Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

za okt 06, 2012 23:09

Het gewicht van een complete Sud as, eens kijken of straks de 33 as met de zware trommels vervangen door schijven lichter wordt, ik denk het wel.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

za okt 06, 2012 23:11

De intrax dempers vergeleken met originele, dat komt ook goed met een geschikte verlengbus geschroefd op de zuigerstang.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

za okt 06, 2012 23:24

Het hoofdstuk uitlaat is ook af, Via het forum hier had ik een Remus gekocht voor de blauwe omdat ivm montage trekhaak de CSC niet meer pastte, de Remus moest overigens ook aangepast worden en die heb ik eronder gezet met een originele 16v standaard middendemper. Dus nu heb ik de CSC midden en einddemper over, de einddemper zal voorzien worden van een simpel 50mm pijpje want dat is ook de diameter van de dempers. Had de zwarte lak van de CSC's afgeveegd met thinner en staalwol en er eens de polijst machine tegenaan gehouden, het is tenslotte RVS.
Afbeelding

Verder nog een heel bijzonder spruitstuk gevonden dat werd aangeboden op het alfaowner forum door iemand voor wie het het verkeerde was, op het oog deze gekocht. En wat ik al hoopte bleek waar, het is van RVS, heeft dikkere pijpen dan elk Sud spruitstuk en doet toch de inboord remmen vrijlaten. Het schijnt te zijn voor een 33 1700IE Zwitserse markt met lucht injectie in de uitlaat of zo, in elk geval had ik er een op ebay gezien ook origineel Alfa en dat kostte tegen de 400 euro! Ik heb veel minder betaald maar de verzendkosten uit Griekenland maakten het de helft duurder, dat wel...
Ik heb een cross over CSC overwogen maar die kosten 350 euro en hebben minder grondspeling, ben blij met het spruitstuk dat ik nu heb.
Afbeelding

Ondanks dat het voor een 33 is laat het de remmen vrij.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

za okt 06, 2012 23:35

Intussen ook een set 40mm Dellorto gescoord afkomstig van een 33 1700QV compleet met filterhuis en bediening in zeer goede staat voor een nog net redelijk bedrag. Geen oxidatie, ze zijn een beetje vuil op de foto maar echt goed en een revisiesetje ligt al klaar.
Afbeelding

Daar mee zou de motor compleet klaar zijn maar iets knaagde, ik had van van Lingen Parts nieuwe nokkenassen maar wat ik al vreesde bleek waar, er zit verschil tussen carb QV nokkenassen en 1700IE nokkenassen. In het verleden had ik al eens doorgesleten klepstoters en beschadigde nokkenassen en toen had ik op de sloop nokkenassen van een IE gehaald en ingebouwd en achteraf moet ik zeggen dat ie daarmee nooit zo lekker liep als origineel. De lichthoogte is verschillend en ook de timing. Ik heb dus nu nieuwe IE nokkenassen. Voor de rest zijn de koppen gelijk van IE en QV, een IE heeft 105 pk en een QV 118 en met carburateurs in combinatie met IE nokkenassen ga je die 118 niet halen denk ik zo en nieuwe of echt goede QV nokkenassen zijn moeilijk of niet te vinden.
Toen zag ik deze op ebay...
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo okt 07, 2012 00:11

Een paar cilinderkoppen die door een italiaan werden aangeboden als zijnde originele Trofeo koppen in zeer goede staat...zo iets moet je altijd met een korreltje zout nemen maar op basis van foto vergelijken had ik al gezien dat dit grotere kleppen zijn dan van een 1700 en ook de kanalen waren bewerkt, de gok genomen en ze gekocht. Ze waren vandaag aangekomen en ik ben zeer tevreden 8)
Inlaat kanaal, flink vergroot en geflowed, klepgeleider afgevlakt en ook de bult voor de geleider weg, vergelijk met een originele kop.
Afbeelding
Afbeelding

Uitlaatkanalen ook flink groter, bijna 38 mm i.p.v. 31,5 standaard, moet ik mijn nieuwe spruitstuk een beetje aanpassen met dikker 1e gedeelte van de pijpen, die beginnen nu met een vernauwing.
Afbeelding
Afbeelding

Maximale grootte van de kleppen zonder de klepgeleiders te verplaatsen. Inlaat 41,2 mm i.p.v. 39,8 en uitlaat 35 i.p.v. 33,2.. De kleppen vallen nog net binnen een straal van 80mm dus het zou nog wel voor een 1300 kunnen zijn, maar de kleppen zijn dus groter dan de grootste origineel van Alfa van de 1700.
Afbeelding
Afbeelding

