kroehlur

HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

di jul 19, 2005 11:31

Gisteren naar de keuring en alles was bijna goed met de 33 behalve de remdrukverdeler. Die schijnt vast te zitten en ik herinner mij dat er ooit een onderwerp hierover was maar ik kan het niet terugvinden. Vandaar een nieuwe topic.

Hoe kan ik het best die ding weer gangbaar maken? Zijn er pit-falls etc.? of kan ik gewoon beter gelijk naar Tuynder en een nieuwe halen en zo ja - wat kost zo'n ding ongeveer?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door kroehlur op zo jul 24, 2005 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Remdrukverdeler 33 zit vast

di jul 19, 2005 12:14

Hij is weer gangbaar te maken maar hoe dat weet ik niet want dat heeft mijn pa gedaan terwijl ik in de auto zat te remmen. Zal hem vanavond eens bellen.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Mobster

RE: Remdrukverdeler 33 zit vast

di jul 19, 2005 13:28

Ik meen te herinneren dat je het rubber hoesje aan de verdeler moet afnemen (eerst asveer losdoen) en het asje terug proper maken, insmeren met wat olie of vet.

kroehlur

RE: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

zo jul 24, 2005 20:52

Als de verdeler goed werkt - hoe werkt hij dan? Ik was eronder vandaag en alles i nu vrijgemaakt, maar ik heb het gevoel dat alles niet werkt naar behoren. De as in de verdeler kan vrij bevegen maar de rubberhoes haalt hem altijd naar boven toe - net als een veer. Ik dacht dat er misschien een veer boven moest zitten die de as naar beneden moet drukken en dat de grote veer op de Panhard stang de positie van de as bepaalt. Is dat zo? Nu is er namelijk geen contact tussen de veer en de verdeler.

HELP - hij moet naar de keuring.


Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 11:44

Aan je remdrukverdeler zit een hefboompje. Op het uiteinde daarvan zit een veer.

Indien je remdruk in je remsysteem opbouwt, bij het remmen dus, zorgt deze druk ervoor dat de beide zuigertjes in je remdrukbegrenzer ( er zitten er twee in bij een 33) naar buiten komen en tegen de hefboom gedrukt worden. Afhankelijk van de beladingstoestand van je auto laten deze zuigertjes meer- of minder druk door naar je wielremcilinders achter. De veer zit tussen het uiteinde van de hefboom en aan de andere zijde aan je chassis. Waarom een veer? Deze is nl in staat om exreme wagenbewegingen toe te laten zonder dat de hefboom overbelast wordt. ( kromgetrokken wordt)

Dat de hefboom los zit, wil dus nog niet zeggen dat je remdrukbegrenzer weer ok is.
De zuigertjes kunnen nl nog wel vastzitten en ik vrees dat dat bij jou ook nog het geval is.

Wil je weten of de zuigertjes los zijn doe dan als volgt. (uitgaande van een auto die gewoon op vier wielen staat)
Scharrel even een helper op die het rempedaal kan bedienen. Voel, zonder dat er op het pedaal wordt getrapt aan het hefboompje. ( Dat brede plaatje waarin een stelschroef zit en waar de veer dus aan vast zit) Je zult nu merken dat het hefboompje te bewegen is. Laat nu de ander ff stevig het pedaal indrukken en vasthouden. Als het goed is lijkt het hefboompje nu vast te zitten. Verandert er niets dan zit je remdrukbegrenzer nog steeds vast.


In principe kun je de remdrukbegrenzer niet repareren. Ik weet wel dat vastzittende zuigertjes wel los worden gemaakt, maar ik ben te weinig 33 adept om je diut zou ff uit te kunnen leggen. bedenk wel dat de zuigers vastzitten door oxidatie. De kans is dus aanwezig dat , ook al heb je ze weer los, de kans op lekkage en opnieuw optreden van dit euvel aanwezig blijft. Vervangen is gewoon het beste.

Oh ja, nog even: NOOIT vet oid gebruiken. Gebruik alleen siliconen/ remvet bv die blauwe van ATE) andere soorten tasten je cups aan en doen deze vaak opzwellen. Dan weet je zeker dat je trubbels krijgt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kroehlur

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:04

Dus de arm nr. 4 in het plaatje moet vrij kunnen draaien? Dat doet hij namelijk niet als ik de bout nr. 5 vastdraai.
Afbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:16

He: Das een ander systeen als ik in gedachten had. Ik dacht dat 145 en 33 precies hetzelfde waren, nee dus. Sorry.

