Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Inhouden 156 2.0

za apr 25, 2009 23:47

Technische vraag: Mijn 156 houdt af en toe bij koude motor in, alsof hij op 3 poten loopt. Niet altijd maar wel regelmatig. Boven 2500 rpm is het dan over. Verder heb ik het idee dat ik niet al het vermogen heb dat ie zou moeten hebben, al verschilt dat van dag tot dag. Iemand enig idee?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

di mei 19, 2009 22:33

Goed, inmiddels een lekke luchtslang en een defecte LMM vervangen en het is een stuk beter. Nog steeds heb ik het idee dat ik niet het volle vermogen heb, rond 4500 rpm lijkt er een dip te zitten, hij trekt niet mooi lineair door. Bij afremmen op de motor ploft hij nog steeds wat, net een Giulia maar volgens mij niet helemaal normaal. Iemand nog tips waar ik dit in kan zoeken? Moet ik richting ontsteking denken of meer in de benzine/luchttoevoer? Lambda sonde?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Inhouden 156 2.0

di mei 19, 2009 22:37

Hele wilde gok: benzinefilter?
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Rogier156
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 14:50

RE: Inhouden 156 2.0

di mei 19, 2009 22:49

Al een keer laten uitlezen?

Gebruikersavatar
alfajasper
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: do nov 08, 2007 19:41
Locatie: Zierikzee

Re: RE: Inhouden 156 2.0

do mei 21, 2009 21:45

Hele wilde gok: benzinefilter?
156 heeft geen benzinefilter wat je kan vervangen, zit een onderhoudsvrij filter in de tank.
gehad:
sud 1.2 TI 1976
sud 1.5 TI 1980
33 1.5 QV 1985
33 1.4 IE squadra 1993
nu:
156 1.8 TS squadra 2000 sportpack 3

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inhouden 156 2.0

do mei 21, 2009 22:03

Uitlezen kan meer informatie opleveren. Check je luchtfilter en kijk of je injectors niet lekken. Lambda kan er ook mee te maken hebben. Bobines en/of bougies kunnen ook niet fris zijn.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

do mei 21, 2009 22:10

Binnenkort laat ik hem uitlezen. Komt eventuele versleten bougies dan ook naar boven?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Rob2000

RE: Inhouden 156 2.0

vr mei 22, 2009 08:17

Misschien staat er water bij je bougies? Komt wel vaker voor, kijk het eens na.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

zo mei 31, 2009 22:50

Nou hij heeft aan de computer gehangen. Ten eerste foutmelding mbt de lambdasonde. Dus die wordt vervangen. Het andere was een foutmelding mbt de klep voor "kort/lang inlaattraject" of iest in de richting. Heeft iemand enig idee waar dat in kan zitten?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Rogier156
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 14:50

RE: Inhouden 156 2.0

zo mei 31, 2009 23:48

Ik zou eerst de lambdasonde vervangen. Deze moet zichzelf even inleren.
Je zult dus merken dat de auto steeds beter zal gaan reageren.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

wo jun 03, 2009 22:47

Nog even niet. Kan een foutmelding uit het verleden zijn zei mijn monteur dus hij heeft alle foutmeldingen gewist en ik ga zaterdag weer naar hem terug om opnieuw uit te laten lezen. Alleen die foutmelding mbt het inlaattraject was niet te wissen, daar gaan we zaterdag ook nog naar kijken waar dat inzit.

De auto rijdt alsof hij slecht afgestelde carbs heeft... Pruttelt onregelmatig stationair en bij een heel klein beetje gas gaat het toerental heel onregelmatig op en neer.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

za jun 06, 2009 21:13

Zo weer een stapje verder. Bougies vervangen ( dit was zo te zien nog nooit gebeurd in de 130 k die de auto heeft gelopen) en luchtfilter van K&N zat lekker dicht. Nu niet meer. Bobines zagen er zeer goed uit, als nieuw. Computer gaf nog steeds lambda aan dus die is nu besteld. Heeft iemand overigens een overzicht van de foutcodes? Dat verhaal met de klep voor lang/kort inlaattraject komt ook nog steeds naar boven en geen idee waar dat nu aan kan liggen..
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

vr jul 03, 2009 15:42

Lambda vervangen, maar het is nog steeds niet zoals het hoort. Overigens nog maar 30 km ermee gereden.

Nog even verder gesnuffeld en het blijkt dat er aan de linkerkant van het inlaatspruitstuk iets hoorde te zitten, er hing daar een los stekkertje. Volgens mijn monteur moet daar een kastje zitten voor het zgn. lang kort inlaattraject, maar dat is foetsie. Maar volgens mijn monteur zou je dat niet zo moeten merken...Iemand ervaringen hiermee?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Inhouden 156 2.0

vr jul 03, 2009 15:55

Niet moeten merken.... :roll:
Bij een bepaald toerental schakelt er een klep om in het inlaat traject, in het kort gezegd beinvloed dit de vullingsgraad (hoeveel lucht de motor ingaat)
Het standaard kenveld voor de benzine injectie is erop uitgelegd om hierop te reageren. Als dit ding dus niet werkt is de basis instelling van de motor verkeerd.
Nu zorgt de lamda sensor ervoor dat de motor dit ook weet, en hij zal hiervoor gaan compenseren, dus minder inspuiten. Het zou nu zelfs zo kunnen zijn dat de motor wanneer de klep in de inlaat niet in werking hoort te zijn hierdoor aan de arme kant gaat draaien. Dan gaat een motor gekke dingen doen.

Ik ben wel benieuwd welke foutcode je precies kreeg van de lambda sensor. Heb het vermoeden dat de foutcode eigenlijk betekent dat de motor herkend dat ie te veel moet compenseren. De foutcode van die klep, tja, hij zit er niet op en dat herkent ie vrij snel (elektrisch circuit diagnose).

Ik zou in dit geval eerst die klep fixen, de motor regeleenheid een paar minuten van spanning afhalen (bv met de accuklemmen) en dan eens verder kijken. Als het de lambda foutcode is die ik denk dat het is zie je die dan ook niet meer terug.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inhouden 156 2.0

vr jul 03, 2009 20:09

Volgens mij heeft giulia-tom nog zo'n ding liggen. Ja, je gaat het serieus merken, helemaal omdat je ECU op een noodloopprogramma overschakelt. Is dat de enige foutcode die nog terugkomt?

Terug naar “Algemene Technische vragen”