giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Lekke Koppakking

vr dec 10, 2010 20:24

De eerste vraag is dus aan welke kant de bougies vies waren, aan de porselein-kant of aan de schroefdraadkant.. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

elrico
Full Member
Full Member

Re: RE: Lekke Koppakking

vr dec 10, 2010 20:39

omdat 2 van mn bougies er een beetje verzopen uitzagen

Een poll ertegenaangooien ?????

Porcelein of schroefdraad :lol: :lol: :lol:
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 10, 2010 20:57

omdat 2 van mn bougies er een beetje verzopen uitzagen

Een poll ertegenaangooien ?????

Porcelein of schroefdraad :lol: :lol: :lol:
Zou dan eerder aan water of olie poll denken :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Rainier155
Guru
Guru

vr dec 10, 2010 21:21

Ik vermoed dat er gewoon olie gemorst is met bijvullen. Ik ben het tot nu toe bij elke 16v die ik gekocht heb tegen gekomen, standaard olie in de bougieruimtes van de 1e cilinder. :)

@ Midoban
Als je een fatsoenlijke neutrale diagnose wil zou ik even een berichtje sturen naar WhizzMan hier op het forum.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Midoban
Newbie
Newbie

za dec 11, 2010 09:33

De bougies boven de 1e cilinder waren aan de porseleinenkant vies mensen.
Ik kon dus meteen zien welke bougies er met olie doordrenkt waren.
En nee dat was niet omdat ik olie gemorst had. Ik doe mn olie er namelijk in met een trechter, dus kan bijna niet mis gaan, maar toch bedankt voor het meedenken. Bedankt voor de tip Rainier.

Groetjes
Michael
Alfa Romeo 145 1.4 TS 16v Bouwjaar '98

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 11, 2010 09:59

Wat Rainier zegt is 99.9% kans je probleem.

Je hebt die auto ook niet nieuw gekocht, dus de vorige eigenaar kan gemorst hebben. Verder is het zo dat de klepdekselpakking kan lekken. De meeste monteurs die ervaring hebben met de 16V ts vervangen die pakking als hij hard aanvoelt en doen er wat kit tussen, juist om te zorgen dat er geen olie in de bougiegaten loopt. Sowieso, als je koppakking lek zou zijn, zou er nooit olie in je bougiegaten kunnen komen, die pakking zit een centimeter of 3 lager. Als daar olie langs zou lekken zou die aan de zijkant van je motorblok er uit komen, of de cylinders in komen en dikke blauwe rook in je uitlaat geven.

Spul in je koelvloeistof gooien om een lek op te lossen kan best werken, ook wel voor langere tijd. Je kan er zelfs soms succes mee hebben om een lekke koppakking mee te fiksen. Wat je alleen niet moet doen is er op vertrouwen dat het lek meer dan 1 minuut dicht blijft zitten. Van te voren roepen, door een forum heen, dat product X je 3 weken en 4 dagen gaat geven om door te rijden met een lekke koppakking is dus niet te doen. Sowieso, de kans dat je er een klein lekje langs de koppakking mee kan fiksen is nihil. Dat Dre het onverantwoordelijk vindt om door te rijden kan ik me goed voorstellen. Zijn collega's worden dagelijks geconfronteerd met mensen die denken dat auto's door kunnen rijden tot alle lampjes in het dashboard knipperen, "zolang ze gewoon aan staan, kan je door rijden". Je kan werkelijk elke domme aanname en volkswijswijsheid (die niet waar is) verzinnen en z'n collega's hebben het meegemaakt. Die mensen helpen je graag weer op weg, op een manier die je auto niet verder sloopt. Doorrijden met een kapotte koppakking kunnen ze niet fiksen en de kans dat je veel meer motorschade hebt, als je het wel doet, is ontzettend groot.

Wat ik zou doen in dit geval is de olie weghalen bij je bougies en lekker doorrijden. Kijk over een week of 2 nog een keer of er nieuwe olie zit. Als dat het geval is, zou ik nieuwe pakking(en) kopen voor je klepdeksel en die er tussen (laten) doen. Let wel op, dit deksel is van broos aluminium en je moet de boutjes niet met meer dan 6-8 Nm vast zetten. Als je harder aandraait, loop je kans dat het hoekje linksvoor (vanuit de bestuurdersstoel gezien) afbreekt. Gebruik blue silicone op het randje bij de distributieriem, want daar wil hij nogal eens lekken. Ontvet alle oppervlakken goed voor je de deksel terug plaatst.. Zoals Rainier ook al zei, dit is een veel voorkomend probleem. 100% zekerheid heb je niet door een forum heen, maar die 99,9% dat het een vorige eigenaar is die gemorst heeft of dat je klepdekselpakking lekt, sta ik wel achter.

