R11i

RE: Werkende voorremmen, achterremmen niet?!? HRC probleem?

do nov 01, 2007 09:48

Laatste remslang is vernieuwd.
We hebben idd geconstateerd dat er geen olie uit de aansluiting van de servo naar de achterremmen kwam. De terugslagklep hierin is nu ook weer gangbaar. Dit hebben we idd nog niet getest!! Kan die leiding ook eens doorblazen o.i.d.

Maar... correct me if I'm wrong.. Als ik het manual goed lees..
Als men geen oliedruk heeft van de pomp, dan werkt de servo niet naar behoren, ik weet niet wat er precies gebeurd als er geen oliedruk op staat, maar volgens mij werkt die dan helemaal niet en dus heb je geen olie naar je achterremmen, omdat deze alleen door de servo worden aangestuurd.

bedankt voor de reactie,

gr Ralph.

R11i

RE: Werkende voorremmen, achterremmen niet?!? HRC probleem?

di nov 06, 2007 15:00

Niemand die weet waar ik het relais of computer van het ABS systeem kan vinden?

bvd,

Ralph.

R11i

ABS 75 (oplossing)

wo jan 30, 2008 20:29

Nuwel!

Na weken hard zwoegen lijk ik weer een TS met volledig werkend ABS te hebben. Er deden zich een aantal zaken voor waardoor ik geen behoorlijk werkend ABS systeem had.
Hieronder kleine samenvatting hoe ik tot de oplossing ben gekomen. Ook de reactie uit andere topics, hopelijk hebben mensen in de toekomst hier wat aan. Onderdelen zijn amper meer te verkrijgen ik heb het kunnen doen met een tweedehands systeem, ook op Ebay wordt het weleens aangeboden.

Zo hebben we alle relais + zekeringen nagekeken. De relais' die zorgen voor het openen van je retourkleppen (welke de druk van je remmen halen) zijn alle vervangen. Dit had uiteindelijk ook als gevolg dat het grote rode ABS lampje (links) niet meer zou branden. Ik ben erachter dat als het rode lampje links brand er opzich niets aan de hand is, ABS werkt niet, maar remmen doet deze wel. (daarom dat veel mensen hem eruit halen).
Als je lampje op de ARC brandt is er wel degelijk gevaar! Dit heeft direct invloed op je remsysteem.

Deze beide lampjes brande dus bij mij. In eerste instantie omdat mijn pomp niet aansloeg. Dit werd veroorzaakt door een kapotte pressostaat welke een voorwaarde is voor de computer om deze te starten (dit veroorzaakt dan ook het gevaarlijke rode lampje ARC) Deze had ik vervangen, pomp startte nu wel, alleen rode lampje was niet weg, wat betekend dat de computer nog niet tevreden is. Hierna bleek dat op mijn olietankje twee alarmen zitten. 1 voor minimum level en 1 volgens de handleiding excessive decrease in the tank brake fluid level Deze kijkt dus naar de daling van het niveau in de tijd. Door deze te overbruggen waren alle elektrische perikelen voorbij. Echter het harde pedaal bleef bestaan. Dus ik heb tank + servo/HRC vernieuwd en nu heb ik weer werkende achterremmen. Mijn probleem was dus meervoudig waardoor je flink het bos in gestuurd kan worden. Waarschijnlijk heeft het ene probleem het andere veroorzaakt.

Er zit waarschijnlijk nog wel wat lucht in het systeem want pedaal kan je ver induwen en pomp slaat na elke remactie aan. Remmen doet die wel.

Hieronder heb ik nog een aantal reacties van dhr Montini welke mij goed opweg bracht richting de oplossing van het probleem, wellicht dat mensen in de toekomst hier wat mee kunnen;

Meerdere relais bevinden zich achter de zekeringkast. Deze hoor je ook klapperen zodra de ABS zijn werk doet.

P.s. als je de relais zoekt vanwege het niet functioneren van de ABS dan zou ik eerst de zekering controleren die nabij de accu op het binnenscherm (3.0 ltr) zit geschroefd

Bij een TS zit de hoofdzekering op het binnenscherm ongeveer 10 cm achter de pluspool vd accu. Kapje openen en de zekering die er uit ziet als een metalen plaatje, wordt zichtbaar. Vaak in het midden gebroken door ouderdom/vibratie.
De stekkers op de ABS-pomp controleren.
Remolieniveau controleren want pomp kan/mag niet draaien als niveau te laag is.
Zodra op contact gezet wordt, zal waarschuwingslampje boven de asbak gaan branden; je hoort de ABS-pomp lopen; het waarschuwingslampje zal uitgaan zodra de remolie op druk is.
Als de pomp nog steeds niet functioneert dan:
Accupolen loskoppelen.
Zekeringkast naar voren verwijderen. Buiten de standaard bekabeling en relais bevinden zich hierachter 4 ABS-relais op een plaatje geschroefd en twee zekeringen van 30 Amp en een zekering van 7,5 Amp in de bekabeling. Als je dit niet vaker gezien hebt dan kun je misschien de specifieke ABS zaken wat moeilijker onderscheiden.
Zekeringen in bekabeling zoeken en controleren.
Indien nodig de stekker van een relais trekken, eventueel reinigen, inspuiten met contactspray en terugplaatsen, enz met de andere relais. Het zwarte relais stuurt de ABS-pomp. De andere 3 relais zijn hetzelfde en kun je eventueel wisselen met eenzelfde relais van de zekeringkast (nrs controleren!!).
Alles weer terugplaatsen en aansluiten.

