Harry Tijssen
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

zo jan 17, 2010 17:08

De zoekfunctie wordt zeker te weinig gebruikt, maken we op andere forum's ook veel mee. :cry: :cry:
Laatst gewijzigd door Harry Tijssen op ma jan 18, 2010 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

A-Repair
Full Member
Full Member

zo jan 17, 2010 17:10

Een tijdje geleden heb ik eens een stukje geschreven in de afdeling technische vragen. Dat ging over de manier van vragen stellen. Hoe je dat het beste kunt formuleren, welke gegevens je moest geven enz. Daar houden maar weinig mensen zich aan helaas. Ik zeg niet dat het moet zoals ik het het liefst zou zien maar het maakt het een stuk overzichtelijker en makkelijker. Er zijn veel Alfa technici die hier meelezen en best antwoorden willen geven, maar dat niet doen omdat sommige dingen nergens op slaan. BV. mijn Alfa start niet, wat gaat dat kosten ? Daar kan niemand iets mee. Formuleer je vraag goed, begin met Type, bouwjaar, km stand. Wat heb je zelf al gecontroleerd en omschrijf de eventuele klacht zo goed mogelijk. Ook de mensen die Alfa's voor hun werk doen willen andere liefhebbers best helpen.
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 17, 2010 19:54

Volgens mijn hoort dit topic in Het Forum Cafe Thuis,want echt Technische vragen komen der niet in voor toch? :?

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

jef 75
Guru
Guru

zo jan 17, 2010 20:21

Alfa
Laatst gewijzigd door jef 75 op ma jan 18, 2010 17:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

Re: RE: Zooitje in technische vragen

zo jan 17, 2010 20:27

Lees het aantal diverse reply's, conclusie........die rommel maken we er zelf van.
Tja je hebt een punt :!:

@Arie: ik ben blij verrast met je reactie... juist de techneuten die een essentiele bijdrage kunnen hebben voor ons allemaal zie ik graag schrijven hier.

Moderation in techniek zou zeker strakker moeten en kunnen, dat het een puist werk is... tja dan kies je voor een ander "vak".. ik wil graag moderaten in techniek, maar ik geloof niet dat ze mij willen 8)
Volgens mijn hoort dit topic in Het Forum Cafe Thuis,want echt Technische vragen komen der niet in voor toch?
Greetzz..
Wouter
Dit is zo'n prachtig voorbeeld van niet lezen van de regels Wouter, PRECIES wat ik bedoel... je antwoordt nergens op en je posting is in overtreding met de forumregels...
dankzij dit antwoord ben ik ook in overtreding, maar dat neem ik maar voor lief.
Als je deze mening hebt Wouter dan zijn er 2 optie:
1) slikken en wegklikken en nooit meer dit topic lezen.
2) op het Afbeelding klikken.

2andahalf: beter lezen want er staat wel degelijk een technische vraag, ik ben niet van gisteren ;)

Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 17, 2010 21:37

Lees het aantal diverse reply's, conclusie........die rommel maken we er zelf van.
Tja je hebt een punt :!:

@Arie: ik ben blij verrast met je reactie... juist de techneuten die een essentiele bijdrage kunnen hebben voor ons allemaal zie ik graag schrijven hier.

Moderation in techniek zou zeker strakker moeten en kunnen, dat het een puist werk is... tja dan kies je voor een ander "vak".. ik wil graag moderaten in techniek, maar ik geloof niet dat ze mij willen 8)
Volgens mijn hoort dit topic in Het Forum Cafe Thuis,want echt Technische vragen komen der niet in voor toch?
Greetzz..
Wouter
Dit is zo'n prachtig voorbeeld van niet lezen van de regels Wouter, PRECIES wat ik bedoel... je antwoordt nergens op en je posting is in overtreding met de forumregels...
dankzij dit antwoord ben ik ook in overtreding, maar dat neem ik maar voor lief.
Als je deze mening hebt Wouter dan zijn er 2 optie:
1) slikken en wegklikken en nooit meer dit topic lezen.
2) op het Afbeelding klikken.

2andahalf: beter lezen want er staat wel degelijk een technische vraag, ik ben niet van gisteren ;)

Als je mijn antwoord ziet als een aanval op jou topic,bij deze zeg ik effe das niet de bedoeling...want volgens mij hoort dit toch wel bij Het Forum Cafe of niet.
Maar voor de rest ben ik het volledig met je eens met sommige topics waar echt kompleet niks en ook maar niks technisch aan is.

Lees het niet als een aanval.

Keep On Smiling....Stay On A Good MInd.

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 17, 2010 22:12

Maar goed van de 4 reacties (personen althans) 1 ontopic antwoord...tuurlijk de technische antwoorden zijn ook erg grappig maar niet zoals bedoeldt en zijn weer een typisch staaltje van wat ik eigenlijk bedoel...
Als je mijn reactie helemaal selecteert zie je dat ik toch echt een technisch antwoord heb gegeven, naast het grapje.

