yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Velgmaat AR146 en AR33 gelijk?

ma okt 31, 2011 23:56

Zijdelings, als in afschuiving op de bouten? Dan gaat er iets niet goed. Door het aanhaalmoment genereer je een hoeveelheid klemkracht tussen velg en naaf, en door de oppervlaktewrijving tussen die 2 draag je de krachten over. De centrering op de naaf wordt niet belast!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

inSaNo

Re: RE: Velgmaat AR146 en AR33 gelijk?

di nov 01, 2011 10:15

De centrering op de naaf wordt niet belast!
Dat kan best eens kloppen.. Ik heb onder een van mijn oude auto's zelfs eens plastic centreer ringen gehad omdat de naafdiameter van de velg groter was dan die van de auto.. En die ringen vulden die ruimte mooi op.
Als daar kracht op zou komen dan zou dat niet van plastic zijn..

Maar goed, 'n Alternatief is dus dat ik deze banden om laat leggen op de LM velgen die er nu onder zitten..
Of ik moet ergens voor weinig een ander setje velgen kunnen scoren.. Dat word weer rond neuzen op marktplaats..

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 01, 2011 10:43

Niet te benauwd zijn om die halve millimeter met een dremel weg te werken.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 01, 2011 10:55

Ik heb geen dremel.. :?
Is waarschijnlijk minder duur dan een andere set velgen :idea:

inSaNo

di nov 01, 2011 10:56

Da's wel waar.. Van 't weekeind misschien maar ns kijken dan..

(de volgende post is vast dat mijn schuur is afgefikt ofzo.. LOL)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 01, 2011 12:25

naafgat 33 is bij type 3 ook groter

maar plaats gewoon een 155 spacertje en het past allemaal, ben je ook de offset problemen kwijt (mocht dat een probleem zijn)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 01, 2011 13:57

Zijdelings, als in afschuiving op de bouten? Dan gaat er iets niet goed. Door het aanhaalmoment genereer je een hoeveelheid klemkracht tussen velg en naaf, en door de oppervlaktewrijving tussen die 2 draag je de krachten over. De centrering op de naaf wordt niet belast!
Die plastic ring kan nergens heen als ie goed geplaatst is. OZ gebruikt aluminium ringen ook.

Als je door een kuil gaat, kan die klemkracht overwonnen worden (ja, dat is niet bij elk kuiltje, maar ook in nederland hebben we wel eens vorstschade) en dan wil je liever wel die naafrand hebben als scharnierpunt voor krachten op de wielbouten. Als je die niet zou hebben, gaat de voorste bout een boel afschuiving te verwerken krijgen. Dat hoeft niet gelijk fout te gaan bij de eerste de beste kuil, maar vroeg of laat gaan je bouten wel breken. Los daarvan is de balans van je wielen ook zodanig precies dat 1 tiende mm verschuiven al een vervelende onbalans oplevert.

Of een 5mm spacer voldoende ruimte oplevert is lastig te zeggen door een forum heen. Dat hangt echt af van de ETwaarde en de velgbreedte van die wielen. Uit m'n hoofd is het ET38 en 6J wat hij heeft, maar ik kan er naast zitten. Staat iig wel gewoon netjes in de velg.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 01, 2011 14:32

Die plastic ring kan nergens heen als ie goed geplaatst is. OZ gebruikt aluminium ringen ook.

Als je door een kuil gaat, kan die klemkracht overwonnen worden (ja, dat is niet bij elk kuiltje, maar ook in nederland hebben we wel eens vorstschade) en dan wil je liever wel die naafrand hebben als scharnierpunt voor krachten op de wielbouten. Als je die niet zou hebben, gaat de voorste bout een boel afschuiving te verwerken krijgen. Dat hoeft niet gelijk fout te gaan bij de eerste de beste kuil, maar vroeg of laat gaan je bouten wel breken. Los daarvan is de balans van je wielen ook zodanig precies dat 1 tiende mm verschuiven al een vervelende onbalans oplevert.

