Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

vr mar 12, 2010 11:24

En dan nu iets praktisch:

Heel dat gebeuren over verstijving van het blok door die Strengthening Plate werkt alleen in de praktijk als die plaat SLIPVRIJ gemonteerd wordt op de lagerkappen!
Als ik de handleiding zie die hier eerder gelinkt is, dan geloof ik niet dat dit zo is bij de Alfaholics plaat. Het praktische effect op de extra stijfheid zal dus minimaal zijn. Blijft nog de tweede functie over dat het de olie beter op z'n plaats houdt.

Lijkt me dus al met al geen must voor een straatblok maar wel leuk om gewoon te hebben en dus ga ik hem bestellen.
GT 1600 Junior

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

vr mar 12, 2010 11:29

maar wel leuk om gewoon te hebben
had dat gewoon gelijk gezegd.... :wink: hadden wij alle theoretisch geneuzel achterwege kunnen laten... :)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Dominic
Guru
Guru

vr mar 12, 2010 12:42

maar wel leuk om gewoon te hebben
had dat gewoon gelijk gezegd.... :wink: hadden wij alle theoretisch geneuzel achterwege kunnen laten... :)
:blue_lol:

Koenraad
Junior Member
Junior Member

vr mar 12, 2010 12:52

En dan nu iets praktisch:

Heel dat gebeuren over verstijving van het blok door die Strengthening Plate werkt alleen in de praktijk als die plaat SLIPVRIJ gemonteerd wordt op de lagerkappen!
Als ik de handleiding zie die hier eerder gelinkt is, dan geloof ik niet dat dit zo is bij de Alfaholics plaat. Het praktische effect op de extra stijfheid zal dus minimaal zijn. Blijft nog de tweede functie over dat het de olie beter op z'n plaats houdt.

Lijkt me dus al met al geen must voor een straatblok maar wel leuk om gewoon te hebben en dus ga ik hem bestellen.
Dat slipvrij gebeuren is toch maar een kwestie van het gebruik van de juiste ringen en moeren, minimale meerkost vgl met de kost van de plaat ... al is het afwachten wat Alfaholics juist gaat meeleveren ... Keep us informed!

Koenraad
Junior Member
Junior Member

vr mar 12, 2010 13:20

Ik heb even na zitten denken. De enige nuttige stijfheid die je toevoegt zoals ik het kan verzinnnen, is hoe ver de kruktappen naar elkaar toe en van elkaar af flexen. Ik vraag me af in hoeverre je daar stijfheid extra wilt. Die flex is als ik het goed uitgedacht heb, het gevolg van de kromming die je krukas krijgt omdat er een drijfstang heel hard op aan het duwen of aan het trekken is. Als je de lagers dan niet mee laat buigen, krijg je een ongelijke belasting van je krukaslagers, waardoor ze veel sneller zullen slijten?
Het buigen van de krukas (en meebuigen van de lagerkappen) heeft (min.) volgende twee gevolgen:

1. Verlies van motorefficiëntie
Je zou een Nord-krukas kunnen vergelijken met een balk die op 5 punten ondersteund wordt. Als er ergens middenin twee steunen in een beetje inveren, dan nemen de overige steunen de last wel op, maar dat heeft tot gevolg dat onze balk (krukas) belast wordt op buiging --> Dit leidt dan tot (wisselende) buigspanningen --> Deze slorpen nuttige motorenergie op. Willen we dus niet!
Omdat onze 'balk' rond zijn lengte-as draait, wordt deze belast op vermoeiing (wisselende spanningen) wat dan weer sneller tot breuk kan leiden (OK, extreem geval).

2. Trillingen
Diezelfde wisselende buigspanningen en dat roteren genereren trillingen waardoor de krukas-lagers net sneller gaan slijten. Willen we ook niet!
Het dynamisch uitbalanceren van krukas en vliegwiel samen met het uitwegen van de zuigers en drijfstangen gaat dus een beter effect hebben in een stijver gelagerde krukas :idea:

Toch maar die speciale gekartelde ringen en moeren bestellen Joel? ;)

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 12, 2010 18:25

alfaholics levert alleen d eplaat, sec. montage gebeurt met de originele materialen van de lagerkappen. Spruell levert ook niets mee trouwens.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

vr mar 12, 2010 19:22

Autocomponenti schrijft wel andere moeren voor omwille van het hoogte verschil van de hoofdlagerkap met de andere.
This windage tray is designed to perform three functions:

1) Remove / prevent oil from being picked up by the crank and mixed with air.
2) Stabilize the main caps when the engine is operating at high speed.
3) Baffle the crankcase . . . keep the oil from climbing up the side of the block when cornering.

