Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen

ma jun 07, 2010 23:53

Het vliegwiel zit niet op de motor om toleranties op te heffen of trillingen te dempen.
Trilling is inderdaad niet het goede woord, onbalans dan maar. Die onbalans kan veroorzaakt worden door onregelmatigheid bijv.t.g.v. toleranties in compressie, etc. Mijn 2.4JTD had verschrikkelijk versleten vliegwiel, waardoor er enorme onbalans in het blok ontstond, het scherm van mijn Tom-Tom kon ik stationair niet meer aflezen. Na vervanging van het vliegwiel was dit over.
Zolang je rondom evenveel afdraait is er niks aan de hand... je moet inderdaad niet dwars door de boorgaten heen gaan draaien.
Dan heb je gelijk ja maar er zijn altijd beunhazen die daar niet op letten...
vliegwiel is er niet voor om onbalans op te heffen... vliegwiel is origineel op '0' gebalanceerd bij een 4 cilinder Nord.
Klopt. Maar als er onbalans (lees: onregelmatige loop t.g.v. ongelijkheid in de cilinders) in je blok zit ga je het des te erger voelen als je het vliegwiel afdraait.
3 kg is nog niet zo heel veel gezien het gewicht van de twee vliegwielen, de cardan en de koppeling die aangeslingerd worden bij een transaxle. Maar jouw motor zal beter oppakken maar ook sneller inzakken als met het originele vliegwiel. Dat je alles ook nog eens extra hebt laten balanceren is hier alleen nog maar beter voor.
Vliegwielwerking van het cardan is niet zo groot, de vliegwielwerking wordt met name door de diameter bepaald. En inderdaad kun je het achterste vliegwiel ook nog afdraaien.
Pieter zegt ook dat opnieuw te laten balanceren na het afdraaien
Daar had ik overheen gelezen :oops:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 08, 2010 18:59

Het vliegwiel zit niet op de motor om toleranties op te heffen of trillingen te dempen.
Trilling is inderdaad niet het goede woord, onbalans dan maar. Die onbalans kan veroorzaakt worden door onregelmatigheid bijv.t.g.v. toleranties in compressie, etc. Mijn 2.4JTD had verschrikkelijk versleten vliegwiel, waardoor er enorme onbalans in het blok ontstond, het scherm van mijn Tom-Tom kon ik stationair niet meer aflezen. Na vervanging van het vliegwiel was dit over.
Een JTD heeft een dubbel-massa vliegwiel en als dat niet goed is heeft dat niks met de balans van je blok te maken.. Er zit dan onbalans in het vliegwiel en daardoor zal er een geweldige trilling ontstaan waar door alles zal gaan trillen. je lagers en krukas krijgen het daar ook zwaar van te verduren natuurlijk. De trilling die jij voelde zal in jouw vliegwiel, niet in de motor. :wink:
Zolang je rondom evenveel afdraait is er niks aan de hand... je moet inderdaad niet dwars door de boorgaten heen gaan draaien.
Dan heb je gelijk ja maar er zijn altijd beunhazen die daar niet op letten... Een beetje snugger iemand die aan een draaibank staat die zal dat hopelijk toch wel snappen.. :lol:
vliegwiel is er niet voor om onbalans op te heffen... vliegwiel is origineel op '0' gebalanceerd bij een 4 cilinder Nord.
Klopt. Maar als er onbalans (lees: onregelmatige loop t.g.v. ongelijkheid in de cilinders) in je blok zit ga je het des te erger voelen als je het vliegwiel afdraait.verschillen in cilinders onderling moeten wel gigantisch zijn wil je ze echt kunnen voelen...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen

di jun 08, 2010 23:06

Je zal ze de kost moeten geven die een vliegwieltje afdraaien en dan pas merken dat de koppelingsplaat geen grip meer heeft of zo...

Met een extreem afgedraaid vliegwiel zal je zeker bij stationair wel veel meer merken als je motor rauw loopt hoor. Een paar kilo er af zal je met een standaardblok niet veel van merken inderdaad, hoewel je wel eerder afslaan gaat krijgen als er een type "ik heb net m'n eerste rijles gehad" mee moet rijden.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 09, 2010 11:33

Ik zie dat er verschil in inzichten bestaan en in een welles-nietes verhaal heb ik niet zo'n zin.
Ik vertel alleen wat ik zelf ervaren heb, niet alleen bij mijn JTD maar bij al mijn Alfa's gedurende bijna 1Mkm zelf onderhoud, maar uiteindelijk mag iedereen lekker zelf weten wat hij wil doen.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 13, 2010 23:31

Interessante discussie maar hiermee heb ik nog steeds niet de oorzaak van het olielek achterhaald...kijk liever eens goed naar de foto's :wink: !

Richard, bedankt voor je reactie. Ik zal inderdaad eens kijken of ik met draaiende motor kan zien of ik ergens de olie zie stromen. Momenteel ligt de startmotor eraf, dus ik kom er later nog even op terug. Ik heb wel al gezien dat de achterkant van het blok redelijk droog is, dus als de O-ring die je bedoelt hoog zit dan verwacht ik toch niet dat dat het probleem kan zijn.

Voorlopig verdenk ik nog steeds de carterpakking....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 13, 2010 23:47

Interessante discussie maar hiermee heb ik nog steeds niet de oorzaak van het olielek achterhaald...kijk liever eens goed naar de foto's :wink: !
Ja, goed idee.

Als het zo smerig is, is het erg lastig te zien waar het vandaan komt. Een hogedrukreiniger er langs halen helpt al een eind.
Ik ben met je eens dat dit niet meteen de achterste keerring hoeft te zijn, dan zou je ook druppels verwachten uit het gat van het zwarte afdekplaatje.

Ik denk nog aan 2 andere dingen:
- olielekkage van in een O-ring in de koppakking. Er zitten enkele kanalen in de rand van het blok. Als deze lekken dan zie je een oliespoor aan de zijkant achteraan het blok. Tijdens het lopen zie je het er uit komen. Ik heb dit zelf gehad mij mijn 1.8IE, oorzaak was een scherp veertje waar de O-ring omheen zit, fabricagefout dus (ook wel Italiaanse afwerking genoemd).
- uitgeharde halve maantjes achter onder de klepdekselpakking. Deze willen nog wel eens uitharden en dan stroomt de olie achterop het blok naar beneden. Ook meermalen gehad bij diverse types. Geeft ook zo'n bende. Ik verving die dingen daarna maar bij elke keer klepdeksel loshalen.

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di jun 15, 2010 21:41

Bedankt Arjen! Zoals gezegd moet ik even de startmotor fixen voordat ik 'm kan laten lopen. Ik weet nu waar ik moet gaan kijken en ben vooralsnog blij dat ik niet meteen aan de krukaskeerring begonnen ben...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”