yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: ABS 75 (mijn oplossing)

zo okt 18, 2009 19:39

als het waar is wel... :wink:

Maar als iemand wat duidelijke foto's van die 75 pomp heeft en wat nummers dan wil ik het e.e.a. wel eens vergelijken. Vriend van mij heeft ABS van een Corrado in zijn Jetta 1 zitten namelijk, kan ik wel even bij kijken. 8)
Ik heb een set reserve-ABS-componenten, ik was sowieso van plan om de Bosch-nummers eens te cross-referencen. Op een Ferrari F355 zit ook een sterk gelijkend systeem, in ieder geval komen de componenten fysiek grotendeels overeen. Het zou me niet verbazen als de diverse componenten in meerdere auto's toegepast zijn.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

R11i

RE: ABS 75 (mijn oplossing)

za okt 24, 2009 13:33

Yuri,

Heel toevallig kijk ik weer eens in het technische vak.
Zonde dat je problemen hebt.. Dat de druk in zijn geheel wegvalt heb ik zelf niet meegemaakt, wel link!
Had ik je toen die doos met spullen nog meegegeven?

Het is wel zo dat die altijd even moet pompen om op druk te komen als die tijdje stil had gestaan, wat misschien duidt op slechte accu(mulator) of je verliest echt druk ergens in je systeem., als je veel remt zou die weer moeten pompen en dan hoor je vanzelf het pompje weer aanslaan.
Ik zit even in mijn geheugen te graven, is alweer een tijd geleden namelijk! Verder nog klachten ermee of knort die nog wel aardig rond?

Gr, Ralph

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 24, 2009 21:09

Yuri,

Heel toevallig kijk ik weer eens in het technische vak.
Zonde dat je problemen hebt.. Dat de druk in zijn geheel wegvalt heb ik zelf niet meegemaakt, wel link!
Had ik je toen die doos met spullen nog meegegeven?

Het is wel zo dat die altijd even moet pompen om op druk te komen als die tijdje stil had gestaan, wat misschien duidt op slechte accu(mulator) of je verliest echt druk ergens in je systeem., als je veel remt zou die weer moeten pompen en dan hoor je vanzelf het pompje weer aanslaan.
Ik zit even in mijn geheugen te graven, is alweer een tijd geleden namelijk! Verder nog klachten ermee of knort die nog wel aardig rond?

Gr, Ralph
Het apparaat rijdt uit de kunst 8) En zoals al geschreven, de rechter achterremklauw lekt. Die ga ik er één dezer dagen onderuit halen en dan zou het probleem gewoon opgelost moeten zijn, elektronisch en hydraulish heb ik geen problemen kunnen ontdekken!

Overigens: de druk valt niet geheel weg, maar wel de pompdruk. De auto remt wel, maar aan de zware kant.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Werkende voorremmen, achterremmen niet?!? HRC proble

zo okt 25, 2009 16:18

Toch nog even een vraag aan marc7eleven.
Had je dit probleem alleen als die warm was? Had je dan een hard pedaal? En werkte dan alleen de voorremmen?

Ik heb waarschijnlijk nog een idee, maar kom ik morgen wel mee, eerst tukken.

bedankt
Was inderdaad met name in de file....
Alfa romeo: The art of the machine!

R11i

ma okt 26, 2009 05:39

Yuri,

Ik ga ervan uit dat jij het manual van de ABS al had? Zo niet, ik heb hem hier op mijn externe schijf staan, dus geef maar een gil dan.

Afbeelding

Heb nog even zitten denken over dat druk verlies. Je zou dit makkelijk kunnen testen door de pomp eraf te trekken en dan kijken of je de situatie kan nabootsen. Je zou eigenlijk een meting moeten hebben waardoor je terugkoppeling hebt wat er met je druk gebeurd.

Heb nog even in het schemaatje zitten koekeloeren, maar ben zeer benieuwd waarom pedaal hard wordt.
Remt de auto dan ook heftiger of zelfde manier, alleen harder drukken?
Ik denk zelf door drukverlies op wat voor manier dan ook, zal de 180 bar niet meer meehelpen de cilinder in te drukken? [Het rode reservoir zeg maar]
Wat ik niet snap, als je achterrem lekt zou dit redelijk constant zijn, waardoor de onregelmatigheid niet valt te verklaren, verlies je veel olie?

