HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

geen ruststand ruiteweissers

zo mar 01, 2009 12:30

Mijn ruitewissers stoppen meteen zodra ik de schakelaar omzet, dus ze lopen niet door naar de ruststand. De rw-motor doet het verder prima op de lage en de hoge stand. Inwendig heb ik de draaischijf schoongemaakt, dus daar is geen probleem.

Nu eerst een stukje algemene info over de rw-motor:

De ruitewissermotor algemeen

Nog niet zo lang geleden werden ruitewissermotoren zo geconstrueerd dat er maar een snelheid mogelijk was. Ook kon de ruitewisser in iedere stand worden stilgezet zodat het wisserblad het zichtveld kon belemmeren. Dit heeft geleid tot motoren met een parkeerstand. De wisserarmen lopen dan door tot het einde van de wishoek,ondanks dat de schakelaar op uit staat. Het is hierbij belangrijk dat het anker meteen stilstaat als de motor uitgeschakeld wordt.

Later kreeg men behoefte aan ruitewissermotoren met twee snelheden.Men gebruikte hiervoor motoren met een permanente magneet en drie koolborstels.
Als we kijken welke ruitewissermotoren er nu op de markt zijn, dan treffen we vrijwel alleen motoren aan met een permanent magnetisch veld.
Om het door de ruitewissermotor geproduceerde lawaai zoveel mogelijk te beperken maakt men nu veelvuldig gebruik van wormwielaandrijving. Een ander voordeel van dit mechanisme is dat men bij gelijk aantal onderdelen een groter vertraging kan krijgen dan bij tandwielen.

Bij motoren met permanent magnetisch veld wordt het afremmen veroorzaakt door kortsluiting in het anker. Als we de ruitewissermotor uitschakelen, blijft het anker door zijn massa in beweging toch nog doordraaien in een permanent magnetisch veld.
Hier gedraagt het anker zich als dynamo-anker en wordt er een spanning opgewekt die tegengesteld gericht is aan de oorspronkelijk aangelegde spanning. Als wij deze spanning gaan kortsluiten, zal er in het ankertje een hoge kortsluitstroom gaan vloeien. Deze veroorzaakt een lorentz-kracht, die dan ook tegengesteld gericht is aan de oorspronkelijke lorentz-kracht.
Het koppel dat nu ontstaat, is dan ook tegengesteld gericht en het anker zal dan ook snel stoppen.

Op het grote tandwiel van de uitgaande as zit een geleidende plaat gemonteerd met uitsparingen, welke gevuld zijn met isolatiemateriaal.
De drie stripjes a, b en c zorgen ervoor dat als de motor wordt uitgeschakeld, eerst de motor doorblijft draaien via strip c, geleidende plaat en b.
Als echter stripje c op het isolerende deel komt, wordt de voedingspanning onderbroken.
De motor draait nu door zijn massatraagheid door. Nu worden via de geleidende plaat stripje a en stripje b met elkaar verbonden. Omdat stripje a via de schakelaar met de massa is verbonden, wordt het anker kortgesloten.

Afbeelding

Over naar de spider.

Als we nu naar het elektrisch schema van de spider kijken, dan verteld het schema, dat strip a is een permanente massa is, dat de massa via de schakelaar in de 0-stand verbonden is met strip b en strip c is een geschakelde plus in de 0-stand. Dit is dus anders dan het algemene schema hierboven.

Aangezien ik niet zo handig ben met elektra vraag ik mij dan af, gaat dit werken?
Het heeft gewerkt, dus het zal idd wel werken.

Mijn probleem is, zodra ik de schakelaar uit zet, dan stopt de ruitewisser, oftewel, er is geen stroom in de 0-stand. Nu heb ik volgens mij geen massa op strip b, dat zou dan betekenen, dat ik de betreffende draad weer aan de massa moet knopen?

Wat echter gek is, is dat als de motor loopt op stand 1 of 2 ik positieve spanning meet op strip b en strip c, beide een plus, waarbij b steeds onderbroken wordt, maar dat is logisch, want b en c zijn weer verbonden via de schijf en die is onderbroken(zie plaatje boven).

