Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Schokkende en smorende 156 V6

di jun 21, 2011 13:27

Wat begonnen is met een overhittingsprobleempje (introductie) is inmiddels ontaard in een ander probleem. Overigens lijken de overhittingsproblemen met het vervangen van de thermostaat wel verholpen te zijn, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen aangezien er nu nauwelijks meer met de auto valt te rijden en de buitentemperatuur een stuk lager is dan toen.

Voor het vervangen van de thermostaat heb ik de luchtinlaatslang verwijderd en toen ook meteen het luchtfilter vervangen. Vervolgens de accu eruit gehaald om de switch voor de achteruitrijverlichting te vervangen. Daarna alles terug gezet en auto liep beroerd. Boosdoener leek in eerste instantie een scheur in de luchtinlaatslang te zijn. Nieuwe slang besteld, gemonteerd en nog steeds geen verbetering. De motor starte pas na lang doorstarten, liep stationair zeer onregelmatig en er was een lichte klonk te horen in naar ik meen het luchtinlaattraject (inlaatspruitstuk?). Het is geen tik, maar klinkt als een "kloenk". Motor nam ook nauwelijk gas aan en kwam niet boven de 2500 toeren uit. Met de moed der wanhoop naar een garage gereden, schokkend en smorend en nog steeds met het klonkende getik in het vooronder.

Bij de garage is de auto uitgelezen en werd er geen foutmelding gevonden, ook geen waarschuwingslampje. Lamda sensor vervangen voor een nieuwe, andere gebruikte luchtmassameter en een ander gebruikt gasklephuis gemonteerd om te kijken of het verschil gaf, maar zonder duidelijk merkbaar resultaat. Uiteindelijk reed de auto met de originele lmm, lambdasensor en vervangen gasklephuis weer redelijk nadat alles goed schoongemaakt was en er een reinigingsgoedje voor de injectoren in de tank was gekieperd. Hiermee leek het probleem verholpen en is de auto zelfs blanco door de APK keuring gekomen.

Alles leek dus weer goed tot de eerste snelwegrit. Bij constante snelheid rond de 130 stottert de motor af en toe en soms wordt dat zo heftig dat de auto terug valt in snelheid. Als ik 'm dan in de vrij enkele seconden laat rollen en dan weer terug ga naar 6 of 5 pikt ie weer goed op en houdt het weer een tijdje vol. Tijdens een kort ritje over de snelweg van 50 km gebeurde dit zo'n 4 keer. Ik verdacht nu toch weer de lmm (ook omdat de auto eigenlijk nooit goed door trok boven de 5000 toeren en bij een koude start nog wel eens wou bokken bij het wegrijden) dus gebruikte exemplaar weer gemonteerd voor een langere snelwegrit. Hiermee echter geen verbetering, eerder een verslechtering omdat het schokken nu nog frequenter lijkt te gebeuren.

Het rare is dat al deze problemen zijn ontstaan na het loshalen van de luchtinlaatslang en de accu...het vermoeden was dat een backfire door de gescheurde slang het electronische gasklephuis had ontregeld maar montage van een ander exemplaar bracht dus geen verbetering. Het klonkende geluid is na het verwisselen van de lmm ook weer terug...geen idee meer waar ik het moet zoeken te meer omdat de examiner geen fouten constateert. Vanochtend met 90 km/h hangend achter een vrachtwagen op het werk gekomen, kijk nu niet bepaald uit naar de terugweg.

Wie tips of suggesties heeft mag het zeggen...ik vraag me af of er toch nog ergens valse lucht aangezogen wordt of dat het nu toch echt een electronica probleem geworden is?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Schokkende en smorende 156 V6

di jun 21, 2011 14:13

Ik zou er niet blind vanuit gaan dat een andere gebruikte lmm wél goed is.
Genoemde symptomen heb ik met mijn 156 v6 ook gehad wat inderdaad een defecte lmm bleek te zijn, openbaarde zich voor t eerst in de wat vochtigere ochtendlucht s morgens vroeg.Ploffen, inhouden en moeilijk stationair lopen bij t stoplicht (je moest m ahw als een koude carbs auto met t gaspedaal op gang houden)

Is er in de lmm niets vreemds te zien, wat de luchtstroom zou kunnen beinvloeden? Al geprobeerd om eens zonder te rijden om zo te kijken of daar een blokkade zit waardoor er niet voldoende lucht binnenkomt?

