Een lek in de olieafdichting van je koppakking ga je inderdaad niet oplossen met een middeltje in je koelvloeistof. Daar heb je helemaal gelijk in GTV4.
De modernere lekstopmiddelen zijn al lang niet meer van het niveau van de goedjes die vroeger gebruikt werden. Je kan nog steeds wel spul kopen wat dunne koelkanalen en radiators/kachels kan verstoppen, maar het meeste is tegenwoordig wel een stuk vriendelijker. Ik weet niet wat er op het flesje staat wat ik in de loods heb staan, maar dat spul werkt redelijk tegen lekke kachels en radiators. Ik heb een motor uit elkaar gehad waarbij de koppakking lekte en dit spul er eerst in gegooid is. Er was niets van te zien, alles was schoon en de waterpomp deed het ook gewoon, er had net zo goed gewoon koelvloeistof in gezeten kunnen hebben. Het lekje was erg beperkt en er is een half jaar of zo doorgereden voordat uiteindelijk toch maar tot vervanging was besloten, dus het heeft er echt lang genoeg in gezeten om eventueel schadelijke effecten zichtbaar te kunnen maken.
Wat GTV4 ook terecht opmerkte, is dat deze lekstopmiddelen in principe gemaakt zijn om een druk van 1-2 bar in een koelvloeistofsysteem op te vangen. Die druk wordt langzaam opgebouwd en komt maar van 1 kant. Als je meerdere keren per seconde een gasdruk van tientallen bar vanuit de verbrandingsruimte krijgt, blaast die meestal dwars door zo'n "reparatie" heen. Lekken die tussen de verbrandingsruimte en de koelkanalen zitten, ga je er dus niet mee gedicht krijgen. Bij lekken tussen de koelkanalen en de buitenlucht bij de koppakking heb je meer kans op succes, maar dan moet het een klein lekje zijn op een niet zo'n kritische plek. Omdat de kop en het motorblok ten opzichte van elkaar vaak verschillende snelheden hebben van opwarmen en uitzetten, heb je vaak wat "werking" tussen die twee tijdens het opwarmen. Een eventueel opgebouwd "laagje" door een lekstopmiddel zal dan ook snel scheuren en zich opnieuw moeten vormen in dat geval. Vandaar dat je regelmatig ziet dat een toevoeging eventjes werkt, maar dat na een aantal keren rijden, het lek toch weer terug komt.
Het zal je verbazen hoe vaak "echte monteurs" dit soort middeltjes gebruiken. Als de klant betaalt, zullen ze er vaak voor kiezen om wel de uren te maken en de winst op de onderdelen te pakken, dus de boel netjes vervangen. Zodra het om een handelsauto gaat, gaat er gewoon een tankje lekstop in. Werkt het niet, dan is het een tientje, of misschien 2 wat het ze gekost heeft. Werkt het wel, dan scheelt het weer een boel uren en onderdelen. Komt de klant binnen de garantieperiode terug? Jammer, dat is de gok die je neemt en je vervangt dan alsnog gewoon onder garantie. Als de klant terug komt met een in de soep gelopen motor, had de klant maar moeten stoppen zodra de motor te heet werd, dus dat risico loop je ook niet. Niet elk garagebedrijft werkt zo, zeker niet als je het ze vraagt als je daar een auto wilt staat te kopen, maar ze hebben toch vaak wel een flesje van het spul in de kast staan.
Midoban, op dit forum vraagt geloof ik niemand toestemming om PBs te sturen, mensen doen dat gewoon.

Je kan over het algemeen je vragen ook gewoon publiekelijk stellen hoor. Zoals je ziet zijn er genoeg mensen die reageren. Niemand kan alles weten, iedereen maakt fouten en het is hier een forum van liefhebbers, niet van professionele monteurs. Sommige mensen hebben het vaker goed dan anderen, maar ook dat is geen garantie dat iemand het juiste antwoord geeft. De discussies zijn vaak leerzaam, soms wat verhit, maar meestal komen er een boel goede adviezen uit. Bepaal zelf welke vorm je kiest om je vraag te stellen en beoordeel de antwoorden naar wat ze zijn; Goed bedoeld advies van liefhebbers, die met z'n allen een heleboel kennis hebben en dat graag delen.