Of een 5mm spacer voldoende ruimte oplevert is lastig te zeggen door een forum heen. Dat hangt echt af van de ETwaarde en de velgbreedte van die wielen. Uit m'n hoofd is het ET38 en 6J wat hij heeft, maar ik kan er naast zitten. Staat iig wel gewoon netjes in de velg.
Beroerde ingenieur die zo'n kritieke verbinding zelfs maar in de buurt het gebied laat komen waar afschuiving op zou kunnen treden.Gebeurt echt niet. En zo lang de steek van je naaf en velg maar gelijk is en je wielbouten/moeren bij de gaten in je wielen passen (konisch/bolkonisch en de juiste hoek) is het fysiek onmogelijk om niet op de wielbouten te centreren, dus die onbalans is er dan ook niet.

Bullettooth
Full Member
Full Member

di nov 01, 2011 15:24

Centreren enkel op de bouten verdiend niet de schoonhiedsprijs, maar komt echt wel goed. (mits, juiste bouten/aanhaal moment en goed schoon aanlegvlak).

Enfin, dat komt allemaal wel goed! Ben ik niet zo bang voor.

Het probleem dat je op je zelf gaat afroepen als je het naafgat met een dremel gaat ruimen, ipv het hart op een draaibank laat ruimen, is dat de velg niet meer op het naafgat ingespannen kan worden bij balanceren!

Zolang je een span klauw hebt van 4x98, (meeste banden centrales hebben die wel), gaat dit wel goed, maar vergeet het niet te melden!!

Zelf namelijk precies zo een probleem gehad met 164 wielen onder mijn 75 TS. 5x98..... Die heb ik van ellende onder de auto laten balanceren omdat dit niet meer lukte.. Niemand heeft 5x98 inspan gereedschap. (misschien inmiddels wel, maar 8 jaar geleden, heb ik stad en land af gebeld).

UIt eindelijk heb ik een kamer laten draaien in de LM velgen en zelf passende centreerringen gedraaid.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 01, 2011 16:31

Het probleem dat je op je zelf gaat afroepen als je het naafgat met een dremel gaat ruimen, ipv het hart op een draaibank laat ruimen, is dat de velg niet meer op het naafgat ingespannen kan worden bij balanceren!
Scherp!

Yuri, het zou niet moeten kunnen gebeuren, maar je weet ook dat dit soort acties meestal niet beperkt blijven tot alleen naafgaten uitdremelen, maar er vaak ook karrewielen gemonteerd worden, de boel niet netjes schoon is en sommige wielbouten maar met 2 toeren vast zitten omdat ze de verkeerde bouten gebruiken en zo.

"Just when you made your system idiot-proof, they find a better idiot." Gewoon niet met dit soort dingen rommelen, helemaal niet als je van hard jakkeren houdt en er ook een solide technische oplossing is.

Een setje passende velgen in 15" kost de wereld niet, een setje uit laten draaien ook niet. We hebben het hier niet over een obscure wielmaat of extreem dure delen, dus waarom zou je gaan prutsen.

inSaNo

do nov 03, 2011 08:33

Goed, ik ben er uit:

Zaterdag laat ik de winterbanden van de stalen velgen afhalen, en deze op de lichtmetalen wielen monteren.
Dan worden dit mijn winterwielen, en dan zal ik voor het voorjaar een setje ronal's gaan kopen. 8)

BInnenkort heb ik dus een setje 15 inch staaltjes, en een setje losse zomerbanden (195/50/15) met voldoende profiel in de aanbieding..

inSaNo

za nov 05, 2011 15:20

Helaas,

Vandaag kwamen we dr achter dat we toch weer eens opnieuw naar de opticien moeten.. ik heb 195/55/15.. En dat past niet onder de 33.
Dus "noodgedwongen" maar een nieuw setje winterbanden besteld bij de garage.. En deze set gaat de verkoop in.

Terug naar “Algemene Technische vragen”