Andretti Molleti: Zowel mijn 155s als een zekere rode alfa 75TS de laatste keer dat SS in Assen was, hadden de menger voor de AFM zitten hoor. Dat moet ook haast wel, want die AFM verandert het motorvacuum toch behoorlijk.
Ik heb een van mijn "klassieke" 8V gasauto's destijds omgebouwd naar LPI. Backfires kwamen nog wel voor, maar het inlaatspruitstuk bleef heel en als je niet wist waar op te letten, vielen ze nauwelijks op. De bougies bleven echt dezelfde, het was puur de gasinstallatie die anders werd. Dat moderne auto's een veel betere vonk hebben dan de klassiekers ben ik het zeker mee eens, maar ook de verbetering van de gasinstallaties heeft er zeker mee te maken dat er minder schadelijke backfires in gasauto's ontstaan.
Arbeidsslag, uitlaatslag (helemaal aan het einde de spark), spoelslag, compressieslag (helemaal aan het einde de spark). Inderdaad, het is nog net tijdens de uitlaatslag. De vonk die ontstaat terwijl de kleppen open staan is er uiteraard nog wel.