Uiteindelijk is het de vrijheid die gegeven wordt die er voor zorgt dat er wel eens een goed antwoord komt. Als je alles strak gaat afbakenen en alleen mensen die een examen bij de TC hebben afgelegd of zo nog antwoord laat geven, blijft er niets meer over. Het is hier nou eenmaal niet het AMT garageforum, maar een forum voor en door liefhebbers. Lang niet iedereen heeft (veel) technische kennis, nog veel minder mensen hebben ook nog verstand van diagnose stellen en het resultaat is dat er veel mensen met goede wil zijn, maar het resultaat niet altijd is wat je hoopt.

Het zijn en blijven liefhebbers van een automerk, geen professionals in autotechniek, diagnostiek en communicatie, die dit forum maken. Daardoor heeft het forum een boel tekortkomingen en een boel ontzettend fijne kanten. Ik vind het een goed alternatief dat iemand probeert om het beter te maken, maar ik denk wel dat we voorzichtig moeten zijn en niet het kind met het badwater weg moeten gooien.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 17, 2010 22:54

Ik kan me erin vinden dat de structuur soms ver te zoeken is, maar de drempel moet ook niet zo hoog gelegd worden dat iemand zonder technische achtergrond angst krijgt om vragen te stellen, dan sla je de plank mis.
Wat wel prettig zou zijn dat onzinnige antwoordet uit de vragen gefilterd worden zodat je een betrouwbaar naslagwerk overhoud. Voor een dergelijk "filter" wordet grote technische kennis en een dosis takt en humor vereist om niemand voor de kop te stoten die een vaak goedbedoeld antwoord geeft maar met een inhoud die zijn doel mist.
Conclusie: DRE meldt je NU aan als (tech)moderator, Er is een vakature !!!!!! :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

zo jan 17, 2010 23:02

Ik ben niet de beste monteur ter wereld,maar ik heb toch al een paar jaar ervaring inmiddels...
Nee dat ben ik!

:biggrin:

Ik deel je gevoel!! Ik ervaar dat net zo vandaar dit topic...

@Wouter, dank je! het was geen aanval maar ik gebruikte het als voorbeeld.
Iets wat als voorbeeld gebruikt wordt is ter lering.... maar niet ter vermeack al wordt dat vaak gedacht helaas.
Fijn dat je er goed mee omgaat!

@ @@: op welk forum is die vacature dan??

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 18, 2010 06:48

Ik kan me erin vinden dat de structuur soms ver te zoeken is, maar de drempel moet ook niet zo hoog gelegd worden dat iemand zonder technische achtergrond angst krijgt om vragen te stellen, dan sla je de plank mis.
Wat wel prettig zou zijn dat onzinnige antwoordet uit de vragen gefilterd worden zodat je een betrouwbaar naslagwerk overhoud. Voor een dergelijk "filter" wordet grote technische kennis en een dosis takt en humor vereist om niemand voor de kop te stoten die een vaak goedbedoeld antwoord geeft maar met een inhoud die zijn doel mist.
Conclusie: DRE meldt je NU aan als (tech)moderator, Er is een vakature !!!!!! :wink:
Een van de vereisten in die vacature is dat de modderter "een goede reputatie heeft" op het forum, maar de persoon in kwestie hoeft niet actief te zijn op dit (of enig ander) forum. Ik kan me voorstellen dat men graag heeft dat er iemand gaat moderaten die van "onbesproken gedrag" is, maar om het bijbels uit te drukken: "Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen." Ik denk persoonlijk dat het veel belangrijker is dat iemand echt 2 petten op kan zetten en als hij/zij gaat modereren puur toetst aan de regels die op het forum gelden, de waan van de dag er niet in betrekt en zijn/haar fouten toe wil geven. Enige ervaring met hoe mensen op internet(fora) reageren lijkt mij persoonlijk dus wel belangrijk.

Ik werk nu een jaar of tig als ICTer waarvan meer dan 12 jaar professioneel met Internet. In die periode heb ik bij diverse providers gewerkt en als zodanig werk ik ook al die tijd zelf als beheerder en moderator van diverse fora en chatplatformen. Ook heb ik letterlijk honderden servers beheerd waar dit soort platformen door klanten op gedraaid werden. De hoeveelheid emotie die mensen krijgen bij een klein stukje van het Internet is enorm, als zij dat stukje als hun "thuis" gaan beschouwen. Ik heb Gigantische gevechten meegemaakt, waarbij soms hele landen letterlijk van het Internet worden afgekegeld, omdat een blaag van 15 in een chatroom uitgescholden wordt. Sukkels die hun server (laten) misbruiken om het koninklijk huis te pesten tijdens een webchat. Alles bij elkaar gaat het hier op het forum beter dan wat ik tot nu toe gemiddeld heb gezien, maar ook weer niet heel veel beter.

