Het vliegwiel zit niet op de motor om toleranties op te heffen of trillingen te dempen.
Trilling is inderdaad niet het goede woord, onbalans dan maar. Die onbalans kan veroorzaakt worden door onregelmatigheid bijv.t.g.v. toleranties in compressie, etc. Mijn 2.4JTD had verschrikkelijk versleten vliegwiel, waardoor er enorme onbalans in het blok ontstond, het scherm van mijn Tom-Tom kon ik stationair niet meer aflezen. Na vervanging van het vliegwiel was dit over.
Zolang je rondom evenveel afdraait is er niks aan de hand... je moet inderdaad niet dwars door de boorgaten heen gaan draaien.
Dan heb je gelijk ja maar er zijn altijd beunhazen die daar niet op letten...
vliegwiel is er niet voor om onbalans op te heffen... vliegwiel is origineel op '0' gebalanceerd bij een 4 cilinder Nord.
Klopt. Maar als er onbalans (lees: onregelmatige loop t.g.v. ongelijkheid in de cilinders) in je blok zit ga je het des te erger voelen als je het vliegwiel afdraait.
3 kg is nog niet zo heel veel gezien het gewicht van de twee vliegwielen, de cardan en de koppeling die aangeslingerd worden bij een transaxle. Maar jouw motor zal beter oppakken maar ook sneller inzakken als met het originele vliegwiel. Dat je alles ook nog eens extra hebt laten balanceren is hier alleen nog maar beter voor.
Vliegwielwerking van het cardan is niet zo groot, de vliegwielwerking wordt met name door de diameter bepaald. En inderdaad kun je het achterste vliegwiel ook nog afdraaien.
Pieter zegt ook dat opnieuw te laten balanceren na het afdraaien
Daar had ik overheen gelezen