Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Laur

za jan 20, 2007 21:15

Prins Bernard kocht in 1938 ook een 8C2900B , Daar zijn ook Foto's van, Toen de oranjes in 1940 moesten vluchten zijn de auto's blijven staan, en later door de Duitsers in beslag genomen.Nou was ik in de veronderstelling dat de geschiedenis voor deze 8C daar stopte, maar nu las ik in een boek dat de 8C na de oorlog wel weer terecht was, verder lees je nooit iets over deze auto Wel over zijn Ferrari's Weet iemand of deze auto nog bestaat? en wat daar verder mee gebeurt is ?

De auto van Prins Bernhard bestaat nog steeds en is geloof ik nu in Amerikaanse handen. Er is een heel erg mooi (en duur) boek die over de 8C gaat: The Immortal 2.9 - Alfa Romeo 8C 2900 A e B van Simon Moore . Daar staat geloof ik nog meer over die auto in. Hieronder een paar foto's van de prins met zijn Alfa:

http://www.anpfotoarchief.nl/downloadpi ... p?id=66397

http://www.spaarnestadphoto.nl/componen ... ecord,290/

.
Laatst gewijzigd door alfasud1972 op za jan 20, 2007 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

za jan 20, 2007 21:32

Rody: :thumbs:

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 208
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 21, 2007 13:28

Albeit there's something strange between the italian-registered car, when delivered to the Prince, and later pictures with Dutch registration, it is most probable that after the war that very car was raced in Belgium by "Steinbach" at Chimay 1947 and the Spa 24 hours 1948, the car having been repainted dark (red?) for the latter event.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 21, 2007 14:10

Prins Bernard heeft na de oorlog nog een andere Alfa Romeo bereden. Ik weet alleen niet meer welke.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 21, 2007 14:21

Some old stuff ;)

Maybe not only in 1947, but also a year earlier.


The car did not finish in the 24 hrs of Spa in 1948 .


Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

wo jan 07, 2009 02:57

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: de Alfa Romeo spiders van de Prins

vr jan 09, 2009 21:53

Prins Bernard heeft na de oorlog nog een andere Alfa Romeo bereden. Ik weet alleen niet meer welke.
De geschiedenis nageplozen :
uit m'n artikel in Spiderama 45 31 Januari 2003

Spider di PRINCIPE

Alfa Romeo Spiders zijn tegenwoordig toegankelijke cabrio’s voor een breed publiek. Voor de Tweede Wereldoorlog was dat totaal anders. In 1937 op de London Motor Show lanceerde het merk de 8 cylinder 2900 B 2-zits Spider op een corto (2.8mtr wielbasis) en lungo (3.0mtr wielbasis) chassis. De motor was een doorontwikkeling van de 1934 Tipo B race machine, voorzien van dubbele compressoren, 2 bovenliggende nokkenassen, 180 pk bij 5200 toeren, onafhankelijk geveerde wielophanging, race remsysteem en daarmee instaat tot een topsnelheid van 215+km/uur. Voor die tijd de absolute top in prestaties in de klasse gran touring sportwagens. Voor de carrosserie vormgeving leverde Alfa Romeo deze 8C2900 B autotelaio af bij de meesters (‘Pinin’)Farina en Felice Anderloni’s carr.Touring Milano, die er naar wens van de klant een aluminium body overheen klopten. Volgens Alfa historicus Luigi Fusi werden er 20 Corto en 10 Lungo chassis vervaardigd , prijs itl 115.000. Voorzien van de fraaie lijnen van Touring kwam dat tot een catalogus prijs van 25.000 gulden, fors meer dan een ‘vergelijkbare’ kompressor Mercedes of een 8-12 cylinder Amerikaan, die de happy few in die crisis tijd voor rond 16.000 gulden konden aanschaffen. De 8C 2900 B Spider was dus weggelegd voor een zeer select gezelschap van rijken, politici, dictators, bevelvoerders, koningen, maharadjahs en …ZKH Prins Bernhard. De Prins zag de 8C 2900 B in London en april 1938 werd de grijze Spider (met blauw leder interieur) afgeleverd door Touring. Chassis nummer 412 016 met motor nummer 422 023 voorzien van een Italiaans kenteken 0420 Roma, hier herzien met het Prins persoonlijke voorkeurnummer L-13. (zoals de huidige AA-13 op zijn bekende Ferrari’s). De Prins heeft altijd bekend gestaan als een echte autoliefhebber. Piet Nortier (hoofdredakteur Motor/Auto Revue) heeft hem eens omschreven als “Neêrland’s Automobilist Nr 1”, tegenover hem en in latere publicaties denkt de Prins “met weemoed”aan deze Alfa terug als zijn supersnelle lievelingswagen naast de 1e Maybach-Zeppelin (1930) uit zijn jeugd. Dit “jachtvliegtuig op wielen” werd gebruikt in de familie, op enige archief foto’s is de Prins te zien met Prinses Juliana en in de sneeuw , later echter reed hij erin bij inspecties in de mobilisatie jaren 1939 tot aan het uitbreken van de oorlog in 1940. De 8C 2900 B werd verborgen en na de oorlog met een gescheurd bevroren motorblok gevonden in België en via een veiling in London 1953 naar America verkocht. De huidige eigenaar heeft de Spider rood laten spuiten. Dit type vooroorlogse Alfa Romeo kom je nu slechts tegen bij veilingen in de super prijsklasse van rond usd 4 miljoen!.

