Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 18:21

wie heeft er al geexperimenteerd met brede(re) velgen op een 75?
origineel hebben ze et 30 dacht?
nu vraag ik me af of et 45 ook zou lukken?
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 18:24

met die waarde (et 45)komen de velgen (t.o.v. et 30) verder naar binnen te staan....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 18:30

dus dit zou moeten passen?of gaan ze ergens aanlopen aan de binnen kant? :?
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 19:00

dat ligt aan de breedte van de velg en de banden....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 19:04

ze zijn 7 en 8'' breed et 45 :twisted:
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 19:09

Je kan kijken of je met spacers kunt werken om de velgen verder naar buiten te krijgen :?: Weet ook niet of het wel mooi staat. Ik heb nu velgen met een E.T waarde van 30. Maar die vind ik al wat te veel naar binnen staan.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 19:14

dus et 45 met een spacertje er tussen moet lukken?de beste man van de velgen had me dit ook al gezegd?
heb de laatste tijd al zoveel nummertjes gezien dat ik het niet goed meer snap :?
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: et waarde -75 turbo

za mei 15, 2010 19:25

Als je naaf precies in het midden van de velg zit is dat E.T nul. Hoe verder de naaf naar buiten komt hoe hoeger de E.T waarde. Dus E.T 45 is 45 mm. E.T 30 is 30 mm.
Dus om van E.T 45 naar 30 te gaan zou je een spacer van 15 mm nodig hebben.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: et waarde -75 turbo

zo mei 16, 2010 20:29

maar omdat de 8J velgen 1,5" breder zijn, komt de buitenkant al 18mm verder naar buiten, en door de andere ET weer 15 naar binnen, dus per saldo komt de buitenrand 3mm verder naar buiten, binnenkant dus 18+15=33mm verder naar binnen
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Koenraad
Junior Member
Junior Member
Berichten: 73
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 17:55
Locatie: Hasselt - België

Re: RE: et waarde -75 turbo

zo mei 16, 2010 22:37

dus et 45 met een spacertje er tussen moet lukken?de beste man van de velgen had me dit ook al gezegd?
heb de laatste tijd al zoveel nummertjes gezien dat ik het niet goed meer snap :?
Wel opletten met die Spacers hè ... voor op de openbare weg zijn ze in België niet toegestaan!

'Oldtimers' doen dan weer min of meer wat ze willen ...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: et waarde -75 turbo

zo mei 16, 2010 22:57

sommige auto's hebben origineel spacers.. :? Wat zeggen ze daar dan van in Belgie? :twisted:

rare regels hebben ze daar maar... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Koenraad
Junior Member
Junior Member
Berichten: 73
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 17:55
Locatie: Hasselt - België

RE: et waarde -75 turbo

ma mei 17, 2010 00:12

Wat wel is toegestaan zijn 'adapters' :

55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure

--> Die Validatieprocedure zal zeker controleren of je het spoor niet verbreed hebt ...

Zie hier.

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

Re: RE: et waarde -75 turbo

ma mei 17, 2010 12:40

Wat wel is toegestaan zijn 'adapters' :

55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure

--> Die Validatieprocedure zal zeker controleren of je het spoor niet verbreed hebt ...

Zie hier.
doordat de velgen 8j breed zijn heb ik geen spacer nodig,toch?
dat de spoorverbreders-spacers niet mogen hier weet ik,heb er 3jaar mer gereden onder de spider(wat mogen we hier eigenlijk wel :? )
wat is het verschil tussen een adapter en een spacer?ze verbreden alle 2 toch?
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
Koenraad
Junior Member
Junior Member
Berichten: 73
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 17:55
Locatie: Hasselt - België

RE: et waarde -75 turbo

ma mei 17, 2010 13:58

Ja, de meeste adapters die je her en der tegenkomt zijn in weze gewoon spoorverbreders waarbij je kan overgaan naar een andere steekcirkel en/of ander aantal bouten.

Die adapters moet je eerst vastzetten op de naaf en pas dan kan je je wiel vastzetten op de adapter. Dit is dus niet toegestaan in België want de adapter is vast gemonteerd aan de naaf en niet aan de velg.

Je moet dus velgen hebben die van origine gemaakt zijn om met adapters te werken, bijv. door een uitwisselbaar velgenhart. Velg wordt eerst vastgezet aan de adapter en pas dan wordt de velg - via de adapter - vastgezet op de naaf.
Van deze velgen moet je dus de nodige documenten van de leverancier hebben die bevestigen dat alles geschikt is voor jouw wagen (validatieprocedure).


Check ook eens de website van GOCA -> Keuring Personenwagen -> 'Banden'.

Je mag achteraan geen bredere banden hebben dan vooraan tenzij dit van origine is voorzien. Denk niet dat dit voorzien is op een 75 Turbo. Zit er nog een instructieboekje bij je Turbo?

En met die 7J en 8J velgen, wat voor banden ga je daar opleggen? Banden mogen niet buiten het koestwerk komen te steken.

Tolerantie op de spoorbreedte is 2%. Voor een 75 Turbo is de spoorbreedte achter 1388 en vooraan 1398 mm, je hebt dus ca. 28 mm speelruimte.

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

Re: RE: et waarde -75 turbo

ma mei 17, 2010 18:25

Ja, de meeste adapters die je her en der tegenkomt zijn in weze gewoon spoorverbreders waarbij je kan overgaan naar een andere steekcirkel en/of ander aantal bouten.

Die adapters moet je eerst vastzetten op de naaf en pas dan kan je je wiel vastzetten op de adapter. Dit is dus niet toegestaan in België want de adapter is vast gemonteerd aan de naaf en niet aan de velg.

Je moet dus velgen hebben die van origine gemaakt zijn om met adapters te werken, bijv. door een uitwisselbaar velgenhart. Velg wordt eerst vastgezet aan de adapter en pas dan wordt de velg - via de adapter - vastgezet op de naaf.
Van deze velgen moet je dus de nodige documenten van de leverancier hebben die bevestigen dat alles geschikt is voor jouw wagen (validatieprocedure).


Check ook eens de website van GOCA -> Keuring Personenwagen -> 'Banden'.

Je mag achteraan geen bredere banden hebben dan vooraan tenzij dit van origine is voorzien. Denk niet dat dit voorzien is op een 75 Turbo. Zit er nog een instructieboekje bij je Turbo?

En met die 7J en 8J velgen, wat voor banden ga je daar opleggen? Banden mogen niet buiten het koestwerk komen te steken.

Tolerantie op de spoorbreedte is 2%. Voor een 75 Turbo is de spoorbreedte achter 1388 en vooraan 1398 mm, je hebt dus ca. 28 mm speelruimte.

=D> voor je uitleg
nee ik heb het instructieboekje er niet meer bij :?
het is niet de bedoeling dat ik met deze velgen nr de keuring ga(als ik ze al koop,ben aan het uitkijken),het is maar een kleintje om eens de velgen te wisselen om gekeurd te worden.
het gaat over 3delige bbs rs,wat voor banden weet ik nog niet.
het gaat me er eigenlijk over of het zou passen onder de 75?dus et45 7j en 8j
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Terug naar “Algemene Technische vragen”