Suzanne
Member
Member
Contacteer: Website

Roest

wo jul 01, 2009 21:15

Ik wil de 33 een keer behandelen tegen roest, beter voorkomen dan genezen.

Een brug dat moet lukken. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Waar moet ik extra op letten?
Wat is het beste om te gebruiken? Wat is nodig om te doen en wat niet?

Een hoop vragen, en hier heeft vast wel iemand een antwoord op.
Afbeelding
75 1.8 carbs 1ste serie
33 type 1 1.5 enkele carb berlina ex- service auto
GTV 6 3.0 V6 24v race klaar
164 3.0 V6 24v op gas

SCARBnr. 5920

Alfa4ever
Full Member
Full Member

Re: Roest

wo jul 01, 2009 21:20

Voor holle ruimtes heb ik goede ervaringen met Caprotech RX 7 http://www.caprotech.nl/
Dat spul is nat zo vreselijk dun, druipt gewoon tussen de felsranden door! En dat is nu juist de vrees, roest tussen 2 platen in.

Verder gebruik ik voor de bodem altijd 2 lagen menie en 2 lagen tectiel. Ik heb wel eens zoutproefen gedaan met verschillende roestwerende middelen, die doodgewone menie kwam toch steeds als beste uit de test. Beter dan zink of anti-roest primer.

Ps menie is ook prima te spuiten!
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

RE: Roest

wo jul 01, 2009 23:28

Dat kan nooit geen kwaad!
Het is misschien handig om een spuit te kopen die je op de compressor kan zetten, ik gebruik gewoon ML van Tectyl voor holle ruimte, maar spuit dit er in met de compressor met ongeveer 6 bar, dat is stukken beter als de spuitbussen. Ook zijn deze in liter verpakkingen welke veel goedkoper zijn dan de spuitbussen. Voor een simpele maar prima spuit betaal je bij automaterialenzaak ongeveer 15 a 20 euro voor. Hier kan je ook een slang op zetten van een meter of wat, en kan je bijna heel je dorpels door. Met de spuit kan je ook anti-steenslag voor dorpels spuiten (je kent het wel ,met die bobbeltjes)
Voor de bodem, wielkasten moet je er op letten dat je spul koopt wat op PVC basis is en niet op oliebasis (zoals bijna elke bodembeschermer). Deze PVC basis blijft namelijk wel elastich. Op de andere soorten staat ook dat het elastisch blijft, maar komt er na een jaar gewoon in brokken af vallen. En inderdaad nooit tectyl op je bodem spuiten zo over blank staal. het ziet er mooi uit maar roest 2x zo hard... in dat geval voorbehandelen dus.
De punten waar je bij een 33 op moet letten weet ik niet, maar daar komt vast wel een reactie op van iemand die daar meer van weet.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 02, 2009 22:39

Ik werk zelf bij de restauratie van mijn bertone met RX producten, het werkt perfect en geeft een mooi resultaat
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 02, 2009 22:48

kijk wel goed of er niet stiekum al laswerk aan zit te komen
dan kun je er beter niks aan doen, en wachten totdat het APK afkeur is.

niks zo vervelend als lassen aan volgebaggerde dorpels etc, je krijgt die bende er niet meer tussenuit, en het verzwakt de las verschrikkelijk doordat het blijft vloeien en dus het smeltbad inloopt :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

do jul 02, 2009 22:55

Wat apart dat ik overal van die goede berichten over carprotec Rx producten hoor. Ik heb dit ook ooit gebruikt, maar het leek wel of het totaal niks tegenhield, daarna gewoon ML en dat ging prima. De hele RX serie is dus bij mij ook in 1 worp in de prullenbak verdwenen. Als ik men er zo over hoor moet het dus toch wel iets doen.....?

Joel
Full Member
Full Member

vr jul 03, 2009 14:22

Ik neem aan dat je niet met een restauratie bezig bent en niet heel je bodem kaal en schoon hebt, maar gewoon iets zoekt wat je snel en eenvoudig wilt aanbrengen onder onder het mom van: baad het niet dan schaad het niet...

Helaas zijn er producten, zoals hieboven al gemeld, waardoor je roestprobleem alleen maar groter kan worden.