The tray attaches to the studs that clamp the main caps, and then is captured between the oil pan and engine block forming a very rigid structure. Since the rear main cap is a different height, longer nuts are used to bring the mounting surface even with the other four. A silicone or other form-in-place sealant is used instead of the original paper gasket.
Maar van speciale 'slipvrije' moeren of ringen is idd niet dadelijk sprake ...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 12, 2010 20:07

Strakke passing van de boutgaten misschien? :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

vr mar 12, 2010 20:28

Strakke passing van de boutgaten misschien? :wink:
Lijkt me eigenlijk geen "Good Engineering Practice" om een dunne plaat te laten raken op de kantjes van een schroefdraad.

Daarenboven moet je het nog (goedkoop) kunnen fabriceren. De hedendaagse plooibanken kunnen heel wat maar of zo'n plaat zó nauwkeurig te maken is, weet ik niet. Tenzij je de gaten na het plooien boort, maar dan wordt die plaat weer een stuk duurder.

Op de foto van Alfaholics zie je goed dat eerst de vorm samen met alle gaten met de laser worden uitgesneden alvorens de plaat geplooid wordt. In totaal dus twee grote bewerkingsstappen.

Voor de liefhebbers, de plaat van Paul Spruell :
Afbeelding

Heb ook even gekeken in het boek van Jim Kartalamakis (2° uitgave), daar wordt met geen woord gerept over zulke platen ... :?: :?:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 12, 2010 20:49

Zoals vV ook al aangaf is het niet echt een noodzaak gebleken bij de diverse Nord racers die er rondrijden en waar meerdere regelkmatig 8000+ rpm zien..

Persoonlijk vind ik de natte cilinderbussen meer iets om een oplossing voor te vinden als voor de sterkte van de lagerkappen. Het nut van de windage-tray, het in het carter en bij de aanzuigbuis houden van de olie, zie ik wel in, vooral bij circuitgebruik.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 12, 2010 21:31

ik heb nu inmiddels 2 seizoenen achter de rug met toptoerental van neen 8300. betreffende motor heeft de plaat van spruell erin. Persoonlijk denk ik dat de oliepomp en de anti-surgeplaat in het carter van spruell meer gedaan heeft voor de betrouwbaarheid van het blok dan de windagatray..desalnietemin heb ik bij een raceblok wat mij weliswaar alles bij elkaar een 4000-4500 gekost heeft maar een 10.000 zou kosten om nieuw op te bouwen wel de mening dat ik alles moet doen wat de levensduur en betrouwbaarheid kan verbeteren.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

di apr 20, 2010 20:01

Heb nog wat van zulke 'Strengthening Plates' gevonden :

Deze is van OKP, gemaakt uit staalplaat :
Afbeelding

Volgens mij net dezelfde als deze van Classic Alfa (UK) :
Afbeelding

Qua design lijken bovenstaande twee beter dan die van Alfaholics en zeker beter dan die Spruell... al moet je wel weten uit welk materiaal en dikte ze gemaakt zijn om te kunnen vergelijken.

Maar die Spruell heeft te veel materiaal weggesneden telkenmale tussen twee lagerkap bevestigingen.

En dan hier de Ultieme Strengthening Plate van Jim Steck/Autocomponenti (dry sump) :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 20, 2010 22:07

Ooooh..... :P :shock: :lol:

Daar wordt je wel hebberig van hoor, zulke plaatjes.

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 21, 2010 23:08

idd een heel erg mooie oplossing al zullen de as tappen van de draadeinden van de lagerschalen in het midden van de dry sump plaat natuurlijk nooit aanliggen omdat het zo overbepaald is als de pest. Daar krijg je dus geen extra stijfheid van mits dat deze plaat zo dun is uitgevoerd dat ie aan ligt op doorbuiging van het dunne gedeelte van de plaat. Dit zet dan weer vraagtekens, de dunne plaat, bij het extra bijdragen van de stijfheid hiervan. :?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 21, 2010 23:24

Hoezo niet aanliggen? :?

er zitten juist daarvoor van die verloopstukken/afstandsbussen op de lagerkaptapeinden, of zie ik dat zo verkeerd?

Die dunne kleinere plaat die je aan de binnenkant ziet zitten is de 'schraper'. de bodem van de pan komt strak op de afstandsbussen op die lagerkappen te zitten. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”