Je hebt de auto kennelijk nogal kort. Zorg ook dat je zeker weet dat de distributieriem niet langer dan 3 jaar of 60.000 km geleden vervangen is. Niet uitstellen als hij er overheen is, ze springen snel bij dit type motor. Ook niet gaan prutsen met streepjes zetten bij het vervangen van de riem. Dit type blok moet je op 1 graad nauwkeurig afstellen op de poulies op de nokkenassen en daar heb je speciaalgereedschap voor nodig. Als je het niet doet, zal hij niet snel stuk gaan, maar de kans dat je 10 PK of zo mist, is aanzienlijk.

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

za dec 11, 2010 10:58

Wat Rainier zegt is 99.9% kans je probleem.

Je hebt die auto ook niet nieuw gekocht, dus de vorige eigenaar kan gemorst hebben. Verder is het zo dat de klepdekselpakking kan lekken. De meeste monteurs die ervaring hebben met de 16V ts vervangen die pakking als hij hard aanvoelt en doen er wat kit tussen, juist om te zorgen dat er geen olie in de bougiegaten loopt. Sowieso, als je koppakking lek zou zijn, zou er nooit olie in je bougiegaten kunnen komen, die pakking zit een centimeter of 3 lager. Als daar olie langs zou lekken zou die aan de zijkant van je motorblok er uit komen, of de cylinders in komen en dikke blauwe rook in je uitlaat geven.

Spul in je koelvloeistof gooien om een lek op te lossen kan best werken, ook wel voor langere tijd. Je kan er zelfs soms succes mee hebben om een lekke koppakking mee te fiksen. Wat je alleen niet moet doen is er op vertrouwen dat het lek meer dan 1 minuut dicht blijft zitten. Van te voren roepen, door een forum heen, dat product X je 3 weken en 4 dagen gaat geven om door te rijden met een lekke koppakking is dus niet te doen. Sowieso, de kans dat je er een klein lekje langs de koppakking mee kan fiksen is nihil. Dat Dre het onverantwoordelijk vindt om door te rijden kan ik me goed voorstellen. Zijn collega's worden dagelijks geconfronteerd met mensen die denken dat auto's door kunnen rijden tot alle lampjes in het dashboard knipperen, "zolang ze gewoon aan staan, kan je door rijden". Je kan werkelijk elke domme aanname en volkswijswijsheid (die niet waar is) verzinnen en z'n collega's hebben het meegemaakt. Die mensen helpen je graag weer op weg, op een manier die je auto niet verder sloopt. Doorrijden met een kapotte koppakking kunnen ze niet fiksen en de kans dat je veel meer motorschade hebt, als je het wel doet, is ontzettend groot.

Wat ik zou doen in dit geval is de olie weghalen bij je bougies en lekker doorrijden. Kijk over een week of 2 nog een keer of er nieuwe olie zit. Als dat het geval is, zou ik nieuwe pakking(en) kopen voor je klepdeksel en die er tussen (laten) doen. Let wel op, dit deksel is van broos aluminium en je moet de boutjes niet met meer dan 6-8 Nm vast zetten. Als je harder aandraait, loop je kans dat het hoekje linksvoor (vanuit de bestuurdersstoel gezien) afbreekt. Gebruik blue silicone op het randje bij de distributieriem, want daar wil hij nogal eens lekken. Ontvet alle oppervlakken goed voor je de deksel terug plaatst.. Zoals Rainier ook al zei, dit is een veel voorkomend probleem. 100% zekerheid heb je niet door een forum heen, maar die 99,9% dat het een vorige eigenaar is die gemorst heeft of dat je klepdekselpakking lekt, sta ik wel achter.

Je hebt de auto kennelijk nogal kort. Zorg ook dat je zeker weet dat de distributieriem niet langer dan 3 jaar of 60.000 km geleden vervangen is. Niet uitstellen als hij er overheen is, ze springen snel bij dit type motor. Ook niet gaan prutsen met streepjes zetten bij het vervangen van de riem. Dit type blok moet je op 1 graad nauwkeurig afstellen op de poulies op de nokkenassen en daar heb je speciaalgereedschap voor nodig. Als je het niet doet, zal hij niet snel stuk gaan, maar de kans dat je 10 PK of zo mist, is aanzienlijk.
=D> =D> =D> Prima verhaal! Als er als er en prijs bestaat voor de meest heldere en complete uitleg hebben we hier een potentiele kanshebber :lol:
Ik gok trouwens ook op de klepdekselpakking ( die rechthoekige van de afdichting bougieschacht)

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Midoban
Newbie
Newbie

za dec 11, 2010 15:15

Whizzman,

Wederom bedankt voor je heldere uitleg(je had me ook al geholpen met mn hulpkoppeling waar ik je dankbaar voor was). Mag ik jou misschien als ik weer iets heb een PB sturen?

