Wat begonnen is met een overhittingsprobleempje (introductie) is inmiddels ontaard in een ander probleem. Overigens lijken de overhittingsproblemen met het vervangen van de thermostaat wel verholpen te zijn, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen aangezien er nu nauwelijks meer met de auto valt te rijden en de buitentemperatuur een stuk lager is dan toen.
Voor het vervangen van de thermostaat heb ik de luchtinlaatslang verwijderd en toen ook meteen het luchtfilter vervangen. Vervolgens de accu eruit gehaald om de switch voor de achteruitrijverlichting te vervangen. Daarna alles terug gezet en auto liep beroerd. Boosdoener leek in eerste instantie een scheur in de luchtinlaatslang te zijn. Nieuwe slang besteld, gemonteerd en nog steeds geen verbetering. De motor starte pas na lang doorstarten, liep stationair zeer onregelmatig en er was een lichte klonk te horen in naar ik meen het luchtinlaattraject (inlaatspruitstuk?). Het is geen tik, maar klinkt als een "kloenk". Motor nam ook nauwelijk gas aan en kwam niet boven de 2500 toeren uit. Met de moed der wanhoop naar een garage gereden, schokkend en smorend en nog steeds met het klonkende getik in het vooronder.
Bij de garage is de auto uitgelezen en werd er geen foutmelding gevonden, ook geen waarschuwingslampje. Lamda sensor vervangen voor een nieuwe, andere gebruikte luchtmassameter en een ander gebruikt gasklephuis gemonteerd om te kijken of het verschil gaf, maar zonder duidelijk merkbaar resultaat. Uiteindelijk reed de auto met de originele lmm, lambdasensor en vervangen gasklephuis weer redelijk nadat alles goed schoongemaakt was en er een reinigingsgoedje voor de injectoren in de tank was gekieperd. Hiermee leek het probleem verholpen en is de auto zelfs blanco door de APK keuring gekomen.
Alles leek dus weer goed tot de eerste snelwegrit. Bij constante snelheid rond de 130 stottert de motor af en toe en soms wordt dat zo heftig dat de auto terug valt in snelheid. Als ik 'm dan in de vrij enkele seconden laat rollen en dan weer terug ga naar 6 of 5 pikt ie weer goed op en houdt het weer een tijdje vol. Tijdens een kort ritje over de snelweg van 50 km gebeurde dit zo'n 4 keer. Ik verdacht nu toch weer de lmm (ook omdat de auto eigenlijk nooit goed door trok boven de 5000 toeren en bij een koude start nog wel eens wou bokken bij het wegrijden) dus gebruikte exemplaar weer gemonteerd voor een langere snelwegrit. Hiermee echter geen verbetering, eerder een verslechtering omdat het schokken nu nog frequenter lijkt te gebeuren.
Het rare is dat al deze problemen zijn ontstaan na het loshalen van de luchtinlaatslang en de accu...het vermoeden was dat een backfire door de gescheurde slang het electronische gasklephuis had ontregeld maar montage van een ander exemplaar bracht dus geen verbetering. Het klonkende geluid is na het verwisselen van de lmm ook weer terug...geen idee meer waar ik het moet zoeken te meer omdat de examiner geen fouten constateert. Vanochtend met 90 km/h hangend achter een vrachtwagen op het werk gekomen, kijk nu niet bepaald uit naar de terugweg.
Wie tips of suggesties heeft mag het zeggen...ik vraag me af of er toch nog ergens valse lucht aangezogen wordt of dat het nu toch echt een electronica probleem geworden is?