ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Cardanas 75 QV en banden probleem....

ma sep 05, 2005 18:57

Sinds de aanschaf vond ik al dat de auto een beetje "rommelde", en het is toerenafhankelijk. Het word alleen steeds erger...

Nu heb ik vanmiddag even onder de auto gekeken en heb gezien dat het steunlager in het midden heel veel speling vertoond. Daar bedoel ik dus het rubber mee wat er omheen zit. Ik kon met mijn vinger de as goed omhoog duwen, zonder veel weerstand.
Is dit moeilijk te vervangen en wat kosten die dingen?
Zo op de grond liggend kon ik alleen het achterste en middelste rubber een beetje zien en die zagen er keurig uit. Het viel mij op dat het middelste rubber erg dun is, anders dan ik tot nu toe bij alle andere transaxle's ben tegengekomen. Is deze as heel anders dan die van een 90 V6? En zit dáár dan nog verschil in tussen een 2.0V6 en een 2.5V6?
Die heb ik namelijk nog liggen en die zou ik graag van te voren netjes maken zodat ik op één dag de assen kan wisselen.
Ik krijg nu ineens haast want als dat gebeurd is kan meteen de nieuwe uitlaat eronder. 8)

Volgende vraag.

Toen ik de auto kocht zaten er standaard 15" QV velgen op met 205-50-15 Pirelli's.
Hij reed toen vrij goed.
Nu had ik nog een set 16" velgen liggen, 7,5J et30 met 215-40-16 banden, Avon en Yokohama's. Naar mijn idee goede banden, maar ze zijn erg "hoekig". In de bochten stuurt hij erg goed nu, maar rechtuit is een drama! Probleem is nu dat de auto onwijs last heeft van spoorvorming, gewoon niet leuk meer! :x
Ik herinner me nu dat ik deze set al eens op een TS gehad heb en ik daar dezelfde problemen mee had. Ik dacht toen dat het aan de auto lag...
Zouden het puur de banden zijn die niet rond genoeg zijn of toch bv aan de offset van de velgen.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

RE: Cardanas 75 QV en banden probleem....

ma sep 05, 2005 19:12

Als je een grotere wielmaat gaat rijden, laat ik hem altijd uitlijnen.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 05, 2005 19:19

Oja!

Volgende vraag.

Wat zijn de juiste waarde's om een 75 goed uit te lijnen?

Nu ga ik altijd af op wat de uitlijn computer aangeeft maar of dat nu zo goed is... :roll:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Cardanas 75 QV en banden probleem....

ma sep 05, 2005 19:29

Oja!

Volgende vraag.

Wat zijn de juiste waarde's om een 75 goed uit te lijnen?

Nu ga ik altijd af op wat de uitlijn computer aangeeft maar of dat nu zo goed is... :roll:
Ronald even een aanvullende vraag: is de 75 verlaagd (voor)?
Zo ja, of overweeg je om dit te doen; vooraf een 2 paar van die afstandsbussen (tussen chassis en onderste draagarm) laten afdraaien. Mogen gerust 2,5 mm ingekort worden. Daarna pas uit laten lijnen.
Mijn ervaring; de fabrieksgegevens (ofwel de data die de uitlijnboer heeft) klopt voor geen meter...
Maatje van me bij Profile (hulst) heeft mijn 90 uitgelijnd (beetje een compromis tussen lekker strak sturen en banden blíjven kopen...)Ben ik wel tevreden mee, maar vraag me niet op welke waarde ie staat...
Suc6, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 05, 2005 19:32

Als de auto prima rijdt met de originele wielen en nu 3Xniks met die 16 inch, dan zit het probleem dus in die 16 inch en niet in de uitlijning. Wellicht kun je met het uitlijnen wel wat verbeteren, maar dat is niet gegarandeerd. Een beetje uit proberen dus. En bredere banden geven altijd meer spoorvorming.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 05, 2005 19:44

De castorstang rubbers vervangen door 105 kogels kan helpen tegen het lopen bij spoorvorming...de standaard 'sponzen' worden zwaarder belast met 16 inch.
Alfa romeo: The art of the machine!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma sep 05, 2005 19:56

16" 7.5J ET 30 is niks mis mee. Mijn 75TS rijd er keurig recht uit mee. Wel met 205/45/16 banden (voor pirelli achter toyo) ET 30 is trouwens originele ET waarde.
Uitlijning: lekker veel caster zetten, bijvoorbeeld 5 a 6 graden, zolang het maar niet knijp loopt met inveren.
Casterkogels zoals marc zei zijn ook een absolute aanrader en niet eens erg duur!!!!

Mzzl,

DJ

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 05, 2005 20:10

Dat van die casterstangen wist ik, dat heb ik al eens bij mijn Giulietta gedaan.
Ik zag dat Madeno daar nylon rubbers ( nylon rubbers :shock: ) voor levert, ipv van de ...rubberen rubbers. :mrgreen:
Is dat ook een optie? Scheelt een hoop sleutelen toch?

Hij is volgens zeggen wel iets verlaagd, maar ik zie zwarte veren zitten en ik vind hem akelig zacht achter dus ik denk dat het de originele veren zijn. Er zitten wel gele Koni's onder en (nog) de standaard stabi.

Wat kan er nu fout zijn aan de wiel/band combinatie?
Zondag stond er een witte TS (mooi! :thumbs: ) met dezelfde velgen maar dan donker gespoten. Ik weet niet van wie die is maar ben benieuwd hoe die rijd met die set.
Zou het dan echt aan de banden liggen? Ze zijn zo goed als nieuw... Wat mij opviel is dat andere banden ronder zijn op de hoek loopvlak/wang.

