstuurd te maken.

Maar waarom geven wij voorkeur aan achterwielaandrijving? Voorwielaandrijving is
meestal onderstuur terwijl met achterwielaandrijving je ook nog kan driften.
Met het gaspedaal vergroot je de drifthoek op de achteras als je gasgeeft.
Als je gasgeeft vervorm je de band en contactoppervlak verder. Dat een Ferrari veel
meer grip heeft als een achterwielaandrijving Ascona spreekt voor zich

Maar onderstuur, neutraal of overstuugedragr is natuurlijk afhankelijk van de grip. Niet alle FWD willen enkel rechtdoot en er zijn achterwielaangedreven auto die rechtdoor willen.
Men past geometrie aan om het niet-neutrale stuurgedrag te compenseren.
Kijk maar naar de achteras op een moderne Alfa.

Een driftauto is geen auto die zijn grip verliest maar waarmee met het gaspedaal gestuurd kan worden. Als je met de rechterwielen door een diepe plas zal rijden, ben je ook aan het driften maar is niet helemaal wat wordt bedoeld.
Bedoeld wordt als auto in bocht onderstuur vertoont en met het gaspedaal kan de lijn
worden geknepen terwijl bij de meeste voorwielaandrijvers gas moet worden gelost
tot auto zichzelf gecorrigeerd en weer de gewenste koers wil aannemen.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 10, 2005 15:55

driften heeft wel met grip te maken.
Als de banden grip houden (ook met 1000+ pk) dan kan je geen powerdrift uitvoeren.
echter bij een bepaald vermogen/soort wegdek/type band zal je op een punt kunt komen dat de band geen grip meer kan houden met het wegdek.. terwijl de auto in principe de mechanische grip wel heeft....

Op het punt dat de banden geen grip meer hebben op het wegdek begint de drift...

drift=engels voor afwijken...

je wijkt af van de lijn waarop je instuurt...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Peter
Junior Member
Junior Member

di sep 13, 2005 16:09

Het kan wel uiteraard... Ik zeg alleen dat het in een Alfa 75 moeilijker is dan in een E30 325i. Daarom is het veel zinvoller om alleen voor puur driften een BMW te gebruiken. Alles imho uiteraard.

Afbeelding
Hé, die ken ik.
Volgens mij heeft diegene nu ook een bmw voor het driften. ;)

75 is zeker wel mee te driften, maar gaat gewoon moeilijk als met een e30 3-serie of zo, die dingen gaan al dwars als je naar het gas kijkt.
En voor mij persoonlijk heel belangrijk, zo'n bmw blijft gewoon heel, kun je aftrappen zoveel als je wil, het blijft het gewoon doen. Bij een 75 is het iedere paar maanden weer huilen als het/de zoveelste diff/bak/motor eraan is.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 13, 2005 16:42

Helaas vanwege de mode en de wens naar brede banden met teveel grip en banden die praktisch niet verwormen is de slip angle sterk verkleind.
@ Bert je spreekt jezelf tegen evenlater zeg je n.l. 'Driften heeft niets met grip te maken. Een Ferrari 550 heeft enorm veel grip maar kan mee gedrift worden.'

Driften heeft wel met grip te maken en met vermogen, zo gauw je dwars gaat en je kan je auto controleren met het meer of minder gas geven (dus meer of minder weerstand tussen band en wegdek te creeeren) heb je gewoon een powerdrift. Als je al je grip weer terugkrijgt ga je dus gewoon rechtdoor in de loodlijn van je auto en lig je met je ballen in de sloot. Of je moet in een mercedes A-klasse rijden dan krijg je grip overdwars al terug en sla je daardoor al over de kop.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 13, 2005 17:10

Ja/nee. Is lastig uitleggen en Ravado heeft eigenlijk simpel en kort uitgelegd. De situatie
die je beschrijft is een slip vanwege ontbreken grip terwijl een drift een bewuste keuze
is en je bewust voor de bocht al begint met sturen.

Met een powerdrift zo je idealiter de ideale lijn van de bocht moeten blijven volgen.
Bij een powerdrift begin je alleen een stuk eerder voor de bocht. Met een duidelijk
overstuurde auto als een BMW E30 is de drift makkelijker in te zetten.

Is wat anders als het plotseling uitbreken wat gecorrigeerd moet worden.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”