Niet moeten merken....
Bij een bepaald toerental schakelt er een klep om in het inlaat traject, in het kort gezegd beinvloed dit de vullingsgraad (hoeveel lucht de motor ingaat)
Het standaard kenveld voor de benzine injectie is erop uitgelegd om hierop te reageren. Als dit ding dus niet werkt is de basis instelling van de motor verkeerd.
Nu zorgt de lamda sensor ervoor dat de motor dit ook weet, en hij zal hiervoor gaan compenseren, dus minder inspuiten. Het zou nu zelfs zo kunnen zijn dat de motor wanneer de klep in de inlaat niet in werking hoort te zijn hierdoor aan de arme kant gaat draaien. Dan gaat een motor gekke dingen doen.
Ik ben wel benieuwd welke foutcode je precies kreeg van de lambda sensor. Heb het vermoeden dat de foutcode eigenlijk betekent dat de motor herkend dat ie te veel moet compenseren. De foutcode van die klep, tja, hij zit er niet op en dat herkent ie vrij snel (elektrisch circuit diagnose).
Ik zou in dit geval eerst die klep fixen, de motor regeleenheid een paar minuten van spanning afhalen (bv met de accuklemmen) en dan eens verder kijken. Als het de lambda foutcode is die ik denk dat het is zie je die dan ook niet meer terug.