Ik zag nog wat passages in de manual:
When the pressure in the accumulator is at the alarm pressure limit, several braking actions may still be accomplished, even without ABS control, after which the braking system will be lacking servo assistance

--> zou je dus wel een brandend lampje moeten hebben.

Test No 3 = 3 minuten pompen tot 180 bar, sleutel eruit. Na 5 minuten mag de drukval niet meer zijn dan 10 bar Moet je wel een manometer hebben.

Drukken zijn:
Pressostaat = 145 - 180 bar schakel gebied
Veilgheid = 210 bar
WS1+2 (microswitch in pressostaat) = 105 bar. Deze schakelen ABS gedeeltelijk uit en komen ook met rode lampjes op je ARC. Zit een hysterese overheen dus gaat pas weer uit bij 145 bar!

Ondanks dat ik een dergelijke bak niet meer in mijn bezit heb, blijft dit onderwerp me nog wel boeien, dus ik ben benieuwd naar je bevindingen! Ik ga nu stoppen anders wordt het te gek.

Succes! Ralph.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 14, 2009 17:35

Hmm, SHIT in het kwadraat. Lekte de remklauw rechtsachter laatst nog, nu doet-ie dat niet meer. Heel, heel vreemd. Ik zal de komende weken eens rustig met dit remsysteem gaan stoeien.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 27, 2010 13:56

Het ABS van deze 75 blijft me lekker bezighouden. Het systeem werkt niet, althans, het ABS-gedeelte. Er wordt keurig druk opgebouwd, de auto remt prima en het pedaal voelt goed en zit mooi hoog, maar de wielen blokkeren bij een noodstop (getest op een nat industrieterrein) volledig. Het ABS-lampje bleef dan ook constant branden, dus dat is consistent. Nu moest de auto voor de APK, en omdat 'ons' keuringsstation bij mijn 3.5 (ook ABS) de vorige keer niet had opgemerkt dat het een ABS-auto was, dacht ik me er met een Jantje van Leiden af te kunnen maken en heb ik domweg het ABS-lampje verwijderd. Deze keer was men wel wakker, want het enige afkeurpunt was... het ABS-lampje :lol:

Nou ja, geen nood, ik heb nu 2 weken om de auto weer aan te bieden voor herkeuring en straks een paasweekend om het probleem op te lossen, en ben vandaag maar vast vol goede moed begonnen. Eerst alle componenten gecontroleerd (stekkers, zekeringen, relais) en tevens doorgemeten, en alles is functioneel. So far so good. De speling tussen de ABS-sensoren en de tandkransjes ook gecontroleerd en tot op de vijfhonderdste millimeter nauwkeurig afgesteld. Vervolgens heb ik het ABS-lampje teruggezet in de AR-control.

Tijd voor een systeemcheck: contact aan. De pomp begint druk op te bouwen en slaat keurig af. Zowel rem- als ABS-lampje op de AR-control gaan aan en na 2 seconden weer uit. Keurig. Nu starten. Het ABS-lampje gaat aan en weer uit. Dat is nieuw, maar wél goed. Wat níet goed is, is dat het remlampje blijft branden. Dan maar eens de remvloeistofniveausensor doormeten. Die is ook goed. Het vloeistofniveau is nog steeds iets boven MIN, maar niet helemaal bij MAX. Opeens valt mijn oog op markeringen die met benzinestift tussen MIN en MAX zijn gezet. Voor de grap maar eens wat remvloeistof gevuld, precies tot aan deze markeringen.... en het remlampje gedraagt zich nu ook zoals het hoort. Curieus!

Direct maar eens een proefritje maken, en kijken wat er al of niet gebeurt met de diverse lampjes. Het is kurkdroog buiten, dus een ABS-stop forceren zal er in het verkeer niet echt in zitten denk ik.

