Dat kan best eens kloppen.. Ik heb onder een van mijn oude auto's zelfs eens plastic centreer ringen gehad omdat de naafdiameter van de velg groter was dan die van de auto.. En die ringen vulden die ruimte mooi op.De centrering op de naaf wordt niet belast!
Is waarschijnlijk minder duur dan een andere set velgenIk heb geen dremel..
Die plastic ring kan nergens heen als ie goed geplaatst is. OZ gebruikt aluminium ringen ook.Zijdelings, als in afschuiving op de bouten? Dan gaat er iets niet goed. Door het aanhaalmoment genereer je een hoeveelheid klemkracht tussen velg en naaf, en door de oppervlaktewrijving tussen die 2 draag je de krachten over. De centrering op de naaf wordt niet belast!
Beroerde ingenieur die zo'n kritieke verbinding zelfs maar in de buurt het gebied laat komen waar afschuiving op zou kunnen treden.Gebeurt echt niet. En zo lang de steek van je naaf en velg maar gelijk is en je wielbouten/moeren bij de gaten in je wielen passen (konisch/bolkonisch en de juiste hoek) is het fysiek onmogelijk om niet op de wielbouten te centreren, dus die onbalans is er dan ook niet.Die plastic ring kan nergens heen als ie goed geplaatst is. OZ gebruikt aluminium ringen ook.Zijdelings, als in afschuiving op de bouten? Dan gaat er iets niet goed. Door het aanhaalmoment genereer je een hoeveelheid klemkracht tussen velg en naaf, en door de oppervlaktewrijving tussen die 2 draag je de krachten over. De centrering op de naaf wordt niet belast!
Als je door een kuil gaat, kan die klemkracht overwonnen worden (ja, dat is niet bij elk kuiltje, maar ook in nederland hebben we wel eens vorstschade) en dan wil je liever wel die naafrand hebben als scharnierpunt voor krachten op de wielbouten. Als je die niet zou hebben, gaat de voorste bout een boel afschuiving te verwerken krijgen. Dat hoeft niet gelijk fout te gaan bij de eerste de beste kuil, maar vroeg of laat gaan je bouten wel breken. Los daarvan is de balans van je wielen ook zodanig precies dat 1 tiende mm verschuiven al een vervelende onbalans oplevert.
Of een 5mm spacer voldoende ruimte oplevert is lastig te zeggen door een forum heen. Dat hangt echt af van de ETwaarde en de velgbreedte van die wielen. Uit m'n hoofd is het ET38 en 6J wat hij heeft, maar ik kan er naast zitten. Staat iig wel gewoon netjes in de velg.
Scherp!Het probleem dat je op je zelf gaat afroepen als je het naafgat met een dremel gaat ruimen, ipv het hart op een draaibank laat ruimen, is dat de velg niet meer op het naafgat ingespannen kan worden bij balanceren!