Ik heb even na zitten denken. De enige nuttige stijfheid die je toevoegt zoals ik het kan verzinnnen, is hoe ver de kruktappen naar elkaar toe en van elkaar af flexen. Ik vraag me af in hoeverre je daar stijfheid extra wilt. Die flex is als ik het goed uitgedacht heb, het gevolg van de kromming die je krukas krijgt omdat er een drijfstang heel hard op aan het duwen of aan het trekken is. Als je de lagers dan niet mee laat buigen, krijg je een ongelijke belasting van je krukaslagers, waardoor ze veel sneller zullen slijten?
Het buigen van de krukas (en meebuigen van de lagerkappen) heeft (min.) volgende twee gevolgen:
1. Verlies van motorefficiëntie
Je zou een Nord-krukas kunnen vergelijken met een balk die op 5 punten ondersteund wordt. Als er ergens middenin twee steunen in een beetje inveren, dan nemen de overige steunen de last wel op, maar dat heeft tot gevolg dat onze balk (krukas) belast wordt op buiging --> Dit leidt dan tot (wisselende) buigspanningen --> Deze slorpen nuttige motorenergie op. Willen we dus niet!
Omdat onze 'balk' rond zijn lengte-as draait, wordt deze belast op vermoeiing (wisselende spanningen) wat dan weer sneller tot breuk kan leiden (OK, extreem geval).
2. Trillingen
Diezelfde wisselende buigspanningen en dat roteren genereren trillingen waardoor de krukas-lagers net sneller gaan slijten. Willen we ook niet!
Het dynamisch uitbalanceren van krukas en vliegwiel samen met het uitwegen van de zuigers en drijfstangen gaat dus een beter effect hebben in een stijver gelagerde krukas
Toch maar die speciale gekartelde ringen en moeren bestellen Joel?