Of proberen om een nieuwe lmm te mogen testen, kijken of dat verschil maakt. Wellicht dat er op 156 forum nog gasten zijn met bruikbare tips?

Suc6 iig, grtz,fRank

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di jun 21, 2011 14:39

Dank voor je bericht Frank, alle symptomen lijken mij inderdaad op een defecte lmm te wijzen. Ding is nieuw tegen de 200 euro dus zomaar even halen is best een risico....

Hoe kun je zonder lmm rijden? Het ding zit met buitenaardse schroefjes gemonteerd in een buis van ongeveer 10 cm dus die krijg ik er niet zomaar uit geschroefd bovendien heb je dan een gat in het aanzuigcircuit. Hele buis weg laten lijkt me ook geen optie want volgens mij past de slang niet recht op de filterbox. Als ik de stekker van de lmm haal slaat ie overigens af...

Heb nog een open lucht filter liggen van K&N maar blijkt voor een GTA te zijn dus volgens mij past dat helaas niet op de 2.5... :(
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

alfanerd1986

di jun 21, 2011 14:46

Riccardo Romeo gewoon stekker loshalen van de luchtmassa meter en dan gaan rijden kijk of je verschil merkt :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 21, 2011 14:52

Als je start met de stekker er af, zal de ECU in de noodloop wel redelijk reageren op de gasklep. Zo kan je dus zonder rijden. Niet de sensor er uit halen, want dan rijdt je met, maar krijg je valse info. Dat werkt alleen maar tegen. Houdt er rekening mee dat je op deze manier van testen storingen in de ECU zet die er langere tijd in kunnen blijven staan. Als je nu dingen gaat proberen en over 10 keer starten de ECU uit laat lezen, zullen deze storingen nog in het geheugen staan. Dat is handig om te weten als je verderop in de diagnose misschien wat uit gaat lezen, dan weet je waar die opgeslagen storingen van komen.

Ik zou zelf eerder denken dat het relais wat je brandstofpomp aanstuurt geen goed kontakt meer maakt. Meestal zitten er een clustertje relais aan de motorkabelboom en daar zit ook het relais van de brandstofpomp bij. Bij de V6 weet ik het niet zeker, maar bij de 4 cylinder TSen is dit altijd het geval. Omdat dat clustertje relais meestal aan de accubak vast zit, zal de kabelboom vaak een "opdonder" krijgen als je die accubak los schroeft. Controleer de relaisvoetjes, vooral aan de onderkant waar de kabelboom het voetje in komt, op beschadigingen en corrosie. Uiteraard moet je ook de contactpinnen op de relais zelf even controleren en waar vuil schoonmaken. Oxide op deze relaisvoeten is een vaker voorkomend probleem bij de meeste alfa's uit de jaren 90 die op het Tipo C platform gebaseerd zijn.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Schokkende en smorende 156 V6

di jun 21, 2011 18:50

Dank voor je bericht Frank, alle symptomen lijken mij inderdaad op een defecte lmm te wijzen. Ding is nieuw tegen de 200 euro dus zomaar even halen is best een risico....

Hoe kun je zonder lmm rijden? Het ding zit met buitenaardse schroefjes gemonteerd in een buis van ongeveer 10 cm dus die krijg ik er niet zomaar uit geschroefd bovendien heb je dan een gat in het aanzuigcircuit. Hele buis weg laten lijkt me ook geen optie want volgens mij past de slang niet recht op de filterbox. Als ik de stekker van de lmm haal slaat ie overigens af...

