WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 12:22

ben het met Atte eens: gewoon op moment aanhalen zonder de moeren eerst te lossen.
Ik geloof dat het aanhaalmoment ergens rond de 90NM ligt.
Ik zou ze zelf dan op 95Nm nog eens natrekken maar dat is persoonlijk.
82-90 Nm. Ik zou 90 doen en niet hoger gaan zitten.

Nogmaals, dit advies is gegeven er van uit gaande dat er een "klassieke" koppakking tussen zit die nagehaald dient te worden na "inrijden". De moderne pakkingen (die toen nog niet bestonden) met polymeren dien je niet na te halen.

Als je het zweten niet acceptabel vindt kan je kijken of je het met nahalen kan oplossen. Ga er wel van uit dat je geluk kan hebben dat je het zo op lost, maar dat de kans reeel is dat je gewoon een andere pakking moet (laten) zetten. Ook is er dus een kans (hoe groot die is is lastig in te schatten) dat je het met nahalen erger maakt.

Bij een nord een koppakking vervangen is niet zo vreselijk ingewikkeld. Als je er iemand bij kan hebben die het vaker gedaan heeft en je hebt een "trekker" om de kop los te krijgen is het een klus die je ook op de oprit thuis nog zou kunnen doen. Als je het nog nooit gedaan hebt en je hebt geen hulp kan ik me voorstellen dat je het liever niet doet.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 12:48

Ik denk inderdaad dat ik dat van het weekend maar eens ga doen, bedankt voor alle tips mannen.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 12:51

ben het met Atte eens: gewoon op moment aanhalen zonder de moeren eerst te lossen.
Ik geloof dat het aanhaalmoment ergens rond de 90NM ligt.
Ik zou ze zelf dan op 95Nm nog eens natrekken maar dat is persoonlijk.
82-90 Nm. Ik zou 90 doen en niet hoger gaan zitten.

Nogmaals, dit advies is gegeven er van uit gaande dat er een "klassieke" koppakking tussen zit die nagehaald dient te worden na "inrijden". De moderne pakkingen (die toen nog niet bestonden) met polymeren dien je niet na te halen.

Als je het zweten niet acceptabel vindt kan je kijken of je het met nahalen kan oplossen. Ga er wel van uit dat je geluk kan hebben dat je het zo op lost, maar dat de kans reeel is dat je gewoon een andere pakking moet (laten) zetten. Ook is er dus een kans (hoe groot die is is lastig in te schatten) dat je het met nahalen erger maakt.

Bij een nord een koppakking vervangen is niet zo vreselijk ingewikkeld. Als je er iemand bij kan hebben die het vaker gedaan heeft en je hebt een "trekker" om de kop los te krijgen is het een klus die je ook op de oprit thuis nog zou kunnen doen. Als je het nog nooit gedaan hebt en je hebt geen hulp kan ik me voorstellen dat je het liever niet doet.
Niet geschoten is altijd mis, mocht het niet helpen of zelfs verergeren dan laat ik de koppakking vernieuwen.
Zelf waag ik me er niet aan, niet dat ik het niet zou durven maar zoiets laat ik liever doen.
Dan gaat ze naar Eric Stevens in Puth, die vertrouw ik dat wel toe :lol:
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 17:44

Voor de 2 liter: aanhaalmoment 77 - 79 Nm. Ik wil het best voor je doen, maar ik zit wel net even bij Zwolle.

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 19:15

Niet een slag losdraaien; gewoon met het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten (advies indertijd van technisch trainers Alfa Romeo).
:roll:

Hebben ze er ook bij verteld hoeveel bouten strakker gedraaid zijn?

Om een bout onder spanning (dus op moment vastgezet) opnieuw in beweging te krijgen is (afhankelijk van de wrijving aanlegvlak) behoorlijk meer moment voor nodig.

Dus vastgezet op 85 N, na een half jaar rust mogelijk pas verdraaiing bij 95N.
(loop zelf al zo'n 25 jaar te stoeien met deze materie)

Vergelijk het met een auto wat je weg wil duwen, je krijgt hem bijna niet in beweging, als hij eenmaal rolt gaat het al beter.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 19:32

Niet een slag losdraaien; gewoon met het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten (advies indertijd van technisch trainers Alfa Romeo).
:roll:

Hebben ze er ook bij verteld hoeveel bouten strakker gedraaid zijn?

Om een bout onder spanning (dus op moment vastgezet) opnieuw in beweging te krijgen is (afhankelijk van de wrijving aanlegvlak) behoorlijk meer moment voor nodig.

Dus vastgezet op 85 N, na een half jaar rust mogelijk pas verdraaiing bij 95N.
(loop zelf al zo'n 25 jaar te stoeien met deze materie)

Vergelijk het met een auto wat je weg wil duwen, je krijgt hem bijna niet in beweging, als hij eenmaal rolt gaat het al beter.
^ Dit.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 20:01

Er zijn zelfs motoren waarbij je de bouten moet aanhalen met een aanhaalmoment, daarna een uur moet laten 'rusten' en dan nogmaals met datzelfde aanhaalmoment 'vastzetten'.
Overigens hebben we het hier niet over bouten, maar over moeren. De schroefdraad daarvan is aanmerkelijk korter. En dat geeft een heel ander beeld als het gaat om oppervlaktespanning in de schroefdraad, lostrillen, etc.

Gebruikersavatar
Examiner
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mei 23, 2010 13:01
Locatie: provincie Groningen

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 20:55

De dealer (z)weet het beter? :lol:
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 21:10

Voor de 2 liter: aanhaalmoment 77 - 79 Nm. Ik wil het best voor je doen, maar ik zit wel net even bij Zwolle.
Voor de 2 liter in de spider van 88 wordt ietsje meer opgegeven. Ik heb het specifiek voor die auto opgezocht en niet voor een GTV (116) of een bertone of zo.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Zweten cilinderkoppakking

wo jul 21, 2010 08:46

Mijn gegevens komen uit de officiele werkplaatsdocumentatie en heb ik nog gecontroleerd aan de hand van het (officiele) door Alfa uitgegeven zakboekje 'Specifications'. Want ik weet dat Alfa niet altijd consequent was/is in de documentatie.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

wo jul 21, 2010 09:00

Voor de 2 liter: aanhaalmoment 77 - 79 Nm. Ik wil het best voor je doen, maar ik zit wel net even bij Zwolle.
Bedankt voor het aanbod maar dat is een eindje uit de buurt :lol:
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Zweten cilinderkoppakking

wo jul 21, 2010 09:01

Al met al wat tegenstrijdige berichten mbt het aanhaalmoment, wat is nu waar?
Erg vreemd dat er andere waardes rondzwerven want zoiets moet toch duidelijk zijn lijkt me.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”