wie heeft er al geexperimenteerd met brede(re) velgen op een 75?
origineel hebben ze et 30 dacht?
nu vraag ik me af of et 45 ook zou lukken?
Wel opletten met die Spacers hè ... voor op de openbare weg zijn ze in België niet toegestaan!dus et 45 met een spacertje er tussen moet lukken?de beste man van de velgen had me dit ook al gezegd?
heb de laatste tijd al zoveel nummertjes gezien dat ik het niet goed meer snap
doordat de velgen 8j breed zijn heb ik geen spacer nodig,toch?Wat wel is toegestaan zijn 'adapters' :
55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure
--> Die Validatieprocedure zal zeker controleren of je het spoor niet verbreed hebt ...
Zie hier.
Ja, de meeste adapters die je her en der tegenkomt zijn in weze gewoon spoorverbreders waarbij je kan overgaan naar een andere steekcirkel en/of ander aantal bouten.
Die adapters moet je eerst vastzetten op de naaf en pas dan kan je je wiel vastzetten op de adapter. Dit is dus niet toegestaan in België want de adapter is vast gemonteerd aan de naaf en niet aan de velg.
Je moet dus velgen hebben die van origine gemaakt zijn om met adapters te werken, bijv. door een uitwisselbaar velgenhart. Velg wordt eerst vastgezet aan de adapter en pas dan wordt de velg - via de adapter - vastgezet op de naaf.
Van deze velgen moet je dus de nodige documenten van de leverancier hebben die bevestigen dat alles geschikt is voor jouw wagen (validatieprocedure).
Check ook eens de website van GOCA -> Keuring Personenwagen -> 'Banden'.
Je mag achteraan geen bredere banden hebben dan vooraan tenzij dit van origine is voorzien. Denk niet dat dit voorzien is op een 75 Turbo. Zit er nog een instructieboekje bij je Turbo?
En met die 7J en 8J velgen, wat voor banden ga je daar opleggen? Banden mogen niet buiten het koestwerk komen te steken.
Tolerantie op de spoorbreedte is 2%. Voor een 75 Turbo is de spoorbreedte achter 1388 en vooraan 1398 mm, je hebt dus ca. 28 mm speelruimte.