Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

di okt 26, 2010 11:44

Je moet er bij die mechanische spanners wel heel erg om denken om de auto niet in de versnelling per ongeluk achteruit te duwen! Dan ontspant de spanner namelijk en verspringt de riem! Zelf al eens meegemaakt namelijk met een klant, ik had een mechanische spanner op zijn QV blok in een GTV6 gemonteerd en hij zou even wat gaan poetsen. Daarbij heeft hij de auto iets naar achteren geduwd terwijl deze in een versnelling stond. Zelf niet zien gebeuren maar toen hij later op de dag de motor ging starten kwamen er geen frisse geluiden onder de kap vandaan. Timing stond verkeerd, 3 kromme kleppen. Gij zijt gewaarschuwd :lol: . Gewoon niet in een versnelling wegzetten dus, kan er ook niks gebeuren.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di okt 26, 2010 11:45

of niet achteruit duwen in de versnelling :wink: zo'n motorblok is ook niet gebouwd om achteruit te duwen! :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 08, 2013 00:41

En toch zijn die mechanische spanners rare dingen. Vandaag eindelijk de motivatie gevonden om weer eens wat te doen en een nieuwe ricambi originale spanner en Gates-riem op de V6 12v gezet. Keurig de fabrieksprocedure gevolgd. Wat schetst mijn verbazing?

- De 'pieletjes' zijn met geen mogelijkheid met elkaar uit te lijnen. Zelfs als ik de spanner helemaal tegen zijn aanslag zet (maximaal gespannen), dan zweeft het 'bewegende pieletje' grofweg 5mm boven het 'stationaire pieletje' (bij cilinder 1 op BDP). Dat het niet lukt om de merktekens op één lijn te krijgen stemt me niet gelukkig.
- De riemspanning is op zich goed (riem is precies een kwart slag te draaien in het trekkende deel).
- Draai ik nu handmatig de motor rond, dan zie ik de spanner gedurende het ronddraaien duidelijk 'werken'; de spanrol spant en ontspant de hele tijd en blijft niet op één positie staan. Soms schiet het 'bewegende pieletje' even voorbij het 'stationaire pieletje' (riem strakker) en komt vervolgens weer terug (riem minder strak).
- Je ziet dit ook in de riemspanning, met name tussen de nokkenaswielen. Daar staat de riem soms echt strak, en soms wat minder strak, vooral zichtbaar bij het nokkenaswiel aan de passagierszijde waar de riem sowieso weinig tandjes meepakt. Dat geeft weinig vertrouwen. Op zich is het wel te begrijpen dat de spanning in de riem tussen de twee nokkenassen niet helemaal constant is, omdat de nokkenassen natuurlijk steeds een iets andere weerstand ondervinden tijdens het draaien, afhankelijk van of er net een klep wordt opengeduwd of juist net even niet. Maar toch, het ziet er raar uit.
- Zodra ik twee volledige krukasslagen gemaakt heb, staat alles nog keurig op tijd, staat de riem keurig op spanning en liggen de 'pieletjes' nog altijd 5mm uit elkaar :?

Op de een of andere manier vertrouw ik het allemaal voor geen stuiver.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 08, 2013 08:52

Zie mijn eerdere ervaringen opgetekent in dit topic Yuri, volgens mij is er eigenlijk niks aan de hand bij zo'n klapperende riem. Dwz, ik heb de 75 waar t toen om ging verkocht en geen bericht gehad dat t foute boel was (Richard is er van hieruit mee naar Grou getokkeld) en ook de sz heeft nog never blijk gegeven van een te slappe riem oid... :wink:

Grtz,fRank

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 08, 2013 10:17

Ik heb hem nog niet eens durven starten :lol: Eerst de TD-radiateur er maar eens in, en dan zal ik wel moeten. Het blijft wel vreemd dat ik de merktekens niet tegenover elkaar kan zetten.