Maar nu:

Als je de veer (1) naar beneden trekt moet het zuigertje van de remdrukbegrenzer ook meekomen. (iig als er pedaaldruk is) .Er is hier dus geen hefboom gemonteerd. Testen gaat als eerder omschreven, maar voel dan even of het zuigertje daadwerkelijk tegen de veer komt. Is de rusttoestand hetzelfde als de toestand bij een ingetrapt rempedaal dan zit ie nog steeds vast.

Volgens mij moet het hefboompje 4 vrij kunnen bewegen en is de bout daarvan het draaipunt. Als je deze vastzet moet het armpje toch kunnen draaien. ( Zit toch een busje achter?) Het uiteinde van dit hefboompje zit toch ook tegen je carosserie????

(Ik ben geen 33 specialist, maar dit is volgens mij het principe.) Ik kom hier vanavond nog wel ff op terug. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kroehlur

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:27

Ik weet niet echt of de arm 4 moet kunnen draaien. Er zit geen bus achter de bout en voordat ik de bout vastdraai kan hij weel bewegen maar niet echt soepel. Na het vastdraaien zit hij muurvast.

De veer 1 wordt omhoog bewogen door de panhard stang waar die op vastzit doormiddel van 3. Wat 2 - een rubberbandje - eigenlijk doet weet ik niet maar ik vermoed dat hij dempend werkt.

Alvast bedankt voor nu. Ik ga naar Tuynder. 8)

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:36

Drukt de verdeler de veer wel naar beneden als er geremd wordt?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

kroehlur

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:39

nee - dus hij zit vast. rest alleen de vraag of die nr 4 op het plaatje ook moet kunnen bewegen?

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:43

Dat weet ik niet. Maar kan die veer in nr. 4 bewegen? Ofwel: Zit er een sleuf in waar die veer in heen en weer kan gaan?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

kroehlur

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 13:54

yup - hij kan heen en weer bewegen vrij makkelijk zelfs.

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 14:30

Ik kom erop terug. Wil eigenlijk even bij mijn 33 kijken maar het regent nu. Zo'n leergraag ben ik ook weer niet :lol:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: HELP: Remdrukverdeler 33 zit vast - hoe werkt dat ding?

ma jul 25, 2005 23:50

@kroehlur:

De bewuste hefboom moet idd vastzitten. deze dient om de remdrukbegrenzer af te stellen...



[plak]
Alfa Romeo 33, 1991-1994 11. Remmen 11.7 Remdrukregelaar uit- en inbouwen



Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Remdrukregelaarbevestiging 15-24 (1,5-2,4)
Remleidingwartels 8-10 (0,8-1,0)
Veerstangbevestigingsbout 39-48 (3,9-4,8)
Panhardstangbout 69-85 (6,9-8,5)



Zie figuur 11.12

Figuur 11.12: Remdrukregelaar uitbouwen


1 Remleidingwartels
2 Bevestigingsmoeren
3 Vork en veer
4 Remdrukregelaar
5 Panhardstangbout
6 Veerstangbout




- Neem de drie remleidingwartels (1) op de remdrukregelaar (4) los. Sluit de toevoerleidingen af zodat het hydraulisch systeem niet onnodig leegloopt.
- Draai de beide bevestigingsmoeren (2) los en haak de vork uit de veer (3).
- Verwijder de verbindingsbout (5) van de bevestiging van de panhardstang (4) en draai de bevestigingsbout van de veerstang (6) los.
- Bouw de remdrukregelaar (4) uit.
- Het inbouwen gebeurt in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let op dat de vork van de remdrukregelaar op de juiste wijze op de veer is aangebracht.

Afstellen


- Let op! Breng de wagen op de nominale hoogte. Zet de panhardstangbout eerst handvast en daarna pas definitief vast.
- Zie figuur 11.13: Hang een gewicht van 120 N (12 kg)/(ABS: 50 N (5,0 kg)) aan de veerstang.


Figuur 11.13: Remdrukregelaar afstellen


1 Panhardstangbout
2 Gewicht (120 N) (ABS: 50 N)




- Druk de remdrukregelaarzuiger omhoog tot het einde van de slag en zet de veerstangbout (6 in figuur 11.12) met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Ontlucht het remsysteem, zie paragraaf 11.8.



Zo voldoende info??? :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”