jef 75
Guru
Guru

Remproblemen Alfa 75 TS

zo mei 24, 2009 22:36

Alfisten,

Vanwege ernstige problemen met de remmerij van een TS 75 ben ik genoodzaakt toch informatie te vragen.
Ik heb al een dozijn keer dit werkje gedaan,maar deze keer maakt die transaxle techniek het heel smerig.
Wat is er aan de hand en al gebeurd.
Probleem
De eerste symptomen waren een diepliggend pedaal en LV een blokkerend wiel bij remmen, na een remblokwissel aan de voorzijde(de eerste 300 km is prima verlopen,niks aan de hand)
Van de ene dag op de andere ligt het pedaal te diep en zomaar lucht in het circuit is uitgesloten.
Mijn conclusie toen was een defecte HRC vanwege het onluchten(niet nodig voor remblok wissel vooraan,maar toch gedaan vanwege het te diepe pedaal)
Daarom een nieuwe HRC gemonteerd,toen zijn er nog meer problemen begonnen
HRC gemonteerd,ontlucht,nog steeds een diep pedaal tevens remt de achterzijde niks,wel via de handrem op een normale manier.
Achteraan de remschijven en blokken maar eens deftig bekeken,ze konden nog een tijdje mee,maar de klus kwam er aan dus gelijk achteraan,nieuwe blokken,schijven en handremkabel.
Alles op correcte wijze afgesteld,met de voelermaat(0.15) omdat het systeem al zo dwars deed.
Nu komt het,als ik rem gaat het de eerste 20 km goed,daarna blokeerd soms het RA wiel,als ik dan even pomp,is dat blokkeren over,het te diep liggend pedaal blijft.
Vanwege steeds dat geklooi met onluchten steeds ga ik morgen een onderdruk pomp halen,en nog eens deftig ontluchten.
Tevens zijn beide zuigers in de achteremklauwen goed agesteld volgens fabriek waarden,maar worden de remmen te heet,zet ik de speling wat ruimer neemt de handremkabel niet goed meer aan.
Zou dit allemaal te wijten zijn aan nog wat lucht in het circuit?
Ook zijn er Goodridge slangen gemonteerd en een andere remdrukrgelaar.

Alvast bedankt voor de informatie!

Andretti Molletti

Re: Remproblemen Alfa 75 TS

zo mei 24, 2009 22:56

een andere remdrukrgelaar.
je bedoeldt een nieuwe?? klinkt een beetje als een vastlopende remdrukregelaar

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Remproblemen Alfa 75 TS

zo mei 24, 2009 23:04

Ja, ik heb precies dezelfde problemen gehad.
Een nieuwe remdrukregelaar gaf de uitkomst.
Dacht nl ook dat een tweedehands exemplaar nog goed was...niet dus..
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

jef 75
Guru
Guru

zo mei 24, 2009 23:14

TJa ,dat word een nieuwe remdrukregelaar dus,vind ik helemaal niet erg ook,dacht ook dat een tweedehands prima zou zijn.
Niet dus,die ook nog vervangen dus,goed ontluchten en dan zien we verder.
Bijna compleet nieuw remsysteem nu :P

alfa 75&90 driver
Member
Member

ma mei 25, 2009 09:26

Diep liggend pedaal kon je opheffen door de stelschroef/moer te verdraaien op de uitstekende arm van de bekrachtigingstrommel.
In ieder geval heb ik dat zo opgelost bij de 90.

En raar remmen heb ik de laatste tijd ook, heb alles vervangen en doe dit weekend ook nog maar de remslangen vervangen.

ciao
Alfa rosso 130 75 Indy
Alfa 75 Turbo numerata antraciet
Alfa 75 Turbo Europa Evo replica AR555
2x bianco caprodimonte 90 2.0 IE
Ducati 900ss nuda '97

jef 75
Guru
Guru

Re: RE: Remproblemen Alfa 75 TS

ma mei 25, 2009 16:55

Diep liggend pedaal kon je opheffen door de stelschroef/moer te verdraaien op de uitstekende arm van de bekrachtigingstrommel.
In ieder geval heb ik dat zo opgelost bij de 90.

En raar remmen heb ik de laatste tijd ook, heb alles vervangen en doe dit weekend ook nog maar de remslangen vervangen.

ciao
Dat kan idd Stefan,maar heb je de vrije slag tussen de pen van de trommel en de aanslaghuls gemeten?
ik heb in het verleden dat ook weleens gedaan,maar dan staat je remcircuit constant onder een lichte druk waarvan de remmen gaan aanlopen.

