Ik neem aan dat je niet met een restauratie bezig bent en niet heel je bodem kaal en schoon hebt, maar gewoon iets zoekt wat je snel en eenvoudig wilt aanbrengen onder onder het mom van: baad het niet dan schaad het niet...
Helaas zijn er producten, zoals hieboven al gemeld, waardoor je roestprobleem alleen maar groter kan worden.
Zelf heb ik vorig jaar, nadat ik goede verhalen gelezen had over Caprotec RX producten, de hele bodem van mijn Bertone kaalgemaakt en behandeld met RX5 (soort dunne kruipende olie en tegelijk voorbehandeling) en daarna RX10. De hele bodem maar ook alle delen van de wielophanging, benzine tank etc. Meeste werk was het kaalmaken en verwijderen van alle (vlieg)roest. Alles los gehaald van de auto, heb daar echt heel veel werk aan gehad en veel aandacht aan besteed. Maar het resultaat was heel mooi.
Daarna heb ik voor de holle ruimtes vet van Mike Sander gebruikt. Dit spul heb ik ook op sommige delen van de bodem gespoten, daar waar plaatdelen elkaar raakten. Op vlakke delen van de bodem leek mij het niet nodig.
Nou ben ik één winter verder... en kan eigenlijk weer opnieuw beginnen. Wat een klote spul is dat Caprotech!! De hechting van het spul is slecht en erger, echt overal begint het weer te roesten! Op randen maar ook gewoon op een vlakke plaat. Behalve op de plekken daar waar ik ook maar een heel klein beetje (onbedoelde) overspray zit van het Mike Sanders vet, daar gebeurd er niets en is alles nog perfect!
Echt zeer te spreken over dat vet, ook om gewoon op je bodem te spuiten dus! Ik was bang dat het vuil aantrekt en een vieze boel wordt (het is vet en blijft dus plakkerig) en dat is ook wel een beetje zo maar wat maakt dat uit? Met sleutelen krijg je vette handen, maar je kunt het spul ook heel gemakkelijk wegvegen voordat je aan je auto gaat werken. Ik heb het spul ook in de wielkasten gespoten en het blijft daar wonderwel zitten ondanks spray van je banden in de regen.
Nog een paar voordelen:
-Het spul blijft zacht, het zal niet breken of krimpen waardoor er alsnog water en vuil doordringt.
-Bij temperaturen zoals nu kruipt het vet opnieuw verder in de naden als het daar nog niet zat.
-Het gaat niet fikken tijdens laswerkzaamheden
-Het stinkt niet
-het is doorzichtig, je kunt er geen laswerk/rottigheid mee verbergen
-Je kunt het eigenlijk overal overheen spuiten, ook over oude tectiellagen eventueel. Het tast geen rubber of plastic aan. Natuurlijk wel zorgen dat het niet op je remschijven komt te zitten.
Nadeel:
-Slecht verkrijgbaar
-Je moet het in een frietenpan heet stoken (120 DegC ofzo) voordat je het aan kunt brengen
-Je hebt een compressor en drukbeker nodig
-het is doorzichtig, je kunt er geen laswerk/rottigheid mee verbergen
Meer info op
http://mike.british-cars.de/
En de Autobild test:
http://www.afripix.de/Rostschutz.pdf
Momenteel loopt er een nieuwe test door het blad Oltimer Markt, zie ook:
www.oldtimer-markt.de/#5064110
PS ik heb mijn auto ook wel echt gebruikt afgelopen winter, ook toen er heel veel gestooid was. Als je alleen zomers rijdt zal dat Caprotec spul wel goed genoeg zijn.