Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 01:09

Ik heb een 33 1.7 8v met jettronic ontsteking. Gezien het feit dat er niet gechipt kan worden en dat ik inmiddels een openlucht filter en sportpijp heb valt er weinig winst te behalen voor een redelijke prijs. Ok onsteking zou nog wel vervroegd kunnen worden, maar that is it.

Mijn vraag is:
Hoeveel vermogenswinst behaal ik met ontsteking vervroegen? (zat zelf aan iets van 24 graden te denken)

Hoeveel vermogenswinst kan ik met andere nokkenassen behalen?
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rees Cees

Re: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 07:19

Ik heb een 33 1.7 8v met jettronic ontsteking. Gezien het feit dat er niet gechipt kan worden en dat ik inmiddels een openlucht filter en sportpijp heb valt er weinig winst te behalen voor een redelijke prijs. Ok onsteking zou nog wel vervroegd kunnen worden, maar that is it.

Mijn vraag is:
Hoeveel vermogenswinst behaal ik met ontsteking vervroegen? (zat zelf aan iets van 24 graden te denken)

Hoeveel vermogenswinst kan ik met andere nokkenassen behalen?
Met ontsteking vervroegen haal je nul winst, je kunt hoogstens de ontsteking op tijd zetten (door te meten op een rollenbank)
Nokkenassen daar kun je wel winst mee halen. Let wel hoe wilder je nokkenassen hoe meer vermogen (hoog in de toeren) en hoe minder geschikt voor weggebruik.

Een 8v kun je wel tunen (DTA systeem er op kost maar 2500 euro)

Tot slot: Goedkoop tunen bestaat niet (behalve op Telsel met turbonaters enz)

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 10:26

Was meer benieuwd wat de vermogenswinst zou zijn en de kosten.... ja de een haalt het voor 2500 euro en de ander voor minder.

Een C&B nokkenas road max kost rond de 500 euro, het erop zetten weet ik niet maar schat iets van 200 euro. 700 euro vind ik nog acceptabel voor iets van 20 pk winst. Als het er maar iets van 5-10 pk is heb ik het er niet voor over. Kan ik beter een 16v erin lepelen. Vandaar mijn vraag. Waarom zoewieso niet een 16v? Omdat mijn 8v in topconditie is en je niet weet wat voor 16v blok je krijgt.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 11:03

Oh ja en nog iets.... vervroegen of op tijd zetten zoals jij dat noemt levert natuurlijk wel vermogenwinst op. Als je de ontsteking precies afstelt op het moment dat de cilinder maximaal bovenaan is (of net iets daarna), haal je het meeste rendement uit de arbeidsslag, dus ook het meeste vermogen. Ten opzichte van de standaard afstelling is dat het ontstekingstijdstip vervroegen.

Met chiptunen wordt de meeste winst behaald door aanpassen (vervroegen/ op tijd zetten) van het ontstekings tijdstip. 8)
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Mobster

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 12:35

Als je de ontsteking laat gebeuren wanneer de cilinder net bovenaan is, dan gaan je drijfstangen kapot :roll:

Je zou andere nokkenassen kunnen steken, i.c.m. afstellen onsteking, e.v. een 16V spruitstuk, maar ik zou me geen illusies maken qua vermogen.

Als je echt wat wilt, bouw dan een gereviseerd 16V blok in, kost je minder.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 12:36

Oh ja en nog iets.... vervroegen of op tijd zetten zoals jij dat noemt levert natuurlijk wel vermogenwinst op. Als je de ontsteking precies afstelt op het moment dat de cilinder maximaal bovenaan is (of net iets daarna), haal je het meeste rendement uit de arbeidsslag, dus ook het meeste vermogen. Ten opzichte van de standaard afstelling is dat het ontstekingstijdstip vervroegen.

Met chiptunen wordt de meeste winst behaald door aanpassen (vervroegen/ op tijd zetten) van het ontstekings tijdstip. 8)

:shock: :? :wink: :?: :twisted: enz...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 14:11

Bij een 8v is nokkenassen vv niet zo 1,2,3 gedaan, dit omdat je niet alleen het kleppendeksel eraf kan halen, maar gelijk de kop moet demonteren (klepdeksel zit tevens vast met kopbouten). Dus ik denk dat 200 euro voor montage niet uit gaat komen.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984


Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 16:05

was het allemaal zo simpel.
Als met ontstekingstijdstip simpelweg vervroegen het klaar zou zijn.... waarom volstaan alle tuners dan met het optimaal afstellen.