Nokkenassen in zeer goede staat, niks aangevreten of gesleten door de geharde laag heen. Lichthoogte bruto iets van 11,6 mm, daar moet nog de klepspeling van af. Een Trofeo nokkenas heeft inderdaad 11.3 mm lichthoogte...een 1700 QV iets meer dan 10 en een 1700 IE iets minder.
Afbeelding

De klepveren zagen er standaard uit afgezien van de gele verf...
Afbeelding

Niet dus, originele lengte onbelast 42 mm, winding dikte 3.5 en 3,5 windingen, deze 55, 3,7 en 4,5. Door de dikkere draad maar meer windingen zijn ze niet echt stugger maar geven wel meer voordruk door de grotere lengte. De binnenveren zijn wel hetzelfde. Zie ook de mooie klepzitting, heb het getest door wasbenzine in de kanalen te gieten en alle kleppen dichten goed af.
Afbeelding

De klepgeleiders zijn ingekort in de kanalen maar zijn wel langer aan de nokkenas kant dan die van de 1700, ik dacht dat dat ook speciaal gemaakt zou zijn maar het kan ook origineel zijn, de vroege Suds hebben inderdaad geen klepsteelrubber op de uitlaatkleppen. In elk geval zijn deze geleiders in goede staat.
Afbeelding

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak, de compressieverhouding. Vergeleken met de 1700 koppen zijn deze vlak zonder kamer in de kop. Ik heb het vluchtig uitgerekend, de kamer in de 1700 kop is ongeveer een ovaal van 80x55 en 6 diep, oftewel ongeveer 22,5 cc. Een 1712 cc heeft per cilinder een inhoud van 428 cc, bij een compressie verhouding van 9.5 op 1 zou dan de verbrandingsruimte iets van 50 cc zijn, als daar dan 22.5 cc vanaf gaat vanwege de vlakke kop...kom ik op een compressie verhouding van over de 16:1, dat is wat teveel van het goede. Als ik een denk of rekenfout heb gemaakt hoor ik het graag... Dus daar moet nog een oplossing voor bedacht worden, ik denk dat ik 3mm nodig heb in extra koppakking dikte, kortere drijfstangen of aangepaste zuigers, dat laatste liever niet want die zijn nieuw. Van later zorg.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo okt 07, 2012 00:23

krukas van een 1.4 erin kan ook, maar dan is het geen 1750 meer.....
heb je wel een lagere compressie.

maar hoeveel pk zouden die koppen ongeveer toevoegen aan het vermogen??

ik heb wel een zelfde soort koppen, ook 41.2 mm inlaatkleppen en 35 mm uitlaakleppen.
de kanalen zijn bij mij ook geflowd, maar de klepgeleiders zitten er nog wel in.
ook is bij mij de compressie ruimte nog iets groter dan bij de trofeo koppen.
het uitlaatkanaal is bij de trofeo koppen wel monsterachtig groot zeg.
bij mij is dat maar 35mm volgens mij.
wel heeft mijn nokkenas een lift van 11.4

dus ben wel even benieuwd of u dat toevallig ook weet.......

compressie van 1 op 16 gaat wel heel raar, maar er zit ook geen enkele ruimte meer in deze kop dus dat zal wel kloppen
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo okt 07, 2012 00:31

Tenslotte, op een van de koppen is het woord "NALDI" ingeslagen, met google vond ik dat dat een Alfa dealer is in Rome maar verder niets.
Afbeelding

Iemand die die naam iets zegt? Zouden dit misschien echt originele Trofeo koppen zijn in goede, gebruiksklare staat? Zou mooi zijn om over op te scheppen 8)
Een Trofeo 1300 had iets van 115 pk bij 6500 toeren met 44mm carbs, dus met deze koppen op een 1700 en 40mm carbs zou die duidelijk meer pk moeten hebben dan de 118 van een QV maar toch niet te extreem zijn lijkt me zo. Wel, de tijd zal het leren.
Voorlopig ben ik in mijn nu spaarzame vrije tijd bezig om de Lancia spuitklaar te maken, pas als dat klaar is kan ik de Sud ophalen die nu treurig bij een vriend staat tussen vergane glorie als een 504, 164 V6 (jaren 70 uit Zweden) en een Jules Deelder zwarte CX Turbo GTi waar je iets uit de kofferruimte kunt pakken zonder de klep te hoeven openen. Facebook album van de Montecarlo
http://www.facebook.com/#!/media/set/?s ... 545&type=3
Voor wie niet aan de facebook wil, paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo okt 07, 2012 00:38

krukas van een 1.4 erin kan ook, maar dan is het geen 1750 meer.....
heb je wel een lagere compressie.