Kijkend, naar het plaatje boven klopt dat wel, echter, dat kan ik niet rijmen met een permanente massa op a...., dan maakt de boel toch elke keer kortsluiting? En dat was nou net niet de bedoeling...

Het meest logische zou zijn, dat ik idd een massa mis, maar ik ben er niet zeker van dat ik op strip b een massa kan aansluiten, want gevoelsmatig sluit ik de boel dan kort...

Welke elektrotechneut helpt mij uit de brand!

Het schema van de spider is hier te bekijken:
http://img23.imageshack.us/my.php?image ... al2425.jpg

Stefan J
Full Member
Full Member

RE: geen ruststand ruiteweissers

zo mar 01, 2009 12:55

lees dit stukje nog eens:

Op het grote tandwiel van de uitgaande as zit een geleidende plaat gemonteerd met uitsparingen, welke gevuld zijn met isolatiemateriaal.
De drie stripjes a, b en c zorgen ervoor dat als de motor wordt uitgeschakeld, eerst de motor doorblijft draaien via strip c, geleidende plaat en b.
Als echter stripje c op het isolerende deel komt, wordt de voedingspanning onderbroken.
De motor draait nu door zijn massatraagheid door. Nu worden via de geleidende plaat stripje a en stripje b met elkaar verbonden. Omdat stripje a via de schakelaar met de massa is verbonden, wordt het anker kortgesloten.

Mijn probleem is, zodra ik de schakelaar uit zet, dan stopt de ruitewisser, oftewel, er is geen stroom in de 0-stand. Nu heb ik volgens mij geen massa op strip b, dat zou dan betekenen, dat ik de betreffende draad weer aan de massa moet knopen?

Wat echter gek is, is dat als de motor loopt op stand 1 of 2 ik positieve spanning meet op strip b en strip c, beide een plus, waarbij b steeds onderbroken wordt, maar dat is logisch, want b en c zijn weer verbonden via de schijf en die is onderbroken(zie plaatje boven).

Kijkend, naar het plaatje boven klopt dat wel, echter, dat kan ik niet rijmen met een permanente massa op a...., dan maakt de boel toch elke keer kortsluiting? En dat was nou net niet de bedoeling...

Het meest logische zou zijn, dat ik idd een massa mis, maar ik ben er niet zeker van dat ik op strip b een massa kan aansluiten, want gevoelsmatig sluit ik de boel dan kort...

B moet dus Geen massa op aangesloten worden, dat moet vanzelf gebeuren door het draaischijfje, mijn vermoeden is dat je schijf niet goed is....
Nu in bezit: 33 1.5TI een Mito en een transit camper😁

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: geen ruststand ruitewissers

zo mar 01, 2009 14:30

Volgens mij is mijn schijfje prima, want zoals ik al zei, als de rw-motor loopt, krijg ik op zowel strip b als c een plus spanning. Als ik de schakelaar in de uit stand zet, dan zou hij via strip c (plus geschakeld in de uit stand) en b door moeten lopen, althans volgens het algemene schema. a zou dan een geschakelde min zijn, zodra de schijf hier overheen loopt schakeld de boel uit, omdat ook c dan geen spanning meer geeft via de schijf.

Maar het gekke is dus dat volgens het schema van de spider, a een contante min is (deze is idirect met het huis van de rw-motor verbonden) en strip b (oranje/bruine draad) een geschakelde min. en c een geschakelde plus(zwarte draad, hier staat 12 v op als ik de knop in de min stand zet).

Of is het zo, dat deze oranje bruine draad de spanning door moet geven aan de schakelaar, waar via het dan weer naar de rode of groen draad gaat, zodat ie door kan draaien, totdat ie over a loopt, en stopt(er staat nu ook geen spanning op strip b, omdat strip c op het geisoleerde deel loopt.

Dit klinkt logischer, maar dan klopt dus het elektrisch schema van de spider niet, want daar is de oranje/bruine draad met de massa verbonden....