Zelf heb ik vorig jaar, nadat ik goede verhalen gelezen had over Caprotec RX producten, de hele bodem van mijn Bertone kaalgemaakt en behandeld met RX5 (soort dunne kruipende olie en tegelijk voorbehandeling) en daarna RX10. De hele bodem maar ook alle delen van de wielophanging, benzine tank etc. Meeste werk was het kaalmaken en verwijderen van alle (vlieg)roest. Alles los gehaald van de auto, heb daar echt heel veel werk aan gehad en veel aandacht aan besteed. Maar het resultaat was heel mooi.

Daarna heb ik voor de holle ruimtes vet van Mike Sander gebruikt. Dit spul heb ik ook op sommige delen van de bodem gespoten, daar waar plaatdelen elkaar raakten. Op vlakke delen van de bodem leek mij het niet nodig.

Nou ben ik één winter verder... en kan eigenlijk weer opnieuw beginnen. Wat een klote spul is dat Caprotech!! De hechting van het spul is slecht en erger, echt overal begint het weer te roesten! Op randen maar ook gewoon op een vlakke plaat. Behalve op de plekken daar waar ik ook maar een heel klein beetje (onbedoelde) overspray zit van het Mike Sanders vet, daar gebeurd er niets en is alles nog perfect!

Echt zeer te spreken over dat vet, ook om gewoon op je bodem te spuiten dus! Ik was bang dat het vuil aantrekt en een vieze boel wordt (het is vet en blijft dus plakkerig) en dat is ook wel een beetje zo maar wat maakt dat uit? Met sleutelen krijg je vette handen, maar je kunt het spul ook heel gemakkelijk wegvegen voordat je aan je auto gaat werken. Ik heb het spul ook in de wielkasten gespoten en het blijft daar wonderwel zitten ondanks spray van je banden in de regen.

Nog een paar voordelen:
-Het spul blijft zacht, het zal niet breken of krimpen waardoor er alsnog water en vuil doordringt.
-Bij temperaturen zoals nu kruipt het vet opnieuw verder in de naden als het daar nog niet zat.
-Het gaat niet fikken tijdens laswerkzaamheden
-Het stinkt niet
-het is doorzichtig, je kunt er geen laswerk/rottigheid mee verbergen
-Je kunt het eigenlijk overal overheen spuiten, ook over oude tectiellagen eventueel. Het tast geen rubber of plastic aan. Natuurlijk wel zorgen dat het niet op je remschijven komt te zitten.

Nadeel:
-Slecht verkrijgbaar
-Je moet het in een frietenpan heet stoken (120 DegC ofzo) voordat je het aan kunt brengen
-Je hebt een compressor en drukbeker nodig
-het is doorzichtig, je kunt er geen laswerk/rottigheid mee verbergen

Meer info op http://mike.british-cars.de/

En de Autobild test: http://www.afripix.de/Rostschutz.pdf

Momenteel loopt er een nieuwe test door het blad Oltimer Markt, zie ook: www.oldtimer-markt.de/#5064110

PS ik heb mijn auto ook wel echt gebruikt afgelopen winter, ook toen er heel veel gestooid was. Als je alleen zomers rijdt zal dat Caprotec spul wel goed genoeg zijn.
GT 1600 Junior

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr jul 03, 2009 15:36

Gelukkig ik ben dus niet de enige. Prima spul voor de prullenbak dus.....
Ik had zo aanvankelijk al gemengde gevoelens erover. Dat Rx5 schijnt ook een soort roestomvormer te zijn. Als ik het woord roestomvormer hoor gaan bij mij alle alarmbellen al rinkelen dat je dat spul en eigenlijk het hele merk dus niet echt serieus moet nemen. Ik heb namelijk nog nooit iets gezien wat roest omvormt in bladgoud (als je soms de verhalen erover hoort) en ook niet in staal of wat dan ook. De enige manier om van roest af te komen is: eruit slijpen en nieuw staal terug lassen. Wanneer niet weg gerot, slijpen tot blank staal en in de 2-komponenten epoxi-primer spuiten.... maargoed, al doende leert men dus.