Direct na de oorlog waren auto’s schaars, elk land was bezig aan de wederopbouw. De Portello fabieken lagen na bombardementen in puin. De Alfa Romeo sportwagens die tevoorschijn kwamen waren veelal gevorderd van de oude machthebbers of zorgvuldig verborgen gehouden tijdens de oorlogsjaren. In zijn functie als bevelhebber der Nederlandsche Strijdkrachten ging Z.K.H. opzoek naar zijn 2e Alfa Romeo. Begin 1946 werd dat een 6C 2500 S op chassis 915 106 uit 1939 met een 4-persoons cabrio carrosserie van wederom Touring Milaan. Volgens archieven moet het een groene uitvoering zijn met het kenteken 16000 (Militair Gezag) en met motor nummer 923 904 , goed voor 110pk bij 4800 toeren. Dit zijn ontbrekende Tipo Sport chassis /motornummers, niet meer uit het oorlogs archief van Touring (heette tijdelijk Turinga op last van Mussolini tijdens de oorlog) of uit de boeken van Angelo Tito Anselmi te achterhalen. Archief foto’s laten de Prins zien aan het stuur tijdens een werkbezoek in Vlaardingen 1946. Eind dat jaar verkocht Bernhard de cabrio aan Piet Nortier van het startende autoblad ‘Motor’ waarvan ZKH beschermheer werd. Tijdens één van de eerste na-oorlogse races op vliegveld Leeuwarden in 1947, had Nortier al in de training een lager defect. De 6C 2500 S was toen voorzien van kenteken H-4855 en werd in 1949 door hem te koop aangeboden in ‘Motor’ en nogmaals door Automobielbedrijf Kreisel Rotterdam in 1951. De sloper zou helaas in de jaren zestig een eind hebben gemaakt aan deze 2e Prinselijke Alfa. Het 6C 2500 chassis vormde de basis voor vele na-oorlogse prachtige sportwagens, waarmee Alfa Romeo in de duurdere prijsklasse weer wilde opstarten. De creativiteit van alle Italiaanse carrosserie studios zijn dan ook te bewonderen in juweeltjes van : Farina, Touring, Ghia, Boneschi, Castagna, Bertone en Alfa Romeo zelf (Freccia d’Oro en 4 posti berlina’s).

Na deze twee ervaringen met Alfa Romeo spiders zagen we Prins Bernhard daarna in allerlei voertuigen
Mercedes, Bentley, Cadillac, Ford en Rolls Royce rijden. Zijn voorliefde voor Italiaanse design werd bij ons het meest bekend door zijn AA-13 koninklijke Ferrari’s, terwijl zijn favoriet toch “een supersnelle vooroorlogse 8 cylinder Alfa Romeo sportauto” was volgens eigen zegge !!!.

** als bronnen zijn geraadpleegd
*Luigi Fusi AR Tutte le Vettura dal 1910
*Piet Nortier Motor 1945
*Frans Vrijaldenhoven Prins Bernhard Automobielen 1997 <<<<<<,bijzonder leuk boek <<<<<
*E.Hattuma/H.Logher archief
*Angelo TitoAnselmi AR 6C 2500

Fer Akkermans

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: de Alfa Romeo spiders van de Prins

za jan 10, 2009 10:28

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

za jan 10, 2009 12:02

Mooi stuk Fer!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 11, 2009 11:26

Fer heeft me de foto's gestuurd die bij zijn artikel horen en me gevraagd deze te plaatsen. Bij deze. Prachtige foto's Fer!

(Edit: bijschrift gecorrigeerd)


Prins Berhanrd's 6C 2500

Afbeelding



De 6C 2500 nu van Nortier

Afbeelding



Prins Berhanrd's 8C 2900B

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op zo jan 11, 2009 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
La macchina
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 13:34
Locatie: Regio Gent

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 11, 2009 11:53

Schitterende foto's, bedankt voor het delen ervan. :thumbs:
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 11, 2009 12:17

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 11, 2009 15:58

Nog enige foto's ontvangen van Fer met daarbij het volgende commentaar:

"Hier nog 2 pagina’s uit het boek van Vrijaldenhoven
Opmerkelijk is dat dezelfde foto van Nortier met de gendarmes uit de Elzas in 1947 ín het koninklijkhuis archief zijn weg’gefotoshopt !"


Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Mooie foto's 8C2900B uit de collectie van Ralph Lauren.

zo jan 11, 2009 17:02

Wat is dat ronde onderdeel achter de grille van H-4855
Ik denk een lamp (verstraler?) hadden meer o.a. Franse auto's.

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”