maar hoeveel pk zouden die koppen ongeveer toevoegen aan het vermogen??

ik heb wel een zelfde soort koppen, ook 41.2 mm inlaatkleppen en 35 mm uitlaakleppen.
de kanalen zijn bij mij ook geflowd, maar de klepgeleiders zitten er nog wel in.
ook is bij mij de compressie ruimte nog iets groter dan bij de trofeo koppen.
het uitlaatkanaal is bij de trofeo koppen wel monsterachtig groot zeg.
bij mij is dat maar 35mm volgens mij.
wel heeft mijn nokkenas een lift van 11.4

dus ben wel even benieuwd of u dat toevallig ook weet.......

compressie van 1 op 16 gaat wel heel raar, maar er zit ook geen enkele ruimte meer in deze kop dus dat zal wel kloppen
Je hoeft geen u te zeggen hoor 8)
Waar heb jij jouw koppen vandaan dan, of wie heeft die gebouwd?
Het uitlaat kanaal eindigd erg groot maar dat is alleen op het allerlaatst, lijkt me niet zo nuttig voor het grootste deel is het iets van 35 mm en dat komt ook overeen met de buizen van mijn spruitstuk.
Succes met je compressor bouw, is misschien iets voor mijn 16v maar dan niet met zo'n hoge druk als jij hebt, een paar tienden bar voor lekker lopen zonder dat alles stuk gaat en het toerenmotor karakter behouden en eigenlijk liefst met megasquirt injectie...maar ik heb nog veel andere dingen te doen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo okt 07, 2012 00:39

Misschien heb je geluk,er zijn bij mijn weten 1.7 blokken met compressieruimte in de kop en dus vlakke zuigers.
Ook zijn er met de compressieruimte in de zuiger en vlakke kop.
Volgens mij heb jij zuigers met een grotere uitsparing,
Ik heb nog ergens nieuwe 1.7 liggen .
Ik zal van de week even kijken hoe die er uit zien.
Maar je hebt nog genoeg uit te vogelen zie ik,leuk projekt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo okt 07, 2012 01:08

Misschien heb je geluk,er zijn bij mijn weten 1.7 blokken met compressieruimte in de kop en dus vlakke zuigers.
Ook zijn er met de compressieruimte in de zuiger en vlakke kop.
Volgens mij heb jij zuigers met een grotere uitsparing,
Ik heb nog ergens nieuwe 1.7 liggen .
Ik zal van de week even kijken hoe die er uit zien.
Maar je hebt nog genoeg uit te vogelen zie ik,leuk projekt.
Wel ik heb nog een 1700 blok in gedemonteerde staat en de oude zuigers, dus ik kan eens proberen de daadwerkelijke verbrandingskamer grootte te bepalen met 1700 koppen en met de "trofeo" koppen. Ik heb inderdaad holle zuigers, de oude en de nieuwe van 87,6 mm ook, maar als de verbrandingsruimte in de kop verdwijnt, en dan nog evengoed een redelijke compressieverhouding hebben, dan heb ik voorheen met een compressie van 7 op 1 of zo gereden... die italiaan waar ik de koppen van heb bied ook 80 mm trofeo zuigers aan, en die zijn een stuk vlakker dan die wat ik heb. Maar goed, meten is weten in dit geval, wordt vervolgt.
http://www.pitstopracingcar.it/categori ... FASUD.aspx
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo okt 07, 2012 01:52

Leuk en mooi klusje,.. weet wat me te wachten staat ooooooit,..!!?
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo okt 07, 2012 04:01

Leuk en mooi klusje,.. weet wat me te wachten staat ooooooit,..!!?
Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je wil, Bruikbare Suds voor ruim onder de 1000 worden hier op het forum aangeboden en effe doorbijten met tijd en moeite en je hebt ´m rijklaar.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo okt 07, 2012 10:39

krukas van een 1.4 erin kan ook, maar dan is het geen 1750 meer.....
heb je wel een lagere compressie.

maar hoeveel pk zouden die koppen ongeveer toevoegen aan het vermogen??