Rob75
Guru
Guru

Re: RE: Roest

vr jul 03, 2009 17:14

Ik heb namelijk nog nooit iets gezien wat roest omvormt in bladgoud (als je soms de verhalen erover hoort) en ook niet in staal of wat dan ook. De enige manier om van roest af te komen is: eruit slijpen en nieuw staal terug lassen.
De productspecificatie belooft ook geen wonderen. Wat er wel zou moeten werken op het moment dat er roest aanwezig is, dat deze wordt omgevormd tot een inerte laag. Dat is geen sprookje maar gewoon scheikunde. Ik heb geen ervaring met Caprotech producten maar wel met Fertan. Dit had tot gevolg dat op het oog gezond staal alsnog verdween als sneeuw voor de zon. Zeker na een nachtje inwerken. Daarna de slechtste delen alsnog verwijderen zorgt dan dat je een basis krijgt waar je iets mee kunt. Daarnaast is er zeker op delen waar vliegroest zit dit ook toepasbaar waarbij je een goede basis krijgt voor verdere verwerking.

Ik ben met je eens dat je alsnog goed moet weten wat je doet, anders krijg je zeker geen goed resultaat.

Voor het geschtste probleem, als dat alleen maar oppervlakkige stukken zijn en als voorzorg voor reparatie dan is een product als Noverox goed toepasbaar. Daarmee stop je in ieder geval het roestproces en als je het netjes afwerkt met lak etc. nog een duurzame bescherming ook. Maar nogmaals, laat wel goed bekijken (of kijk er zelf kritisch naar) wat het probleem nu werkelijk is. Een doorgerotte balk krijg je met geen enkel middeltje weer heel, behalve door vervangen/repareren met nieuw staal.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 03, 2009 19:07

@Joel: Kijk, hier kan een mens wat mee! Iedereen kan wel roepen, dat het goed spul is, maar op auto's die enkel met onophoudelijk mooi weer buiten komen is alles goed..... goed of slecht zit maar al te vaak tussen de oren, zo blijkt maar weer eens. :wink:

Niet om dat merk af te zeiken, want RX10 is wel mooi, omdat het ook in iedere niet metallic kleur te krijgen is en dus mooi voor de bodem, binnenkant, etc. Ik heb (op beperkte schaal) ook minder geweldige ervaring met RX5. twee lagen aangebracht op enkele licht aangeroeste plekken en idd één winter verder, was er niks meer van te zien.

Hele volksstammen roepen, dat ML tectyl (dat bruine spul) waardeloos is.... nou, ik heb enkele dagen geleden twee dorpels ontleed van een Sud, die 15 jaar lang in NL gereden heeft. (en helaas, door eerder slecht herstelde schade in het verledem krom bleek, plaatselijk zwaar rot (schade) en niet het restaureren waard) Máár, die dorpels zijn dus voor 90% gaaf, ook de binnendorpels! En die staan dus stijf van de nog immer kleverige, niet verdroogde of gescheurde Tectyl...... Daar kan ik (na schoonmaken) dus wel wat mee, bij mijn Sud....
Evengoed ben ik vastberaden dat Mike Sanders vet te gaan gebruiken bij die holle ruimtes.... want die tests blijven overtuigen en tja het blijft een sud. :twisted:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 05, 2009 08:02

@Joel: Kijk, hier kan een mens wat mee! Iedereen kan wel roepen, dat het goed spul is, maar op auto's die enkel met onophoudelijk mooi weer buiten komen is alles goed..... goed of slecht zit maar al te vaak tussen de oren, zo blijkt maar weer eens. :wink:

Niet om dat merk af te zeiken, want RX10 is wel mooi, omdat het ook in iedere niet metallic kleur te krijgen is en dus mooi voor de bodem, binnenkant, etc. Ik heb (op beperkte schaal) ook minder geweldige ervaring met RX5. twee lagen aangebracht op enkele licht aangeroeste plekken en idd één winter verder, was er niks meer van te zien.

