Nuwel!
Na weken hard zwoegen lijk ik weer een TS met volledig werkend ABS te hebben. Er deden zich een aantal zaken voor waardoor ik geen behoorlijk werkend ABS systeem had.
Hieronder kleine samenvatting hoe ik tot de oplossing ben gekomen. Ook de reactie uit andere topics, hopelijk hebben mensen in de toekomst hier wat aan. Onderdelen zijn amper meer te verkrijgen ik heb het kunnen doen met een tweedehands systeem, ook op Ebay wordt het weleens aangeboden.
Zo hebben we alle relais + zekeringen nagekeken. De relais' die zorgen voor het openen van je retourkleppen (welke de druk van je remmen halen) zijn alle vervangen. Dit had uiteindelijk ook als gevolg dat het grote rode ABS lampje (links) niet meer zou branden. Ik ben erachter dat als het rode lampje links brand er opzich niets aan de hand is, ABS werkt niet, maar remmen doet deze wel. (daarom dat veel mensen hem eruit halen).
Als je lampje op de ARC brandt is er wel degelijk gevaar! Dit heeft direct invloed op je remsysteem.
Deze beide lampjes brande dus bij mij. In eerste instantie omdat mijn pomp niet aansloeg. Dit werd veroorzaakt door een kapotte pressostaat welke een voorwaarde is voor de computer om deze te starten (dit veroorzaakt dan ook het gevaarlijke rode lampje ARC) Deze had ik vervangen, pomp startte nu wel, alleen rode lampje was niet weg, wat betekend dat de computer nog niet tevreden is. Hierna bleek dat op mijn olietankje twee alarmen zitten. 1 voor minimum level en 1 volgens de handleiding
excessive decrease in the tank brake fluid level Deze kijkt dus naar de daling van het niveau in de tijd. Door deze te overbruggen waren alle elektrische perikelen voorbij. Echter het harde pedaal bleef bestaan. Dus ik heb tank + servo/HRC vernieuwd en nu heb ik weer werkende achterremmen. Mijn probleem was dus meervoudig waardoor je flink het bos in gestuurd kan worden. Waarschijnlijk heeft het ene probleem het andere veroorzaakt.
Er zit waarschijnlijk nog wel wat lucht in het systeem want pedaal kan je ver induwen en pomp slaat na elke remactie aan. Remmen doet die wel.
Hieronder heb ik nog een aantal reacties van dhr Montini welke mij goed opweg bracht richting de oplossing van het probleem, wellicht dat mensen in de toekomst hier wat mee kunnen;
Meerdere relais bevinden zich achter de zekeringkast. Deze hoor je ook klapperen zodra de ABS zijn werk doet.
P.s. als je de relais zoekt vanwege het niet functioneren van de ABS dan zou ik eerst de zekering controleren die nabij de accu op het binnenscherm (3.0 ltr) zit geschroefd
Bij een TS zit de hoofdzekering op het binnenscherm ongeveer 10 cm achter de pluspool vd accu. Kapje openen en de zekering die er uit ziet als een metalen plaatje, wordt zichtbaar. Vaak in het midden gebroken door ouderdom/vibratie.
De stekkers op de ABS-pomp controleren.
Remolieniveau controleren want pomp kan/mag niet draaien als niveau te laag is.
Zodra op contact gezet wordt, zal waarschuwingslampje boven de asbak gaan branden; je hoort de ABS-pomp lopen; het waarschuwingslampje zal uitgaan zodra de remolie op druk is.
Als de pomp nog steeds niet functioneert dan:
Accupolen loskoppelen.
Zekeringkast naar voren verwijderen. Buiten de standaard bekabeling en relais bevinden zich hierachter 4 ABS-relais op een plaatje geschroefd en twee zekeringen van 30 Amp en een zekering van 7,5 Amp in de bekabeling. Als je dit niet vaker gezien hebt dan kun je misschien de specifieke ABS zaken wat moeilijker onderscheiden.
Zekeringen in bekabeling zoeken en controleren.
Indien nodig de stekker van een relais trekken, eventueel reinigen, inspuiten met contactspray en terugplaatsen, enz met de andere relais. Het zwarte relais stuurt de ABS-pomp. De andere 3 relais zijn hetzelfde en kun je eventueel wisselen met eenzelfde relais van de zekeringkast (nrs controleren!!).
Alles weer terugplaatsen en aansluiten.
Informatie over ABS kun je vinden op 75 register - manuals http://www.alfa75.info/id411.htm
Succes ermee, groeten Ralph.