arjan900

Stroomlekkage dashboardklokjes?

wo jan 20, 2010 20:54

Ik heb 1,5 jaar al problemen met lege accu en dus startproblemen. Ik gebruik vaak een jumpstarter om te starten. De accu heeft zijn levensduur erop zitten (4jaar) dus ik binnenkort een nieuwe halen.
Voordat ik een nieuwe erin zet, heb ik vandaag de dynamo gemeten (14V) en stroomlekkage gemeten (0,5Amp). Bij een 0,5Amp is mijn 62Ah na ongeveer 5 dagen "leeg" en wil de auto niet meer starten...dus dat is de oorzaak.
Na wat zekeringen 1 voor 1 eruit trekken bleek dat de stroomlekkage bij de binnenverlichting/autoradio/dashboardklokjes (zitten op 1 zekering). De stroomlekkage ging van 0,5Amp terug naar 0,05Amp.
Ik heb de autoradio losgekoppeld, de alarm die op de binnenverlichting zit los, de binnenverlichtinglampjes +kofferbaklampjes eruit...nog steeds 0,5Amp lekkage.
Er blijven nog maar een paar zwakke plekken over...de deurschakelaars en de dashboardklokjes. Deurschakelaars zijn nog wel te controleren.

Mijn vraag is of ook de meetsensoren van de tempmeter en de benzinemeter gevoed worden via de dashboardklokjes? Als dat zo is, dan kan de stroomlekkage dus overal in de auto zitten :(

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

RE: Stroomlekkage dashboardklokjes?

wo jan 20, 2010 21:12

Heb je toevallig een voltmeter ingebouwd zitten???
Zo ja,dan is die hoofdverdachte.

Mijn zwager had een golf,met hetzelfde probleem.
Bleek dat de voltmeter op de constante plus zat,en daarmee heel langzaam de accu leegtrok.
De oplossing was simpel,ipv constante plus een contact-geschakelde plus eraan,geen lege accu meer gehad.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

arjan900

wo jan 20, 2010 21:49

Nee, geen voltmeter. Wel een analoog temperatuurmeter, benzinemeter, toerenteller, snelheidsmeter en digitaal een kmteller. Als ik de zekering eruit haal en de contactsleutel omdraai dan staan alle meters op nul (benzine en temp) of over de kop (snelheids en toeren). Dus duidelijk dat alle meters stroom verbruiken...zelfs om ze op nul te zetten. Er kan een meter bij zitten die idd te veel verbruikt. Iemand ervaring met alfa 146?
Ik vraag me ook af of ook de bijbehorende sensoren stroom krijgen via de dashboardklokjes? Of gaan alle sensoren eest naar de ecu en geeft de ecu daarna info aan de dashboardklokjes?
De dashboardklokjes doen het wel allemaal naar behoren als ik rijd.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 20, 2010 21:52

Wat te denken van de Radio? Vrijwel zeker zitten de constante plus en de geschakelde plus verkeerd om in de Iso stekker.Dat is een typische Alfa?Fiat eigenschap. Koppel de radio maar eens af en ga nog eens meten. Is dit het draai de draden dan aan de steker van de auto zelf om.(vrouwtje) dan zit je bij het vervangen van je radio niet weer met hetzelfde probleem.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

arjan900

wo jan 20, 2010 22:01

Radio vandaag afgekoppeld...de 0,5Amp blijft. Een jaar geleden verdacht ik al de radio van stroomlekkage...ik heb toen de radio gevoed via de sigarettenplug aangezien deze geschakeld is en niet aan blijft als de sleutel eruit gaat.

Dinky Boy
Miniaturista

Re: Stroomlekkage dashboardklokjes?

wo jan 20, 2010 22:07

Ik heb de autoradio losgekoppeld, de alarm die op de binnenverlichting zit los, de binnenverlichtinglampjes +kofferbaklampjes eruit...nog steeds 0,5Amp lekkage.
Er blijven nog maar een paar zwakke plekken over...de deurschakelaars en de dashboardklokjes. Deurschakelaars zijn nog wel te controleren.
Verlichting dashboardkastje?

arjan900

wo jan 20, 2010 22:18

Die kan ook de boosdoener zijn...er zijn inmiddels 2 lampjes in het dashboard kapot. Maar hoe haal ik het dashboard los? Ik heb al links en rechts van het dashboard los maar de klokjes en de midden console zijn mij nog nooit gelukt. Het is een Alfa 146 (binnen gelijk aan 145).

Andretti Molletti

wo jan 20, 2010 22:28

Dit kan je echt alleen maar met een schema oplossen, de rest blijft gokken.
Heb je een schema?

arjan900

wo jan 20, 2010 22:33

Uhm...dashboardkastje heeft bij mijn weten nooit een lampje gehad....ik zal eens kijken...

arjan900

wo jan 20, 2010 22:41

Electra schema doorlopen...das een goed idee. Ik weet niet of ik hem heb. Ik kijk vaak hier voor manuals:
http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=1173
Als iemand de schroeven weet voor de dashboardklokjes en middenconsole...ik houd me aanbevolen :D
Het halfdonkere dashboard is al langer een ergernis :twisted:

arjan900

wo jan 20, 2010 22:44

Hey tanx AM voor de manuals! :D Beterrrr!
:P

Andretti Molletti

wo jan 20, 2010 22:48

http://www.alfa145.com/upload/Alfa145Ma ... arious.PDF

op pagina 45 en verder die schroefjes

pagina 60 dashboard schroefjes

arjan900

wo jan 20, 2010 22:51

Toppie! Super tanx. Genoeg leeswerk voor het weekend :P

Terug naar “Algemene Technische vragen”