Informatie over ABS kun je vinden op 75 register - manuals http://www.alfa75.info/id411.htm

Succes ermee, groeten Ralph.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: ABS 75 (mijn oplossing)

wo jan 30, 2008 22:03

@ R11i: =D> Geweldige, dat je je bevindingen zo uitgebreid met ons deelt! Wie weet, wat ik of een ander er in de toekomst nog aan heeft.
Mooi ook, dat het uiteindelijk helemaal gelukt is. Zo zie je maar weer, de aanhouder wint! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 30, 2008 22:13

Als ik sommige dingen hier op het forum lees, zit ik wel eens te bedenken of er geen Scarb-wikipedia oid kan worden aangemaakt. Er zit hier verschrikkelijk veel technische kennis waar een boel leden dankbaar gebruik van maken..

Moderators?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 13, 2009 21:41

Hmm, ik hoor vandaag dat het ABS van deze auto weer opspeelt, dus ik kan dit weekend mijn lol op. Af en toe valt de systeemdruk weg, als ik de klacht hoor (soms moet er bijzonder hard getrapt worden met weinig vertraging tot gevolg). Eerste verdachte is de accumulator. Ik zal vorderingen hier posten. Suggesties zijn welkom!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

wouter75
Full Member
Full Member

di okt 13, 2009 22:52

intressant om te volgen, waar heb je aan gehoord dat het abs systeem weer opspeelde? Of ging het lampje branden? Mijn rem lampje brand ook maar het abs lampje niet echter hoorde ik de drukbol (accu modulator?) laast wel zoemen.

Gr wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Andretti Molletti

Re: RE: ABS 75 (mijn oplossing)

di okt 13, 2009 23:42

Hmm, ik hoor vandaag dat het ABS van deze auto weer opspeelt, dus ik kan dit weekend mijn lol op. Af en toe valt de systeemdruk weg, als ik de klacht hoor (soms moet er bijzonder hard getrapt worden met weinig vertraging tot gevolg). Eerste verdachte is de accumulator. Ik zal vorderingen hier posten. Suggesties zijn welkom!
Als je druk wegvalt moet je motor meteen gaan lopen... kijk zeker even naar de motor en koolborstels want dat is een mechanisch zwak punt na al die jaren.
Accumulator en pomp ve Volvo 440 is gelijk zover ik weet (die staan er wat meer op de sloop ;) )

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 14, 2009 09:47

intressant om te volgen, waar heb je aan gehoord dat het abs systeem weer opspeelde? Of ging het lampje branden? Mijn rem lampje brand ook maar het abs lampje niet echter hoorde ik de drukbol (accu modulator?) laast wel zoemen.

Gr wouter
Ik heb het gehoord van Marian die met de auto rijdt :lol: Ik heb zelf dit weekend pas tijd om diagnose te stellen. Zul je net zien dat het probleem zich niet laat reproduceren door mij :? Het is nu 2 keer willekeurig voorgekomen.

Zodra ik er zelf mee ga rijden kan ik ook zeggen of de pomp aanslaat, dat zou inderdaad moeten gebeuren en ik heb het ook aan Marian gevraagd, maar die weet niet of de pomp zich roert tijdens het rijden.

Andretti Molletti

wo okt 14, 2009 16:46

ik heb het ook aan Marian gevraagd, maar die weet niet of de pomp zich roert tijdens het rijden.
Yuri testlampje maken over de pompaaansluiting en dat in t interieur plakken 8)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 17, 2009 14:43

Het probleem (b)lijkt niet in het ABS an sich te zitten, de remklauw rechtsachter is een beetje lek. Ook een leuk klusje :x

GT 75V6
Guru
Guru

za okt 17, 2009 17:42

Ik heb me trouwens laten vertellen dat het ABS-systeem van een 75 exact gelijk is aan dat van een (schrik niet) Volkswagen Corrado. Misschien handig om te weten voor iemand die onderdelen zoekt.

Sorry voor de offtopic.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

za okt 17, 2009 17:44

Ik heb me trouwens laten vertellen dat het ABS-systeem van een 75 exact gelijk is aan dat van een (schrik niet) Volkswagen Corrado. Misschien handig om te weten voor iemand die onderdelen zoekt.

Sorry voor de offtopic.
Dat is niet offtopic ;)
Dat is heel nuttige informatie voor iedereen die een 75 met ABS heeft ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 17, 2009 22:14

als het waar is wel... :wink:

Maar als iemand wat duidelijke foto's van die 75 pomp heeft en wat nummers dan wil ik het e.e.a. wel eens vergelijken. Vriend van mij heeft ABS van een Corrado in zijn Jetta 1 zitten namelijk, kan ik wel even bij kijken. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

GT 75V6
Guru
Guru

zo okt 18, 2009 14:30

Oei. Ik heb het gehoord hè, heb het niet zelf geconstateerd.

Er is in Staphorst een adresje waar men heel handig is met het oplossen van ABS-problemen van de 75. Het schijnt allemaal helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, zolang je maar weet én snapt hoe het werkt.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Algemene Technische vragen”