Een standaard motor moet standaard afstelling hebben, anders mol je je motor.
Een getunede motor kan inderdaad een ander tijdstip gebruiken, maar ook een andere vervroegingscurve. e.e.a. hangt samen voor optimaal resultaat.
En moet ideaal gezien op de rollenbank afgesteld aan de hand van de metingen.
Meten is weten, gissen is missen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 16:14

Ik denk dat ik het ook niet meer snap..... :roll:

Vroeg me alleen af of iemand een idee had wat de vermogenswinst van een snellere nokkenas zou zijn, maar denk dat niemand het weet. Een gereviseerd 16v blok met het erin zetten komt op iets van 1250 uit..... Nokkenas plus montage en afstellen komt op 700-800 euro uit. Dat heb ik concreet geinformeerd dus dat zal wel kloppen dan....

En voordat weer eens iemand begint over: je kan beter een 16v kopen. Nee dat kan ik beter niet doen, gezien de staat van mijn huidige 8v, zou dat kapitaal vernietiging zijn!

@mobster
net daarna had ik er al bijgezet :P
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 16:44

@ Alfa33: 500 € voor beide nokken of per stuk ?
Mijn winterproject wordt nl het bouwen van een nieuwe motor voor m'n 33. Heb hier een 1.7 blok liggen dat volledig uit elkaar gaat en ik ben ook zinnens C&B te plaatsen, vandaar.
(EN carbs 8) )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 17:08

een set wilde (race)nokkenassen voor een 33 16v kost ongeveer 1000 euro (heb ze zelf ook) en het inbouwen voor 250 euro? vergeet het maar. je moet wel het één en ander aanpassen aan de koppen. anders wordt het koppen maar dan de zuigers tegen de kleppen. :lol: :lol:

en zoals vV zegt klopt het, probeerde ik ook uit te leggen.(zowel vV en ik hebben iets te veel aan Alfa Motoren geroken)

Uit een 1500 8v kun je 150 pk halen, uit een 1700 8v kun je 200 pk halen en uit een 33 16v kun je 210 pk halen, betrouwbaar: 1 of 2 wedstrijden en dan weer opnieuw beginnen.

Succes met je nokkenassen en andere tuning!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 17:43

we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen nietwaar..
Alleen andere nokkenstokken in een motor zetten zonder aan de rest iets te doen heeft geen zin. De compressie zal aangepast moeten worden al naar gelang de karakteristiek van de nokkenassen, vaak houdt dit ook aanpassing van zuigers en zo in, dus demontage van de motor.
Van 33`s heb ik niet zoveel verstand als Forza33 (wiens mening/advies je toch echt moet volgen, op het gebied van 33`s is hem niets meer te leren denk ik, hooguit VAN hem te leren) maar uit vele jaren NORD motoren kan ik vertellen dat wat je van plan bent waarschijnlijk niet zal leveren wat je ervan verwacht.

En om ook je vraag te beantwoorden: het aantal pk`s hangt af van de nokkenas en wat er verder nog gebeurt. Maar op de openbare weg heb je meer aan koppel dan PK`s. Op het circuit zou ik trouwens ook de voorkeur geven boven koppel liever dan de laatste PK!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Rees Cees

Re: RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 18:03

we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen nietwaar..
Alleen andere nokkenstokken in een motor zetten zonder aan de rest iets te doen heeft geen zin. De compressie zal aangepast moeten worden al naar gelang de karakteristiek van de nokkenassen, vaak houdt dit ook aanpassing van zuigers en zo in, dus demontage van de motor.
Van 33`s heb ik niet zoveel verstand als Forza33 (wiens mening/advies je toch echt moet volgen, op het gebied van 33`s is hem niets meer te leren denk ik, hooguit VAN hem te leren) maar uit vele jaren NORD motoren kan ik vertellen dat wat je van plan bent waarschijnlijk niet zal leveren wat je ervan verwacht.

En om ook je vraag te beantwoorden: het aantal pk`s hangt af van de nokkenas en wat er verder nog gebeurt. Maar op de openbare weg heb je meer aan koppel dan PK`s. Op het circuit zou ik trouwens ook de voorkeur geven boven koppel liever dan de laatste PK!
vV via de mail even bij praten. Tijd elkaar niet gesproken

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Vermogenswinst andere nokkenassen 1.7ie 8v??

za jul 30, 2005 19:11

jij was toch met vakantie KJ? :D
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”