Heb nog een open lucht filter liggen van K&N maar blijkt voor een GTA te zijn dus volgens mij past dat helaas niet op de 2.5... :(
Oeps is een woord weggevallen, ik bedoelde heb je al eens zonder LUCHTFILTER gereden om te kijken of dat verschil maakt. :oops:

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 21, 2011 22:34

Oeps is een woord weggevallen, ik bedoelde heb je al eens zonder LUCHTFILTER gereden om te kijken of dat verschil maakt. :oops:
Het grappige is (zie ook mijn eerdere post) dat je ook prima zonder LMM kan rijden, om te kijken of dat uitmaakt. Stekker er af, dan starten en als het goed is zal de ECU dan besluiten in de noodloop te gaan en volgens "alpha-N" principe het brandstofmengsel te regelen. Als je auto dan ineens een heel stuk lekkerder rijdt, weet je redelijk zeker dat de LMM niet fris meer is. Er is een uitzondering hier op, de Lambdasonde kan ook vuil zijn en die wordt dan in sommige modellen ook niet meer uitgelezen. Het zou dus ook nog de lambdasonde kunnen zijn, maar die kan je met een multimeter nameten op functioneren.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di jun 21, 2011 23:04

Net de contactpunten van alle relais aan de accubak schoon gemaakt en heb de indruk dat de auto zowaar wat beter rijdt, maar misschien is de wens de vader van de gedachte. Boven de 3000 toeren is het nog steeds bal, het schokken en terugvallen is er helaas nog. Daaronder rijdt de auto eigenlijk redelijk...

Is het wel safe om de stekker los te halen en de motor zo in de noodloop te dwingen? Moet de ECU daarna niet weer aan de examiner om te resetten of is het terug plaatsen van de stekker voldoende om de motor weer in de normale loop terug te zetten?

Denk toch maar eens een splinternieuwe lmm te bestellen. Heb ook een theorie over waarom die nu problemen zou kunnen geven: Stel dat de lmm zo "gewend" was aan de oude waarden van het vuile luchtfilter dat deze nu niet meer kan anticiperen op de huidige waarden en daardoor van streek raakt? Ik heb na het vervangen van de achteruitrijswitch de accu eruit gehaald, is het zo dat de ECU zich dan reset op het moment dat die van de 12V af is en zo opnieuw moet inleren? Is het dan sowieso raadzaam om de accu nog een keer los te halen na montage van een nieuwe lmm??? Zomaar wat voor de vuist weg, ben geen IT-er :wink: ...

De lamba waarden bleken tijdens het uitlezen overigens OK te zijn, uitwisseling met een nieuw exemplaar bracht ook geen verschil.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Bullettooth
Full Member
Full Member

di jun 21, 2011 23:18

Hoi,

Ik heb een goede (gebruikte) LMM liggen van een V6. (lopende auto en rijdend bij mij in Nederweert gezet).Dezekunje komen proberen.

Je hebt mijn nummer (Toon, van de luchtfilterbak).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 21, 2011 23:24

Net de contactpunten van alle relais aan de accubak schoon gemaakt en heb de indruk dat de auto zowaar wat beter rijdt, maar misschien is de wens de vader van de gedachte. Boven de 3000 toeren is het nog steeds bal, het schokken en terugvallen is er helaas nog. Daaronder rijdt de auto eigenlijk redelijk...
Dat is niet goed dus.
Is het wel safe om de stekker los te halen en de motor zo in de noodloop te dwingen? Moet de ECU daarna niet weer aan de examiner om te resetten of is het terug plaatsen van de stekker voldoende om de motor weer in de normale loop terug te zetten?
De ECU moet zich gewoon aanpassen en zal wel een foutmelding geven op je dashboard. Als je de LMM maar lostrekt en later weer vastzet met het contact af, zal de ECU dat keurig herkennen. Wat er in je ECU blijft staan is een storing die in het verleden heeft plaatstgevonden. Pas na 30 of 50 serieuze ritjes (minimaal een kwartier of zo) zal dit gewist worden. Voor het rijgedrag zou dat verder geen invloed hebben, maar het kan een diagnose later misschien de verkeerde kant op leiden.
Denk toch maar eens een splinternieuwe lmm te bestellen. Heb ook een theorie over waarom die nu problemen zou kunnen geven: Stel dat de lmm zo "gewend" was aan de oude waarden van het vuile luchtfilter dat deze nu niet meer kan anticiperen op de huidige waarden en daardoor van streek raakt? Ik heb na het vervangen van de achteruitrijswitch de accu eruit gehaald, is het zo dat de ECU zich dan reset op het moment dat die van de 12V af is en zo opnieuw moet inleren? Is het dan sowieso raadzaam om de accu nog een keer los te halen na montage van een nieuwe lmm??? Zomaar wat voor de vuist weg, ben geen IT-er :wink: ...
De ECU heeft een enkele correctiewaarde voor je mengsel die hij tussen starts onthoudt. Die waarde wordt bij sommige ECUs gereset als de accu er lang af ligt, maar zal vrij snel weer in de buurt van de oude moeten komen. In ieder geval zal een ECU gewoon netjes moeten kunnen corrigeren en een voorgaande waarde weer snel moeten in kunnen leren. Als hij niet kan anticiperen, is dat omdat er iets niet in orde is.