Ik ga het de komende weken ff bekijken en blijf met mn auto lekker dicht bij huis en ga geen lange afstanden maken met mn sinds maart dit jaar gekochte alfa. Sinds maart heb ik hier helemaal geen problemen mee gehad. Ik ga ze schoonmaken en kijken of ik het weer tegenkom en indien nodig laat ik mn klepdekselpakking vervangen.

Overigens dat Dre dat onverantwoordelijk vind kan ik me ook helemaal in vinden en ik stelde ook alleen maar een vraag. Ik had hem wellicht iets anders moeten formuleren :?
Als er als er en prijs bestaat voor de meest heldere en complete uitleg hebben we hier een potentiele kanshebber
Daar heb je helemaal gelijk in Richard.

Groetjes aan allen,
Michael
Alfa Romeo 145 1.4 TS 16v Bouwjaar '98

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 11, 2010 15:53

..........
Spul in je koelvloeistof gooien om een lek op te lossen kan best werken, ook wel voor langere tijd. Je kan er zelfs soms succes mee hebben om een lekke koppakking mee te fiksen. Wat je alleen niet moet doen is er op vertrouwen dat het lek meer dan 1 minuut dicht blijft zitten. Van te voren roepen, door een forum heen, dat product X je 3 weken en 4 dagen gaat geven om door te rijden met een lekke koppakking is dus niet te doen. Sowieso, de kans dat je er een klein lekje langs de koppakking mee kan fiksen is nihil. ....
@Whizzman: hier raak ik je even kwijt, bedoel je dat een klein lekje repareren met een bepaald goedje niet kan maar grote wel?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 11, 2010 16:11

ik denk dat hij bedoeld dat dat spul een klein lekje moeilijk kan " vinden" . een grote wel maar dan is het de vraag hoelang het houd.
zelf zou ik ook als het lek goed gerepareerd is (kop vlakken indien nodig en pakking vervangen) de kanalen goed door willen spoelen.
zou niet chill zijn als het ergens een stop veroorzaakt.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za dec 11, 2010 16:42

Hij bedoeld dat je een koppakking vaak niet met dit soort producten dicht kan maken.
Simpele reden omdat hier de temperaturen en drukken het hoogst zijn.

In dit specifieke geval heeft het toch geen enkel nut want wel hebben het over een olie lekkage, wat ga je dan liggen prullen met producten in het koelwater? :?
Zou je een koelwater lekkage hebben bij de koppakking dan heb je verlies van koelwater en veel witte rook uit de uitlaat.

Daarbij gebruikt een beetje serieuze monteur geen bar-leaks of dat soort dingen want je wil niet het risico nemen dat je kachel (of iets anders) verstopt.

Maar goed, hier al helemaal niet ter sprake want het gaat om een uitwendige olie lekkage, dus heel veel kans op zoals al gezegd een lekkende kleppendeksel.
Transaxle loos!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 11, 2010 17:14

ja dat is nu duidelijk maar in 1e instantie was dat niet de vraag.
Het gaat er daarnaast (in mijn reactie) ook niet om, om een reparatie uit te voeren. De bedoeling is om antwoord te geven (zoals gevraagd werd) wat voor een middel er is.
Ik begreep de tegenstelling in Whizzman zijn reactie niet en daarom vroeg ik er na.

p.s. je kachel verstopt niet met bars leak, of je moet er 10 blikjes in mikken :wink:

Gerrets
Guru
Guru

za dec 11, 2010 18:39

Die meuk in je motor is allemaal een tijdelijke oplossing en dat blijft in je motor hangen.Als je over een aantal jaren je motor ope nhaalt omdat deze kapot is gelopen dan moet je eens zien waar dat spul allemaal blijft hangen. Daar wordt je echt niet vrolijk van. Gewoon het probleem lokaliseren en oplossen. Laat dit doen door iemand die er verstand van heeft. Opzich de reacties hier helpen je wel verder voor een eventuele oorzaak maar laat het echt even uitzoeken door iemand die er echt meer van weet. Want te zien aan de eerste vragen die jij stelt ben ik bang dat je niet ver gaat komen.

Succes ermee.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 12, 2010 12:46

Een lek in de olieafdichting van je koppakking ga je inderdaad niet oplossen met een middeltje in je koelvloeistof. Daar heb je helemaal gelijk in GTV4.

