de zin en onzin van bougies vervangen

ik doe het gewoon volgens het boekje
50%
16
je kan er best wat langer mee doorrijden
28%
9
gewoon karren totdat ze het begeven
22%
7
 
Totaal aantal stemmen: 32
WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 07:16

Andretti Molleti: Zowel mijn 155s als een zekere rode alfa 75TS de laatste keer dat SS in Assen was, hadden de menger voor de AFM zitten hoor. Dat moet ook haast wel, want die AFM verandert het motorvacuum toch behoorlijk.

Ik heb een van mijn "klassieke" 8V gasauto's destijds omgebouwd naar LPI. Backfires kwamen nog wel voor, maar het inlaatspruitstuk bleef heel en als je niet wist waar op te letten, vielen ze nauwelijks op. De bougies bleven echt dezelfde, het was puur de gasinstallatie die anders werd. Dat moderne auto's een veel betere vonk hebben dan de klassiekers ben ik het zeker mee eens, maar ook de verbetering van de gasinstallaties heeft er zeker mee te maken dat er minder schadelijke backfires in gasauto's ontstaan.

Arbeidsslag, uitlaatslag (helemaal aan het einde de spark), spoelslag, compressieslag (helemaal aan het einde de spark). Inderdaad, het is nog net tijdens de uitlaatslag. De vonk die ontstaat terwijl de kleppen open staan is er uiteraard nog wel.

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 07:54

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_2/N ... _2%2F82%2F

als je dit eens bekijkt dan wordt het misschien duidelijk dat je niet zomaar aan de kabel zelf mag "sjorren".
Fijn dat ik nog optijd was met deze tip/waarschuwing.
Trek je lukraak aan een oudere bougiekabel dan breekt die uit het hulsje... das duidelijk en kapot...
Maar veel erger is als de binnenkabel breekt dat merk je pas 100-den kmters later .... :?
Ik snap, altijd een kabel bij de stekker/plug/dop pakken en trekken, niet aan de kabel zelf :) Nu zitten de kabels bij een 33 wel zodanig open en bloot dat die tang niet nodig zal zijn, maar bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 08:38

Ik denk dat de vraag beter had kunnen zijn: de zin en onzin van Polls in techniek.
Grinnik.

Ik ben een dwaas: reguliere bougies gaan bij mij elke 20.000km in de poubelle. Klaar.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 09:04

... alhouwel, ik heb een ouwe mercedes diesel waar ik al 4 jaar met dezelfde olie rijd, maar bij deze wacht ik totdat hij in elkaar loopt (daar hoop ik zelfs op).
Als je dat echt wil... kan je dat proces wel oproepen door een paar liter olie (mag ook afgedankte olie zijn) erbij te vullen. :lol: Iets minder heftig kan ook: dompel het luchtfilter eens in de benzine.....

succes! :biggrin:

[/off-topic]
Is goed! Ik vul de olie bij, en de benzine in het luchtfilter... en jij gaat erin zitten om een rondje te rjiden :lol:
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 12:21

Nou willen wij met z'n allen dat het technische gedeelte verbeterd wordt, maar als er dan zulke topic's als deze, binnen 2 dagen
3 pagina's heeft?!
Dit soort topic's hoeven wat mij betreft niet als link een overzicht te staan.
Een onderhoudsinterval wordt niets voor niets opgegeven?!
Er worden wel tips gegeven over de storingen die eventueel kunnen optreden, maar als je in mijn ogen de bougies op tijd vervangt
zullen deze storingen over het algemeen uitblijven.
Het topic zou ook oorzaken van Backfire kunnen heten. :D :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 12:50

Ik denk dat de vraag beter had kunnen zijn: de zin en onzin van Polls in techniek.
Grinnik.

Ik ben een dwaas: reguliere bougies gaan bij mij elke 20.000km in de poubelle. Klaar.
De mijne zitten er al 60K probleemloos in.... :P :wink:

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 15:18

Jouw interval is dan ook 100.000km. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

wo jan 20, 2010 18:11

Nieuwe poll doen hoeveel mensen die de bougies nooit vervangen, dit ook niet met de olie doen?
Poll: Remblokken.. ??
Poll Brandstof?? :wink:

Gewoon met regelmaat vervangen die bougies. :!: :!:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”