Na een verse remdrukregelaar vandaag te plaatsen en goed ontlucht te hebben,remt de remmerij prima,maar te laat
Nog steeds een vrije slag die te groot is naar mijn zin,ik hoor de remblokken vooraan pas beginnen slepen als ik de rempedaal +- 3 cm ingedrukt heb :roll:

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 25, 2009 17:30

Intressant topic, mag dan wel geen 75 hebben.... maar heb ook veranderde reactie van mijn rempedaal na het vervangen en ontluchten van het remsysteem op de 155 :roll:
Ik blijf meelezen Jeff ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

patje1100
Guru
Guru

ma mei 25, 2009 17:52

Jef.. Als jij geen lucht in je systeem hebt en er zitten geen rubbers verkeerd om in je HRC zal iedere verplaatsing van remvloestof resulteren in het naar buiten komen van je remcylinder. Als jouw pedaal pas na 3 cm indrukken de vloeistof laat verplaatsen, dan word je HRC te laat in stelling gebracht lijkt me.

Zet dat stiftje in je bekrachtiger eens een stukje naar voren..

ericj
Full Member
Full Member

ma mei 25, 2009 18:08

Zet dat stiftje in je bekrachtiger eens een stukje naar voren..
of probeer die vrije slag eens te voelen of te horen, de vrije slag moet je met motor uit toch wel kunnen merken?

Andretti Molletti

ma mei 25, 2009 21:58

Wat Patje zegt... maar ook nog een gedachte kronkel: als je nwe hoofdremcilinder nu eens een kleinere diameter heeft?
Kan dat soms?

:-k

jef 75
Guru
Guru

ma mei 25, 2009 22:16

Het stiftje verplaatsen heb ik vandaag ook al gedaan +- 5 windingen gedraaid,zodat het stiftje langer word.
Dat was het dacht ik,rempedaal voelde helemaal zoals het hoorde,een proefrit gaan doen,na een tijdje muurvaste remklauwen vooraan.
Stiftje weer gedraaid in de originele positie,weer dat diepe pedaal.
Toevallig had ik nog zo goed als nieuwe achterremklauwen liggen,die zijn gemonteerd,afgesteld,ontlucht,hetzelfde verhaal.. :roll:
Morgen ga ik de voorste remklauwen reviseren(is niet echt nodig maar kan geen kwaad) als dat gebeurd is heb ik een volledig nieuw remsysteem buiten de rembekrachtiger.
Ik heb dit iig nog nooit meegemaakt.
Nog een vraag,moest het dan toch lucht zijn,ik heb lucht in het circuit altijd ervaren als goede pedaalhoogte die zakt dan vanwege de lucht.
De eerste 3 a 4 cm van de pedaalslag zijn niet sponsig ,dus van lucht ga ik niet uit,maar dat kan dan wel?

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 25, 2009 22:40

Ik heb er geen verklaring voor maar heb al meer dan eens gehad dat na het vervangen van remhydrauliek en (goed) ontluchten het pedaal veel dieper zat. Uiteindelijk is dit steeds met verloop van tijd vanzelf weer goed gekomen. Blijft echter een vreemd verhaal. Succes in ieder geval!
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Andretti Molletti

ma mei 25, 2009 22:48

Ik heb er geen verklaring voor maar heb al meer dan eens gehad dat na het vervangen van remhydrauliek en (goed) ontluchten het pedaal veel dieper zat. Uiteindelijk is dit steeds met verloop van tijd vanzelf weer goed gekomen. Blijft echter een vreemd verhaal. Succes in ieder geval!
Dit klopt wel, maar is dan uiteindelijk toch lucht en soms de afstelling vd achterremmen.

jef 75
Guru
Guru

di mei 26, 2009 18:49

Remproblemen zijn opgelost.
De achterse flexibele slang was niet helemaal meer open.
En dan nog de fout die ik maakte was dat ik de borgmoer van de buitenste zuiger achterremklauwen vastdraaide zonder genoeg tegendruk van de inbus.
Zo gind de zuiger Tiendes? van een mm terug naar binnen.
Ongelooflijk hoe weinig toleranties die klauwen hebben :shock:
Remmerij is heel agressief en juist te doseren nu!
Iedereen bedankt voor het meedenken :wink:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di mei 26, 2009 20:46

Dat was eerlijk gezegd mijn eerste gedacht maar......

je had toch nieuwe Goodridge slangen :shock:

Terug naar “Algemene Technische vragen”