Het vreemde is nu dat ik eigenlijk niets aan het ABS-gedeelte heb gedaan, maar dat nu wél de ABS-melding op de AR-control als sneeuw voor de zon is verdwenen, terwijl deze voorheen permanent aanwezig was. Zul je zien dat het nu pas optreedt zodra de auto rijdt. :twisted:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 27, 2010 15:02

Direct maar eens een proefritje maken, en kijken wat er al of niet gebeurt met de diverse lampjes. Het is kurkdroog buiten, dus een ABS-stop forceren zal er in het verkeer niet echt in zitten denk ik.
Met een kant in de berm remmen is wat tricky boven de 30 km/h he? Ik heb eergisteren een Vito op straat nog tot een ABS-test weten te verleiden, maar alle zooi die er los in lag, vloog wel door de hele auto. ABS deed het overigens, ook onder de 30km/h, maar het is natuurlijk ook een ander systeem.

Meestal zijn op industrieterreinen en dergelijke wel stukjes weg te vinden waar veel zand ligt. Daar moet een remtestje wel te doen zijn?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 27, 2010 15:12

ik heb een voorspellende gave :? kort na het wegrijden gaat het ABS-lampje weer aan :roll: :lol: De sensoren zijn nu dus verdacht. Morgen eens kijken of ik daar wat aan kan meten, nu helaas geen tijd meer.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 27, 2010 19:04

Welk (Bosch?) systeem is het exact? Met een beetje geluk is het nog uitleesbaar ook.

GT 75V6
Guru
Guru

zo mar 28, 2010 13:56

Er bestaat idd speciale uitleesapparatuur voor, is te vinden in de ABS-handleiding die op 75.info staat.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 28, 2010 14:06

Die apparatuur zoek ik al een tijdje, valt niet mee...

Zojuist de sensoren één voor één met de multimeter gecontroleerd, zo goed en zo kwaad als dat gaat. De achterste 2 gaven geen signaal, en ik heb de speling tussen de sensoren en de tandkransjes wat krapper gesteld. Dat heeft gewerkt. Opgelost...?

Niet helemaal. Het ABS-lampje blijft nu uit, zo lang tenminste het stuur recht staat. Rijden geeft nu ook geen probleem, zo lang dus het stuur recht staat... Als ik de auto start, NOG NIET GA RIJDEN en het stuur 180 graden draai, gaat het lampje aan :blue_lol: :blue_confused: De bekabeling schuurt nergens door, alle stekkerverbindingen zijn in orde... ik snap er echt even geen hout meer van.

wouter75
Full Member
Full Member

zo mar 28, 2010 22:31

volgens mij is deze uitlees apparatuur bij alfa twente aanwezig. of de juiste cartrige aanwezig is is onduidelijk die van een 33 met abs in ieder geval wel.

Gr Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 29, 2010 12:38

Vloeistofniveausensor? Speling op een wiellager? Als je de sensor dichter bij moet zetten dan volgens specificaties, kan het zijn dat er ijzervijlsel op de sensor zit (magnetisch) of dat er te veel roest op de nokjes van de ring zit.

Ik lees dat het om een TEVES MARK II abs gaat. Als je apparatuur zoekt om dit uit te lezen is het handig om te checken of de apparatuur deze computer ondersteunt.

Ik lees (ergens anders) ook dat je de achterremmen op de pomp van de ABS moet ontluchten en dus met het contact aan. Pedaal intrappen, bleed schroefje los en dan zou de pomp zelf door moeten pompen tot je de schroef weer dicht zet, of de vloeistof op is. Volgens dezelfde bron zitten er ook twee max. indicaties op het tankje, eentje die voor "normaal" gebruik is en eentje die is voor als de pomp aan is en je systeem dus onder druk staat. Deze bron geeft aan dat je moet bijvullen tot max met pomp aan. Het kan zijn dat je daardoor onder bepaalde omstandigheden boven max komt maar zolang de boel er niet uitloopt, hoeft dat geen probleem te zijn.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 29, 2010 15:22

Vermoed dat het een beginnende draadbreuk in richting één van de voorste wielsensoren is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”