Een paar cilinderkoppen die door een italiaan werden aangeboden als zijnde originele Trofeo koppen in zeer goede staat...zo iets moet je altijd met een korreltje zout nemen maar op basis van foto vergelijken had ik al gezien dat dit grotere kleppen zijn dan van een 1700 en ook de kanalen waren bewerkt, de gok genomen en ze gekocht. Ze waren vandaag aangekomen en ik ben zeer tevreden
Inlaat kanaal, flink vergroot en geflowed, klepgeleider afgevlakt en ook de bult voor de geleider weg, vergelijk met een originele kop.
Uitlaatkanalen ook flink groter, bijna 38 mm i.p.v. 31,5 standaard, moet ik mijn nieuwe spruitstuk een beetje aanpassen met dikker 1e gedeelte van de pijpen, die beginnen nu met een vernauwing.
Maximale grootte van de kleppen zonder de klepgeleiders te verplaatsen. Inlaat 41,2 mm i.p.v. 39,8 en uitlaat 35 i.p.v. 33,2.. De kleppen vallen nog net binnen een straal van 80mm dus het zou nog wel voor een 1300 kunnen zijn, maar de kleppen zijn dus groter dan de grootste origineel van Alfa van de 1700.
Nokkenassen in zeer goede staat, niks aangevreten of gesleten door de geharde laag heen. Lichthoogte bruto iets van 11,6 mm, daar moet nog de klepspeling van af. Een Trofeo nokkenas heeft inderdaad 11.3 mm lichthoogte...een 1700 QV iets meer dan 10 en een 1700 IE iets minder.
De klepveren zagen er standaard uit afgezien van de gele verf...
Niet dus, originele lengte onbelast 42 mm, winding dikte 3.5 en 3,5 windingen, deze 55, 3,7 en 4,5. Door de dikkere draad maar meer windingen zijn ze niet echt stugger maar geven wel meer voordruk door de grotere lengte. De binnenveren zijn wel hetzelfde. Zie ook de mooie klepzitting, heb het getest door wasbenzine in de kanalen te gieten en alle kleppen dichten goed af.
De klepgeleiders zijn ingekort in de kanalen maar zijn wel langer aan de nokkenas kant dan die van de 1700, ik dacht dat dat ook speciaal gemaakt zou zijn maar het kan ook origineel zijn, de vroege Suds hebben inderdaad geen klepsteelrubber op de uitlaatkleppen. In elk geval zijn deze geleiders in goede staat.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak, de compressieverhouding. Vergeleken met de 1700 koppen zijn deze vlak zonder kamer in de kop. Ik heb het vluchtig uitgerekend, de kamer in de 1700 kop is ongeveer een ovaal van 80x55 en 6 diep, oftewel ongeveer 22,5 cc. Een 1712 cc heeft per cilinder een inhoud van 428 cc, bij een compressie verhouding van 9.5 op 1 zou dan de verbrandingsruimte iets van 50 cc zijn, als daar dan 22.5 cc vanaf gaat vanwege de vlakke kop...kom ik op een compressie verhouding van over de 16:1, dat is wat teveel van het goede. Als ik een denk of rekenfout heb gemaakt hoor ik het graag... Dus daar moet nog een oplossing voor bedacht worden, ik denk dat ik 3mm nodig heb in extra koppakking dikte, kortere drijfstangen of aangepaste zuigers, dat laatste liever niet want die zijn nieuw. Van later zorg.