Ik kan er uiteindelijk maar 1 ding over zeggen, het internet is groot genoeg om je eigen feestje ergens te gaan houden. Als je feestje leuk en gezellig is, komen er vanzelf mensen op af. Het feestje hier zijn een paar honderd actieve mensen mee bezig, dat is best een leuke score. Er zijn een tiental andere Alfa Romeo gerelateerde Nederlandstalige feestjes op het Internet te vinden. Sommige hebben meer, sommige minder bezoekers. Zoek je favoriete feestje, of begin er zelf eentje. Op een feestje komen en roepen dat het niet leuk is, gaat niet helpen, de organisatoren willen namelijk alleen maar horen dat ze fantastisch zijn.

Joel
Full Member
Full Member

ma jan 18, 2010 12:27

Dre, ben het met je eens. En er is meer: Wat te doen met verkeerde antwoorden? Soms worden er zelfs gevaarlijke suggesties gedaan. Ik denk dat ook daar op gemodereerd moet worden.

En nog wat: Ik had laatst een bijdrage die ik toch redelijk technisch van aard vond, maar het was geen vraag. Toch hier geplaatst bij Technische Vragen. Waar moet je anders heen met zulke dingen?
GT 1600 Junior

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 18, 2010 13:08

maar de oplossing is nabij: zoals te lezen in het laatste klaverblaadje zijn er vacatures voor moderatie van het forum.
dus dat gaat goedkomen toch?

Hoe wil je technische antwoorden op technische vragen gaan modereren als de moderatoren te slecht technisch onderlegt zijn? dan moet er dus een wel een doorgewinterd techneut op.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Harry Tijssen
Guru
Guru

ma jan 18, 2010 13:54

Vanavond hebben we een vergadering, ik zal het punt even meenemen en bespreekbaar proberen te maken.
Ik kaart echter puur het technische gedeelte even aan van het forum. :wink:
Morgen zal ik even laten weten wat eruit gekomen is, of wat er gaat gebeuren.

In het laatste Kbtje stond ook al dat de layout van de website zal veranderen, dan krijgen we misschien koppelingen
naar de diverse types.
Maar als we wat het tecnische gedeelte betreft nu al een goeie opzet kunnen maken, is dat straks per type gedeelte een kwestie
van overnemen. Ik ben geen ICT-er dus de benamingen zijn gewoon op z'n Jan boerenfluitjes neergezet hoor. :wink:
Harry Tijssen

Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 18, 2010 14:29

Zoals ik al eerder heb gezegd, als je hier op het forum iets vraagt, weet je van te voren dat het advies door liefhebbers wordt gegeven. Als je garantie wilt, moet je naar de dealer gaan. Liefhebbers op dit forum weten veel, vaak gezamelijk meer dan dealers. Helaas weet niet iedere liefhebber evenveel als een andere. Zelfs als ze wel veel weten, maken ze in al hun menselijkheid fouten.

Iedereen die een beetje verstand heeft, zou zich moeten realiseren dat het geen professionele, commerciele dienstverlening met bijbehorende aansprakelijkheid en leveringsvoorwaarden is die hier gegeven wordt. Daar een hele vergadering en talloze forumtopics aan wijden lijkt me echt zonde van de tijd en moeite. Als je semi-technisch en semi-professioneel advies wilt, moet je naar het AMT forum gaan. Daar wordt veel strenger gemodereerd en ook daar roepen ze al heel hard dat er geen garantie is op juistheid van de antwoorden.

Harry Tijssen
Guru
Guru

ma jan 18, 2010 15:48

Het garantieverhaal is zeker waar, dat kan niemand hier geven, elders natuurlijk ook niet.
Maar er zijn bij bepaalde types bekende en steeds terugkerende storingen, daar kunnen
diverse leden een goede en gepaste oplossing voor geven.
Als je een heleboel van deze zaken overzichtelijk in kaart zou kunnen brengen, hoef je
in een hoop gevallen mensen slechts door te verwijzen naar waar men het antwoord op
hun vraag kan vinden.
Het maken van "How To's" die vergezeld worden door foto's zijn ook erg nuttig. Ik heb er daar
bij verschillende forums al een aantal van gemaakt, echt verdomde handig.
Er zal een duidelijk onderscheidt gemaakt moeten worden in technische handelingen voor de leek
die een beetje kan sleutelen en voor de ware techneut.
Soms wordt er heel erg diep op de materie in gegaan, terwijl de oplossing heel simpel kan worden
uitgelegd. Het topic wordt daardoor verstoord en mondt uit, zodat bepaalde personen kunnen laten
zien hoe goed ze zijn en denken alles te weten.
Soms draagt die diepgang ergens toe bij, maar soms ook niet.
In bepaalde gevallen biedt zo'n forum als jij aangeeft een uitkomst voor diegene die behoefte hebben
aan die diepgang. Aan de andere kant kan Wikipedia ook je vriend zijn.

We gaan er vanuit dat iedereen elkaar graag wil helpen, dat moet ten allen tijde het uitgangspunt zijn.
Het liefst zo duidelijke en overzichtelijk mogelijk. En dat kost even tijd, inderdaad, het is maar wat je er
voor over hebt.
Een moderator kan daar zeker een bijdrage in leveren, komt hij/zij misschien eens op een positieve manier
in beeld.
Harry Tijssen

Terug naar “Algemene Technische vragen”