Ik vermoed dus dat de oranje.bruine draad niet of niet goed aangesloten is, maar waar dan he, dat is het lastige....
Misschien zit ie op de verkeerde positie aan de schakelaar? Want eigenlijk, zou ik geen spanning op b en c moeten hebben als de rw-motor in stand 1 of 2 loopt toch?

zoeke zoeke zoeke.....

Afbeelding
Afbeelding

Stefan J
Full Member
Full Member

zo mar 01, 2009 14:40

is dit altijd zo geweest? (deze storing) of zittie er sinds kort pas in?

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 01, 2009 15:08

Uhm, nou ik heb mijn middenconsole vorig jaar vervangen. Dus alle schakelaars losgehad, maar ik merkte het pas een paar maand later, maar waarschijnlijk heb ik toen een paar draden verwisseld...
Ik heb ze gister aangesloten, zoals het schema van de spider voorschrijft, maar dan doet het helemaal niets, dus dat is blijkbaar ook niet goed, dus nu kom ik er ff niet meer uit...

Stefan J
Full Member
Full Member

zo mar 01, 2009 15:20

ff iemand zoeken met een zelfde spider en dan vergelijken.....

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: geen ruststand ruiteweissers

zo mar 01, 2009 15:28

ff iemand zoeken met een zelfde spider en dan vergelijken.....
Daar had ik nog niet aan gedacht....

Ik lid van de spiderclub, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

IK weet alleen niet of ik me erg populair maak, als ik bij iemand de schakelaar uit de console peuter... :?

Ivo75
Junior Member
Junior Member

zo mar 01, 2009 18:34

ik heb hetzelfde probleem (nog niks aan gemeten) maar ik weet niet eens zeker of het bij een 75 hoort: :roll:
Vanuit stand 1 terug naar 0, gaan de ruitewissers niet terug naar ruststand maar blijven staan. Geen idee of dit bij andere standen het geval is, maar simpel de vraag hoort dit bij een 75 of dient een ruitewisser altijd terug te gaan naar ruststand? :blue_confused:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 01, 2009 18:37

De wisser maakt zijn cylcus af en gaat naar de rust stand !

Ivo75
Junior Member
Junior Member

zo mar 01, 2009 18:39

Lame, meer meetwerk :P
In ieder geval: bedankt ^^

ciclista
Guru
Guru

zo mar 01, 2009 19:57

De voetpomp van de ruitesproeier (nr 32 in het schema) zit ook in het circuit, geen idee of dat je helpt verder.
Ik heb overigens hetzelfde probleem, nog nooit de moeite genomen het op te lossen, dus ik volg dit met aandacht.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Andretti Molletti

zo mar 01, 2009 19:58

vierpolige stekkeraansluiting op de rw-motor?

Andretti Molletti

zo mar 01, 2009 20:06

ja dus... irritante Italiaanse schema's';)

1) neem de stekker los van de rw motor en meet met een spanningszoeker ofwel proeflampje achtereenvolgens welke aansluiting spanning krijgt op lage en hoge snelheid. ( Ik gok die groene en die oranje op de foto vd motor?)
2) stekker aansluiten en vaststellen welke (rw motor laten lopen ) aansluiting Massa is (ik gok zwart)
3) met een zekering (10-15 amp) en proefdraadje spanning zetten op de overgebleven draad als de ruitenwissers uit staan maar NIET in de ruststand..de RWmotor zou naar de ruststand moeten draaien.

4) indien bovenstaande gewerkt heeft dan mis je de +15 ofwel geschakelde plus op de rw motor en zal die moeten aanbrengen of repareren. (ik gok de rode draad)

succes

Andretti Molletti

zo mar 01, 2009 20:07

Duitse ruitenwissers??

;)

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: geen ruststand ruiteweissers

ma mar 02, 2009 22:11

Duitse ruitenwissers??

;)
idd bosch :lol:

ik gok, op verkeerd aangesloten op de schakelaar....dit weekend mar eens aan de meet, alleen ik ben niet zo'n he;d met elektra, sterker ik ben er een beetje bang voor...

Terug naar “Algemene Technische vragen”