ik heb wel een zelfde soort koppen, ook 41.2 mm inlaatkleppen en 35 mm uitlaakleppen.
de kanalen zijn bij mij ook geflowd, maar de klepgeleiders zitten er nog wel in.
ook is bij mij de compressie ruimte nog iets groter dan bij de trofeo koppen.
het uitlaatkanaal is bij de trofeo koppen wel monsterachtig groot zeg.
bij mij is dat maar 35mm volgens mij.
wel heeft mijn nokkenas een lift van 11.4

dus ben wel even benieuwd of u dat toevallig ook weet.......

compressie van 1 op 16 gaat wel heel raar, maar er zit ook geen enkele ruimte meer in deze kop dus dat zal wel kloppen
Je hoeft geen u te zeggen hoor 8)
Waar heb jij jouw koppen vandaan dan, of wie heeft die gebouwd?
Het uitlaat kanaal eindigd erg groot maar dat is alleen op het allerlaatst, lijkt me niet zo nuttig voor het grootste deel is het iets van 35 mm en dat komt ook overeen met de buizen van mijn spruitstuk.
Succes met je compressor bouw, is misschien iets voor mijn 16v maar dan niet met zo'n hoge druk als jij hebt, een paar tienden bar voor lekker lopen zonder dat alles stuk gaat en het toerenmotor karakter behouden en eigenlijk liefst met megasquirt injectie...maar ik heb nog veel andere dingen te doen.
na lang zoeken ben ik erachter gekomen dat de koppen hier in Friesland gemaakt zijn door een motorrevisie bedrijf.
de naam hiervan weet ik niet.
ze zijn gemaakt voor een alfa sud voor in de cross, maar deze motor is overleden door veels te hoge toerentallen.
tenminste dat kon ik zien aan de kleppen en zuigers die erbij zaten.
de koppen komen van een 1.5 sud motor, maar zitten nu dus op mijn 1.6 compressore

het voordeel dat ik heb is dat ik een 1.4 krukas gebruikt heb en daarom de compressie heel laag is, 1 op 8
dus theoretisch zou ik meer druk kunnen laden voordat de motor barst.....
als je al met een compressieverhouding van 1 op 10 begint dan kun je nooit zoveel laden.
de koppakking houd dat nooit vol, hopelijk bij mij wel.....

megasquirt of KMS, zou het mooiste zijn maar dat kan ik nog niet betalen.
kon ik het wel betalen, wil ik het zelf programmeren natuurlijk.
dat zou bij ons op school kunnen maar dan moet ik technisch specialist gaan volgen....
en dat is me net iets te veel elektronica.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

ma okt 08, 2012 20:13

Montage van een krukas met een slag van 67mm uit een 1350 of 1490 i.p.v. een met 72,2mm uit de 1.7 zou een oplossing kunnen zijn om de compressie binnen perken te houden. De zuiger komt dan 2,6mm minder hoog, waardoor de verbrandingsruimte weer met 15,7 cc toeneemt, na de afname van 22,5 cc vanwege de vlakke kop. Het wordt dan een 1615 cc met een compressie van 1:10,25, een nette waarde. Wel minder cilinderinhoud maar wel geschikt voor hoge toerentallen. Het vermogen wordt bepaald door hoeveel lucht er door de cilinderkoppen kan flowen dus dat blijft misschien hetzelfde maar bij een hoger toerental, niet zo´n probleem in een auto van 840 kg en het idee van een racy 1600 bevalt me wel. Wel is nog de vraag of de vorm van de verbrandingskamer dan nog gunstig is... Moet alles nog goed uitzoeken.
Overigens zitten er geen klepstoters bij de cilinderkoppen dus als iemand een set van 8 heeft en naar de boxerdag komt...de stoters met inbusbout dus. Een 1350 of 1500 krukas zoek ik dan misschien ook, om niet een nog goed lopend blok uit elkaar te hoeven halen. En een 33 type 1 of 2 achteras, een 145/146 Vbak...maar daar is allemaal nog tijd genoeg voor.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6747
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

ma okt 08, 2012 20:36

Ha Bert,

Bij mijn 1.6 blok (lijkt wel alsof iedereen aan de vierkante motor gaat :wink: ) zitten koppen met van die "gespleten" nokkenassen.
Uiteindelijke doel is om 16 klepper koppen op deze motor te knutselen om zo een toerengretige motor te krijgen.

Voor de koppen zelf heb ik dan (nog) geen specifiek doel, kan ze wel meenemen zondag.

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Terug naar “Projecten”