Ik ga ook eens bij de America die hier staat kijken. Daar heb ik zelf nog niet aan gerommeld en ik weet nog niet eens of er een mechanische of hydraulische spanner op zit. Enige dat ik weet is dat-ie het doet.

ericj
Full Member
Full Member

za jun 08, 2013 10:48

Het meest voorkomende euvel is dat de veer breekt op het punt waar die ingeklemd zit (aan de achterkant). Dat zou mogelijk kunnen verklaren dat je de merktekens niet to elkaar krijgt lijkt me. Check dit topic anders eens: http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... ioner.html

---
Eric

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 08, 2013 10:59

Vertel mij wat :lol: deze is er af gekomen:

Afbeelding

De huidige spanner is kakelvars en niet stuk. Ik heb hem al een keer gedeomonteerd om nog eens naar de veer te kijken, maar ik kan geen breuk vinden. Misschien nog maar eens kritisch kijken, maar het lijkt me stug dat-ie bij het monteren volgens het boekje stuk is gegaan.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op za jun 08, 2013 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.

ericj
Full Member
Full Member

za jun 08, 2013 11:08

Ah, een ervaringsdeskundige!

Tja, het zou mij ook niet lekker zitten dat de merktekens niet goed staan, dat is immers de stand waarin hij bij alle riemdrukken nog goed tegenveert. En ik kan me ook niet voorstellen dat de oorzaak buiten de spanner zit. Anders spanner proberen ter vergelijking? Ik heb er wel een liggen maar zit niet in de buurt.

---
Eric

Alfa Nord
Guru
Guru

za jun 08, 2013 11:22

Span je hem wel op de juiste (fabrieks specs) manier dan Yuri? Na montage van de riem eerst de spanner wat strakker spannen (wijzer staat iets boven het merkteken), krukas 4 slagen ronddraaien en weer op BDP zetten. Dan de spanner voorzichtig ontspannen tot de wijzer tegenover het merkteken staat. Dan moet het echt goed zijn, anders kan niet. Riemen klapperen altijd een beetje hoor.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 08, 2013 11:52

Precies zo heb ik het gedaan. Maar de situatie is nu zo (alles ziet er wat anders uit dan standaard, degene die vóór mij het blok heeft omgebouwd naar mechanische spanner heeft een M10 bout gekozen voor het bovenste punt, zodat de spanner uitgeboord moet worden, en het onderste draadeind heb ik er laatst zelf in moeten maken omdat degene vóór mij daar een bout in had gedraaid die afbrak):

Afbeelding

Verder spannen gaat niet, en de merktekens staan nogal ver uit elkaar. De riem op zich ligt prima, dat dan weer wel :roll:

Nu ik er zo eens naar kijk, krijg ik het gevoel dat mijn onderste draadeind wat te ver naar buiten zit ten opzichte van wat het origineel geweest is (terwijl ik het toch keurig heb uitgemeten), waardoor ik niet het volledige spanbereik heb. Maar dan nog, volgens mij moet je niet eens het volledige spanbereik nodig hebben om aan de referentietekens te kunnen komen.

Alfa Nord
Guru
Guru

za jun 08, 2013 12:18

Dat zou het wel eens kunnen zijn ja, hij zit normaal gesproken niet helemaal tot het einde van het sleufgat maar wel in de buurt. Je hebt nog wel wat "vlees" om het sleufgat langer te maken, wellicht is het probleem dan opgelost. Even een freesje erdoor halen.

ericj
Full Member
Full Member

za jun 08, 2013 12:25

+1

Kijk maar op deze foto, het bovenste draaipunt, de stelbout en de M6 boutkop er vlak onder zouden op 1 lijn moeten zitten. Je kunt er met een standaard dop ook altijd maar net bij langs de spanrol, bij jou heb je erg veel ruimte.

Afbeelding

---
Eric

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 08, 2013 13:22

Daar ben ik dan weer mooi klaar mee. Ik had het punt 'overgenomen' van waar de vorige bout was afgebroken. Kennelijk zat dat dan al niet echt goed. Ik ben die auto onderhand goed beu.

ericj
Full Member
Full Member

za jun 08, 2013 13:36

Die spanner is zo uitgevijld/freesd toch? Gewone moer met kleine ring erop en klaar. Als het tapeind er verder goed in zit zou ik dat lekker laten zitten waar die zit.

---
Eric

Alfa Nord
Guru
Guru

za jun 08, 2013 13:42

Precies, ding er nog éénmaal af, even vrezen en met een half uurtje ben je klaar Yuri. Kom op, je kunt het. Kun je dan lekker even een blokje om met het apparaat :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”