Andretti Molletti

RE: Lachgas

do sep 01, 2005 23:00

Ik heb vorig jaar een supertje met blauw neusje gekeurd en daar zat N2O in..
Zuiver zuurstof gaat niet lukken, dan smelt je motor meteen!!!
Daarnaast klopt er niks meer van je compressie etc...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 02, 2005 11:10

Constantijn

Re: RE: Lachgas

vr sep 02, 2005 12:26

Dat was die van Cavalo toch? :?:
Daar heb ik alweer een poosje niets van gehoord op het forum... (hij zal toch niet ontploft zijn?)

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

zo sep 04, 2005 00:07

ziet er wel imposant uit hoor zo'n setje achterin.

Afbeelding
Is dat niet zon subwoofer in de vorm van een nos fles heb je n.l. ook

@dre kunnen we de benzine dan niet vervangen door methanol dat onttrekt warmte aan zijn omgeving (motorblok in dit geval) bij goede verbranding.
En een goede verbranding denk ik dat je wel hebt met pure zuurstof.
maar ik ben ook geen scheikundig genie
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo sep 04, 2005 20:04

Ik ben Dre dan wel niet, maar methanol onttrekt geen warmte bij de verbranding, bij het verdampen doet dat het. En dat doet benzine ook, maar slechter.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo sep 04, 2005 20:10

Daar heb ik alweer een poosje niets van gehoord op het forum... (hij zal toch niet ontploft zijn?)
Ik heb nog wel plaatjes van die juul. Hij... eh ZIJ is idd WEL geploft. :cry:

Afbeelding
Microswitch voor de aansturing zit links tegen de gasklepbediening. (Plaatje zelf maar ff draaien..)

Afbeelding

Netjes ingebouwd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

tdk146
Member
Member

zo sep 04, 2005 20:56

@GiuliaCorse

Nee was duidelijk als de foto's van de andere NOS installatie. :wink:
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 07, 2005 11:31

Ik heb nog wel plaatjes van die juul. Hij... eh ZIJ is idd WEL geploft. :cry:

Afbeelding
Microswitch voor de aansturing zit links tegen de gasklepbediening. (Plaatje zelf maar ff draaien..)

Afbeelding

Netjes ingebouwd.
Inderdaad, dat is hem. Maar niet geploft toch? Bak kon het niet meer helemaal aan dacht ik......
Dirk - Giulia2000TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 07, 2005 12:06

Ah. Ik dacht het blok, maar nu je het zo van die bak noemt zou je daar heel goed gelijk in kunnen hebben. Het was iig op of kort na de SS dat er problemen ontstonden. Was het wel Cavolo Dirk??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 07, 2005 13:35

Nee, het was Salvacorse. Aardige kerel en een leuke Giulia. Geen blauw neusje overigens. Zie foto!

Afbeelding

Uiteraard via onze vriend Maarten, http://www.squadracorse.nl :D
Dirk - Giulia2000TS

ElCamino

vr sep 09, 2005 19:45

Als je lachgas wil gebruiken zijn er een aantal dingen waar je écht rekening mee moet houden:
Ten eerste en belangrijkste: je brandstofpomp moet het aan kunnen! Als de motor arm gaat lopen doordat je wel lachgas injecteert, maar te weinig benzine, dan is het meteen over en uit. Je zuigers liggen gesmolten in het carter en je drijfstangen hebben mooie gaten gemaakt in het blok. Dit heb ik zien gebeuren, dus geen sterk verhaal! (niet mijn auto :wink: )
Ten tweede moet je bij een vermogenstoename van meer dan 40% gesmede zuigers en sterkere drijfstangen hebben. De rest van de motor moet ook in goede staat zijn, dus geen versleten lagers enzo. Dit gewoon om de extra krachten en hogere temperaturen aan te kunnen.
Ten derde, het ontstekingstijdstip zal ietsje verlaat moeten worden ivm gevaar voor detonatie. Men adviseert zo'n 2 graden per 50 pk toename. Om dezelfde reden ook benzine met een hoger octaangetal gebruiken.
Ten vierde, je mag het nooit langer dan 10 á 15 sec aaneengesloten gebruiken.

Heb je een 1.8 en wil je er 30 pk bij, geen probleem. Sterker nog: leuk, doen :thumbs: Als de standaard elektrische brandstofpomp in goede staat is kun je daar de benzinetoevoer van aftakken. Met een beetje octaanbooster in de tank hoef je ook niks aan het ontstekingssysteem te doen. Zorg dat bougies, -kabels ed in goede staat zijn.
Met een flesje van 5 kg doe je geloof ik iets van 30 sec ofzo, maar dat weet ik even niet zeker meer, ligt ook aan het vermogen natuurlijk.