Hele volksstammen roepen, dat ML tectyl (dat bruine spul) waardeloos is.... nou, ik heb enkele dagen geleden twee dorpels ontleed van een Sud, die 15 jaar lang in NL gereden heeft. (en helaas, door eerder slecht herstelde schade in het verledem krom bleek, plaatselijk zwaar rot (schade) en niet het restaureren waard) Máár, die dorpels zijn dus voor 90% gaaf, ook de binnendorpels! En die staan dus stijf van de nog immer kleverige, niet verdroogde of gescheurde Tectyl...... Daar kan ik (na schoonmaken) dus wel wat mee, bij mijn Sud....
Evengoed ben ik vastberaden dat Mike Sanders vet te gaan gebruiken bij die holle ruimtes.... want die tests blijven overtuigen en tja het blijft een sud. :twisted:

ML RULES 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 05, 2009 11:15

Hier is het Autobild artikel helemaal te lezen. Ze hebben getest op al roestige kokerbalken, die niet verzinkt zijn. De middelen die bedoeld zijn om roest te verwijderen of om te vormen (rx, noverox etc.) komen daardoor niet goed uit de test.

Je moet elk middel gebruiken waar het voor is, roestomvormer voor de plekjes waar nog wat oppervlakteroest zit die je niet wilt/kunt verwijderen en daarna de boel netjes in de verf etc. zetten. Primer met roestomvromende/werende eigenschappen is niet geschikt om zonder verf en eventueel een beschermlaag er overheen als deklaag te gebruiken. Gebruik je gezond verstand en geloof niet dat je met een spuitbusje hammerite een doorgerotte kokerbalk kan redden tot in de eeuwigheid. Als je een beetje nadenkt kom je best ver met de diverse middelen die tot nu toe genoemd zijn in dit topic.

Dat vet van Mike Sander kende ik nog niet, zo te zien is het echt goed spul. Als m'n V6 afgelast is, ga ik denk ik toch maar eens een bezoekje brengen aan de Nederlandse vertegenwoordiger.

Carbo
Member
Member

zo jul 05, 2009 20:13

De mate waarin het plaatstaal roest heeft gewoon te maken met de kwaliteit van het gebruikte staal. Alfa was natuurlijk grootverbruiker van gerecycled staal. Door de samenstelling komt de roest van binnen uit. Smeren met middelen heeft dus maar een beperkt effect. De roest komt hoe dan ook weer terug welk middel je ook gebruikt.

Ik ben op dit moment bezig met de restauratie van een GTV6. Op de onderzijde van bodemplaat is de primer en bitumenlaag inclusief tectyl helemaal intact maar als je hem kaal maakt zie je de roest vanuit het metaal komen vanuit de porien.

De werking van de middelen is sterk afhankelijk van het basis materiaal en dat is (was) bij Alfa gewoon bagger. Als je zo lang mogelijk zonder roest wilt leven is er maar 1 remedie en en dat is stralen zeker van de bodemplaten en chassisdelen. Daarna de hele carroserie in een zinkbad! Echter wel een kostbaar verhaal.

Ik heb uitstekende ervaringen met Caprotech producten met name de kruipende werking (zeer dun) is erg goed. Let wel op de gebruiksaanwijzing. Als ik hoor en zie hoe sommige werken vind ik het niet raar dat een middel niet werkt. Het simpel aanraken met je blote handen van een stukje blank staal is al voldoende. Een geruststelling is dan dat het in ieder geval beter is beschermd dan uit de fabriek.

Maar afhankelijk van gebruik en bescherming stop je de roest nooit helemaal en zo blijven wij gezellig bezig. Wat zou het leven toch zijn zonder een lasapparaat!

P.S. Mijn frituurpan gebruik ik om friet in te bakken. :lol:
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 05, 2009 20:31

. De enige manier om van roest af te komen is: eruit slijpen en nieuw staal terug lassen. Wanneer niet weg gerot, slijpen tot blank staal en in de 2-komponenten epoxi-primer spuiten.... maargoed, al doende leert men dus.
Ik ben wel benieuwd wat je als uiteindelijke afwerking gebruikt. In epoxy~primer heb ik ook wel vertrouwen, maar daarna.

Suzanne
Member
Member

zo jul 05, 2009 21:56

:shock: Pfff het word het zo niet gemakkelijker van.... onbegonnen werk lijkt het wel.
Zoveel verschillende reacties. Ik zal het van de week op mijn gemak doorlezen.
Afbeelding
75 1.8 carbs 1ste serie
33 type 1 1.5 enkele carb berlina ex- service auto
GTV 6 3.0 V6 24v race klaar
164 3.0 V6 24v op gas

SCARBnr. 5920

Terug naar “Algemene Technische vragen”