De modernere lekstopmiddelen zijn al lang niet meer van het niveau van de goedjes die vroeger gebruikt werden. Je kan nog steeds wel spul kopen wat dunne koelkanalen en radiators/kachels kan verstoppen, maar het meeste is tegenwoordig wel een stuk vriendelijker. Ik weet niet wat er op het flesje staat wat ik in de loods heb staan, maar dat spul werkt redelijk tegen lekke kachels en radiators. Ik heb een motor uit elkaar gehad waarbij de koppakking lekte en dit spul er eerst in gegooid is. Er was niets van te zien, alles was schoon en de waterpomp deed het ook gewoon, er had net zo goed gewoon koelvloeistof in gezeten kunnen hebben. Het lekje was erg beperkt en er is een half jaar of zo doorgereden voordat uiteindelijk toch maar tot vervanging was besloten, dus het heeft er echt lang genoeg in gezeten om eventueel schadelijke effecten zichtbaar te kunnen maken.

Wat GTV4 ook terecht opmerkte, is dat deze lekstopmiddelen in principe gemaakt zijn om een druk van 1-2 bar in een koelvloeistofsysteem op te vangen. Die druk wordt langzaam opgebouwd en komt maar van 1 kant. Als je meerdere keren per seconde een gasdruk van tientallen bar vanuit de verbrandingsruimte krijgt, blaast die meestal dwars door zo'n "reparatie" heen. Lekken die tussen de verbrandingsruimte en de koelkanalen zitten, ga je er dus niet mee gedicht krijgen. Bij lekken tussen de koelkanalen en de buitenlucht bij de koppakking heb je meer kans op succes, maar dan moet het een klein lekje zijn op een niet zo'n kritische plek. Omdat de kop en het motorblok ten opzichte van elkaar vaak verschillende snelheden hebben van opwarmen en uitzetten, heb je vaak wat "werking" tussen die twee tijdens het opwarmen. Een eventueel opgebouwd "laagje" door een lekstopmiddel zal dan ook snel scheuren en zich opnieuw moeten vormen in dat geval. Vandaar dat je regelmatig ziet dat een toevoeging eventjes werkt, maar dat na een aantal keren rijden, het lek toch weer terug komt.

Het zal je verbazen hoe vaak "echte monteurs" dit soort middeltjes gebruiken. Als de klant betaalt, zullen ze er vaak voor kiezen om wel de uren te maken en de winst op de onderdelen te pakken, dus de boel netjes vervangen. Zodra het om een handelsauto gaat, gaat er gewoon een tankje lekstop in. Werkt het niet, dan is het een tientje, of misschien 2 wat het ze gekost heeft. Werkt het wel, dan scheelt het weer een boel uren en onderdelen. Komt de klant binnen de garantieperiode terug? Jammer, dat is de gok die je neemt en je vervangt dan alsnog gewoon onder garantie. Als de klant terug komt met een in de soep gelopen motor, had de klant maar moeten stoppen zodra de motor te heet werd, dus dat risico loop je ook niet. Niet elk garagebedrijft werkt zo, zeker niet als je het ze vraagt als je daar een auto wilt staat te kopen, maar ze hebben toch vaak wel een flesje van het spul in de kast staan. ;)

Midoban, op dit forum vraagt geloof ik niemand toestemming om PBs te sturen, mensen doen dat gewoon. :) Je kan over het algemeen je vragen ook gewoon publiekelijk stellen hoor. Zoals je ziet zijn er genoeg mensen die reageren. Niemand kan alles weten, iedereen maakt fouten en het is hier een forum van liefhebbers, niet van professionele monteurs. Sommige mensen hebben het vaker goed dan anderen, maar ook dat is geen garantie dat iemand het juiste antwoord geeft. De discussies zijn vaak leerzaam, soms wat verhit, maar meestal komen er een boel goede adviezen uit. Bepaal zelf welke vorm je kiest om je vraag te stellen en beoordeel de antwoorden naar wat ze zijn; Goed bedoeld advies van liefhebbers, die met z'n allen een heleboel kennis hebben en dat graag delen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 12, 2010 12:57

Niemand kan alles weten, iedereen maakt fouten en het is hier een forum van liefhebbers, niet van professionele monteurs. Sommige mensen hebben het vaker goed dan anderen, maar ook dat is geen garantie dat iemand het juiste antwoord geeft. De discussies zijn vaak leerzaam, soms wat verhit, maar meestal komen er een boel goede adviezen uit. Bepaal zelf welke vorm je kiest om je vraag te stellen en beoordeel de antwoorden naar wat ze zijn; Goed bedoeld advies van liefhebbers, die met z'n allen een heleboel kennis hebben en dat graag delen.
=D> =D> =D> Helemaal mee eens! 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”