En... puur zuurstof gaat niet omdat lucht verbrandt en zuurstof explodeert. Het brandt zo snel en heftig dat het plaatselijk heel heet wordt en direct door (waarschijnlijk) de zuiger heen brandt. Geen goed idee dus [-X
Ik heb in mijn studententijd iemand gezien die acetyleen (van een lasapparaat) inspoot (hoe en wat hield hij zwaar geheim...maar mijn interesse was gewekt en ik wilde zien of het werkte) maar nadat hij de drukregelaar op de fles te hoog had opgedraaid en de motor liet lopen was het direct afgelopen. Draaide nog mooi en soepel rond op de startmotor. Toen hij met een endoscoop door een bougiegat keek zag hij in de zuiger een mooi rond gat!

Zelf wil ik een leuk lachgas setje op m'n V6, maar beperkt tot 75 pk omdat ik er niet meteen afscheid van wil nemen :twisted:

salvacorse
Junior Member
Junior Member

vr sep 16, 2005 10:41

heeee, dit is een mooi verhaal en dan kom ik opeens allemaal foto's van mijn juul tegen.

ja, ik rij inderdaad wel eens On The Bottle, ik heb een droog lachgas systeem in mijn giulia met een shot van 30/ 40 PK.
je kunt dit via een grotere sproeier nog naar 60 of zelfs 100 pk opvoeren maar het is wel tijdelijk vermogen.
die shots zijn eigelijk bedoelt voor 5 tot 10 sec dus leuk om even een klapje in de rug te krijgen.
een volle fles gaat met een beetje geluk 2 minuten mee en dan moet hij weer gevult worden, wat helaas maar op enkele plaatsen kan.

mijn motor is een 2.0 Twin Spark uit een 75 en die reageert goed op het systeem, geen overmatige slijtagen en problemen maar dit komt ook omdat ik een kleine nitro sproeier gebruik.
als controlle dat de motor niet te arm gaat lopen bij gebruik van het lachgas maak ik gebruik van een Air ratio meter die op de labdasonde van mijn spruitstuk zit.

gewoon een leuk project dus

salvacorse

salvacorse
Junior Member
Junior Member

vr sep 16, 2005 10:49

Ben trouwens niet ontploft hoor !!!!!!!!!!!!!!!!!

vorig jaar SS op zondag een beetje last van een losgelopen vliegwiel maar dat was snel opgelost.
Dit jaar geen SS voor mijn ivm vakantie maar mijn juul blaft nog steeds heftig in haarlem en omstreken.

riccardo

ElCamino

vr sep 16, 2005 19:13

heeee, dit is een mooi verhaal en dan kom ik opeens allemaal foto's van mijn juul tegen.

ja, ik rij inderdaad wel eens On The Bottle, ik heb een droog lachgas systeem in mijn giulia met een shot van 30/ 40 PK.
je kunt dit via een grotere sproeier nog naar 60 of zelfs 100 pk opvoeren maar het is wel tijdelijk vermogen.
die shots zijn eigelijk bedoelt voor 5 tot 10 sec dus leuk om even een klapje in de rug te krijgen.
een volle fles gaat met een beetje geluk 2 minuten mee en dan moet hij weer gevult worden, wat helaas maar op enkele plaatsen kan.

mijn motor is een 2.0 Twin Spark uit een 75 en die reageert goed op het systeem, geen overmatige slijtagen en problemen maar dit komt ook omdat ik een kleine nitro sproeier gebruik.
als controlle dat de motor niet te arm gaat lopen bij gebruik van het lachgas maak ik gebruik van een Air ratio meter die op de labdasonde van mijn spruitstuk zit.

gewoon een leuk project dus

salvacorse
:thumbs:
Maar hoe krijg je met een droog lachgassysteem (dus zonder extra aparte benzinetoevoer) het injectiesysteem van de TS zover om extra benzine in te spuiten?

salvacorse
Junior Member
Junior Member

wo sep 21, 2005 13:42

De NOS set bestaat uit een fles regelkast en verstuiver.

De regelkast heeft eigelijk een dubbele werking:
als eerste bestuurt de kast de verstuiver die tussen de luchtweger en gasklep komt.
en als tweede fopt hij de vacuum van de motor.

door de vacuum te beinvloeden krijgt de motor extra benzine denk ik.

ongeveer zo dan,

riccardo

Terug naar “Tuning onderwerpen”