Een nieuwe LMM kost je al snel E90 of meer. Ik vind dat nogal een bedrag om uit te geven als je niet weet of het gaat helpen. Als je er eentje koopt, kan ik je de Pierburg aanraden. Minstens net zo goed als origineel en een stukje goedkoper dan de dealerprijs voor een originele.
De lamba waarden bleken tijdens het uitlezen overigens OK te zijn, uitwisseling met een nieuw exemplaar bracht ook geen verschil.
Een nieuwe lambdasonde hielp niet? Of wat is er vervangen?

Op zich ben ik geneigd om wel te geloven dat er misschien iets met je LMM aan de hand is, maar het kan ook nog net zo goed een slechte brandstofdruk zijn. Is je stationairtoerental wel stabiel?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di jun 21, 2011 23:30

Ja stationair toerental is OK! Dank voor de uitleg Whizzman, zal morgen eens een stukje met stekker los rijden. Tuynder verkoopt een lmm voor de 2.5 V6 voor € 36,- maar dat zal dan wel geen originele zijn. De lambdasonde is uitgewisseld door een splinternieuwe maar dit gaf geen verschil in rijgedrag noch uitleeswaarden. Vraag blijft wat het toinkende geluid zou kunnen zijn dat ik eerder hoorde...toch iets van een backfire?

@Toon, ik bel je morgen even!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 22, 2011 07:43

Vanochtend gestart met losse lmm. Motor liep erg slecht stationair met schommelend toerental en het toinkende geluid was ook weer hoorbaar. Lampje van inspuiting(injector symbooltje?) bleef aan op het dashboard. Had er geen zin in om er zo mee te gaan rijden door de stad dus motor af en stekker er weer op. Eigenlijk probleemloos op het werk gekomen (50 km bijna helemaal snelweg) zolang ik maar onder de 3000 rpm bleef.

Ga maar eens een nieuwe lmm ritselen, al is het maar om uit te sluiten dat dat het is en omdat de auto eigenlijk nooit lekker door heeft getrokken boven de 5000 rpm.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 22, 2011 07:46

Voor 36 euro kan je nog een gokje wagen. Dat zal ongetwijfeld een Chinese imitatie zijn. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar het lijkt me wel een gok.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 22, 2011 07:55

brandstofdruk en opbrengst van de pomp controleren. En blaast de uitlaat wel goed, m.a.w. zit die niet dicht?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo jun 22, 2011 11:04

Ik lees nergens waarden die gemeten zijn. Alleen een diagnoseapparaat aansluiten en zien dat er geen foutcode's zijn is niet genoeg. Je hebt een klacht, dus verder zoeken. Meet de aangezogen hoeveelheid lucht en kijk naar de spanning van de lambda sonde door het toerenbereik heen (examiner met twee man of recorderfunctie gebruiken) Een goede luchtmassameter meet rond de 600 kg/uur bij volgas en vlak voor het max. toerental. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”