Ik denk erover om hem wat lager te zetten dus andere achterveren te monteren, en voor iets laten zakken. Die afstandsbussen zaag ik altijd flink af, om ze daarna tijdens het uitlijnen weer op te vullen met ringen.

Ik vind het erg mooie wielen en met deze set valt het ook niet zo op dat hij niet echt laag staat maar dit is geen rijden!

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 05, 2005 20:53

Afbeelding Deze dus...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 05, 2005 21:44

Ronald, mbt de aandrijfas:

het verschil tussen een 75 2.5 en 3.0 cardanas is er niet. mbt de 90 weet ik het niet.

Het tussenlager en de steun verwisselen is niet zo moeilijk. Zorg dat je de as aan beide kanten merkt (zodat je de as op exact dezelfde manier terug kan zetten zodat er geen trillingen ontstaan) . persoonlijk haal ik liever de hele as eronder uit en sleutel ik prettiger op de werkbank aan zo'n as maar in theorie moet het onder de auto ook kunnen.

Het lager vervangen wijst zichzelf.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Constantijn

ma sep 05, 2005 22:25

En mbt die castorrubbers: Op de foto lijken ze van polyurethaan te zijn. Dat is maar goed ook, want die castorrubbers moet je NOOIT vervangen door harde nylon bussen! Axiaal gaat alles prima, maar de radiale krachten op de castorstangen moeten opgenomen kunnen worden, anders gaat er geheid wat breken! :!:

Adrie
Newbie
Newbie

di sep 06, 2005 21:01

hierbij nog een reactie op frankalfa, de gegevens bij de uitlijnboer kloppen altijd want die zijn rechtstreeks overgenomen van de fabrikant, maar de meeste monteurs lezen niet, want er staat dat de auto onder belasting moet worden uitgelijnd,dus die vriend van je bij profile kan ook beter ander werk gaan zoeken want die snapt het ook dus niet. :shock: :P :P :P :P
En wat betreft het opschroeven van de caster dat kan niet zomaar naar 5 of 6 graden, standaard volgens fabriek is optimaal 3,5 graad naar 4,5 kan maar ga niet hoger want hou ook rekening met de kanteling van de wielen.
:oops: :oops:

uitlijnboer in hart en nieren

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 06, 2005 23:14

En mbt die castorrubbers: Op de foto lijken ze van polyurethaan te zijn. Dat is maar goed ook, want die castorrubbers moet je NOOIT vervangen door harde nylon bussen! Axiaal gaat alles prima, maar de radiale krachten op de castorstangen moeten opgenomen kunnen worden, anders gaat er geheid wat breken! :!:
Klopt, heb ik een poos terug gehad op de 75 v6; gewoon lekker experimenteren met nylonbussen ipv die kauwgomdingen ....En ja hoor, breekt na enkele dagen straatrijden gewoon zo'n casterstang af ! Bij het begin van de schroefdraad uiteraard, gewoon afgeknakt!
Gelukkig maar met 40 p/u oid...Ben toen met diezelfde snelheid naar huis gereden, met een fluwelen voetje remmen etc...
Toen toch maar van die kogels besteld bij de AR mannen.
Grtz, fRank

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 06, 2005 23:24

hierbij nog een reactie op frankalfa, de gegevens bij de uitlijnboer kloppen altijd want die zijn rechtstreeks overgenomen van de fabrikant, maar de meeste monteurs lezen niet, want er staat dat de auto onder belasting moet worden uitgelijnd,dus die vriend van je bij profile kan ook beter ander werk gaan zoeken want die snapt het ook dus niet. :shock: :P :P :P :P
En wat betreft het opschroeven van de caster dat kan niet zomaar naar 5 of 6 graden, standaard volgens fabriek is optimaal 3,5 graad naar 4,5 kan maar ga niet hoger want hou ook rekening met de kanteling van de wielen.
:oops: :oops:

uitlijnboer in hart en nieren
Adrie, ik denk niet dat de uitlijnboer dé gegevens voor een redelijk verlaagde 90 v6 in het bestand
staan heeft , wel? :shock:
Als je een standaard auto uitlijnt volgens de gegevens mag ik aannemen dat t aardig goed staat ja, maar een verlaagde waarbij de bussen bij de draagarmen 2,5 mm zijn ingekort?
Mijn ervaring is met diverse uitlijners bij diverse transaxle modellen dat t 9 van de 10 x niet klopt...Ook niet als ze er 3 of 4 trekker gewichten met een ketting aan hangen voor...
Ben dus allang blij dat 'kameraad Profile' m nu zover heeft dat t voor mij lekker rijdt en m'n banden zga recht afslijten (is me ook wat waard... :wink: )
Ben trouwens na een maand oid na de eerste uitlijning nog een keertje terug geweest om m nog iets te laten aanpssen, ivm te veel slijtage aan de banden naar mijn zin>kostenloos! :thumbs:
Dus laat m daar maar lekker werken.... :wink:
Grtz, fRank

Dr.Agan
Full Member
Full Member

wo sep 07, 2005 20:11

Dat je last hebt van spporvorming zou ik gaan zoeken in breede banden i.c.m. stijve wangen.

Ik had op vooras eerst Nankang NS-1 205-50-15 en geen last van spoorvorming omdat de wangen zacht waren.
Nu Bridgestone S-03 195-50-15 en dat geeft mega veel last van spoorvorming hoewel er verder niets veranderd is. In maijn geval komt het dus puur door de veel stijvere wangen van de S-03 banden.

Edit: Mijn 75 is ca 2cm verlaagd en ik heb de afstandbussen juist verlengd met 3 carosserie ringen per bus . Werkt prima . Eerst werden de voorbanden aan de buitenkant afgesleten maar nu is dat veel minder het gevalr :driving:
De balans is hierdoor verschoven naar bijna altijd overstuur :lol:
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Terug naar “Algemene Technische vragen”