75recaro
Full Member
Full Member

remmen

za jan 08, 2011 13:08

Bij de auto van mijn vrouw werken de achterste trommelremmen harder als de voorste schijfremmen.
Je voelt de auto bij het remmen ook achteraan inveren.
Blokken en schijven voor zijn nog zeer goed en de remzuigers zitten ook niet vast. Wat kan hier ineens de oorzaak van zijn. Remkrachtverdeler stuk oid?
Mvg
Kees Smetsers

Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: remmen

za jan 08, 2011 13:12

dat zou kunnen. Of de achterremmen staan te ver opgesteld, indien mogelijk. Om welk type Alfa gaat het?

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 08, 2011 19:09

Blokeert achter ook eerder dan voor? Pas dan zou ik echt actie ondernemen. Achteraan een beetje inveren lijkt me niet erg. Hebben we meerdere auto's, ookal is dat dan vaak door de wielophangingsconstructie.
''Drive tastefully''

wim V8
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 09, 2011 12:32

Als ie achter ook eerder blokeerd is het gevaarlijk!
Meestal de verdeler.
Te strak staan kan niet want je gaat pas remmen als alle blokken aanleggen
tegen schijf of trommel.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

75recaro
Full Member
Full Member

zo jan 09, 2011 12:50

zou het ook kunnen dat de vacuumpomp niet goed meer werkt of dat er drukverlies is door een lek in een slang oid?
Je moet nl veel harder op het pedaal trappen als voorheen.
Mvg
Kees Smetsers

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 09, 2011 13:27

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de voorremmen nauwelijks meer werken.. :shock:

Check oa de hoofdremcilinder eens op lekkage, kan zomaar zijn dat de bekrachtiger remolie erin heeft staan. Blijft het niveau van de remolie wel goed of heb je recent bij moeten vullen?

Bekrachtiger kun je testen op werking;

Bij stilstaande auto met de motor uit enkele keren flink op de rem trappen, hierdoor verbruik je het vacuum. Vervolgens de motor starten terwijl je het rempedaal ingedrukt houdt. Als het goed is zakt het pedaal tijdens het starten in. Zoniet dan heb je een probleem met de bekrachtiger.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

75recaro
Full Member
Full Member

zo jan 09, 2011 13:32

remoliepijl blijft op hetzelfde niveau dus geen lek
Mvg
Kees Smetsers

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

zo jan 30, 2011 23:24

Ik heb met mijn 146 1.6 I.E. (boxer) mogelijk het zelfde probleem:

Laatst een keer raakte ik maar amper het rempedaal en toen blokkeerde één achterband. (kunnen ook twee zijn geweest, maar hij trok in ieder geval scheef weg op een vlakke weg) :?

De laatste paar dagen is het mij opgevallen dat de auto wel weer redelijk goed remd, maar vaak de rem rechts voor blijft hangen. na een normaal ritje is de remschijf dan flink heet (ik schat een 100 tot 150 graden)
Als ik stop en heel even achteruit heb gereden, is de rem in bijna alle gevallen weer los.

Nu weet ik dat de beugels waar de remblokken in hangen niet zo heel fris meer zijn. de onderste pen waarop de remklauw bevestigd zit is iets verroest en glijd dus niet lekker meer.
Ik vraag mij echter af of er mogelijk meer aan de hand is, omdat kortgeleden, bij het plaatsen van nieuwe remblokken en schijven, de plunjer van de remklauwen erg slecht of eigenlijk niet terug naar binnen wilden.
Eerste coclusie zou zijn: zuiger verrot. Echter, na het opendraaien van de ontuchting gingen deze wel eenvoudig naar binnen.

:?: Heeft er iemand een idee wat er mis is?
:?: en hoe die beugels genoemd worden waar de remblokken in hangen?? ik kan ze namelijk ook niet vinden op onderdelen-sites.

:arrow: Verder ben ik erg benieuwd hoe het met de bovengenoemde auto verder gelopen is??

Gr. Sjoerd Jan.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

zo jan 30, 2011 23:37

Beugels waar de blokken in hangen: Remzadel
Als de zuiger moeilijk terug gaat,maar met de ontluchting open wel makkelijk terug gaat,zit er ergens een verstopping in het retoursysteem van de remvloeistof.
Kan een verstopte remslang zijn,maar ook het compensatiegaatje in je hoofdremcilinder.

Ik zou persoonlijk beginnen met de remzadels goed schoonmaken en de blokken goed in de kopervet zetten.
Als het daarna nog niet over is,zou ik eens gaan kijken hoe de staat van de remslangen is,grote kans dat die al 10-15 jaar oud zijn,en remvloeistof is nou niet bepaald het meest vriendelijke goedje ;)

Succes
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

zo jan 30, 2011 23:58

Bedankt voor de flotte reactie,

De remzadels (bedankt) heb ik al drie keer schoon gemaakt en in het kopervet gezet: dat heeft twee keer geholpen tegen het scheef trekken bij het remmen.
Nu niet meer, dus ik ben bang dat ze onderhand te ver heen zijn. Ik kan het nog een keer degelijk proberen: de laatse keer een uurtje sleutelen voor de voordeur was (midden op de stoep, in wat mijn etenstijd had moetten zijn. ik was niet fit dus had niet veel zin in eten en moest ook weer weg :? )

De remleidingen en slanggen e.d. zullen idd orgineel zijn (1996)
Wordt hetzelfde compensatiegaatje niet ook gebruikt voor de toevoer van remvloeistof? en voor alle remmen?
Ik ben eigenlijk al wel een beetje rond aan het kijken om iets anders, dus wil liever niet meer kosten meer maken dan noodzakelijk.
Hoe is het bij deze auto's eigenlijk: diagonaal gescheiden remsysteem?

Terug naar “Algemene Technische vragen”