Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 07:45

Bedenk wel dat al die nieuwe panden op A-lokaties terugverdiend moeten worden. De dealers die in de problemen komen, zijn juist diegene die flink hebben geïnvesteerd in het pand. Dan ben je wel erg afhankelijk van een autofabrikant.
Als dealer heb je verder geen invloed op beleidsvoering, de modellen-politiek en design.
Als ik dan bijvoorbeeld zie hoe een Chrysler-dealer bij mij in de regio heeft geïnvesteerd. Vervolgens trok Daimler zich terug uit Chrysler en is Chrysler nu in de problemen gekomen. Het kan maar zo gebeuren dat er straks helemaal geen Chrysler meer naar Europa komen.
Als jij Tenback bedoelt, zou ik me geen zorgen maken, die heeft zijn zaakjes goed voor elkaar.

En wat iemand eerder zei dat alleen dealers met nieuwe grote panden op de fles gaan klopt ook niet. Een fijne dealer in een pand waar ze al 30jr zitten is een maand geleden gesloten in Doetinchem,
Ik duid inderdaad op Tenback. De productie van Chryslers is nu een maand stil gelegd. Da's dan wel inclusief 2 weken kerstvakantie. Maar ik hoop dat Tenback daar geen hinder van ondervind. Ook de opmerking van de nieuwe panden kwam van mij.
Ik weet niet of het bij jou bekend was, maar Autocasa was volop bezig met nieuwbouw op de oude plek van Dago (VW/Audi-dealer). Lijkt mij een flinke investering.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 09:04

Ik geloof totaal niet in het concept van A-locaties voor een merk als Alfa Romeo. Aanwezigheid op een autoboulevard kan verkoop stimuleren maar de gemiddelde autokoper wil tegenwoordig niet te veel moeite meer nemen om een auto aan te schaffen, gemak moet de mens dienen dus een dealer moet niet te ver weg gevestigd zijn.
Het aantal mensen dat alleen in hun eigen woonplaats of zeer dicht bij hun eigen woonplaats een auto zoekt is enorm, een fijnmaziger netwerk lijtk mij veel belangrijker dan de hippe experience centers die overal de kop opsteken. Kijk maar eens naar de dichtheid van auto's van een bepaald merk in de directe omgeving van een dealervestiging, dat spreekt boekdelen.
Helaas is ons merk dusdanig klein dat de drempel voor een fijnmazig netwerk niet gehaald wordt, waarom is er nooit een combinatie met een ander, niet bijtend maar complementair, merk gemaakt?

Productkennis en enthousiasme maken het plaatje compleet, de klant moet over de streep getrokken worden door de Alfa-specifieke eigenschappen te benadrukken.

Daarnaast hebben we nog de grote leasemarkt, hier wordt grotendeels naar de cijfertjes gekeken, waar krijg ik de meeste ruimte of de minste bijtelling voor mijn centen (aan het uiterlijk van de Alfa's zal het niet liggen), dus hier ligt een taak voor de importeur.fabrikant.

Misschein moet Alfa maar een fabriek in de USA opzetten? Gunstige koers moenteel en meteen een brug om de markt daar te gaan veroveren :wink:
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 09:17

Weet iemand nou al meer over het verhaal dat Kroymans geen onderdelen meer uitlevert? Dat er hier en daar wat dealers met weinig reserve en hoge vaste lasten omvallen viel te verwachten, maar als we zo (een poosje) zonder importeur zitten wordt het nog veel vervelender.

Gebruikersavatar
alfa_ricardo
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: za mar 01, 2008 21:11
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 09:36

Ik geloof totaal niet in het concept van A-locaties voor een merk als Alfa Romeo. Aanwezigheid op een autoboulevard kan verkoop stimuleren maar de gemiddelde autokoper wil tegenwoordig niet te veel moeite meer nemen om een auto aan te schaffen, gemak moet de mens dienen dus een dealer moet niet te ver weg gevestigd zijn.
Het aantal mensen dat alleen in hun eigen woonplaats of zeer dicht bij hun eigen woonplaats een auto zoekt is enorm, een fijnmaziger netwerk lijtk mij veel belangrijker dan de hippe experience centers die overal de kop opsteken. Kijk maar eens naar de dichtheid van auto's van een bepaald merk in de directe omgeving van een dealervestiging, dat spreekt boekdelen.
Helaas is ons merk dusdanig klein dat de drempel voor een fijnmazig netwerk niet gehaald wordt, waarom is er nooit een combinatie met een ander, niet bijtend maar complementair, merk gemaakt?

Productkennis en enthousiasme maken het plaatje compleet, de klant moet over de streep getrokken worden door de Alfa-specifieke eigenschappen te benadrukken.

Daarnaast hebben we nog de grote leasemarkt, hier wordt grotendeels naar de cijfertjes gekeken, waar krijg ik de meeste ruimte of de minste bijtelling voor mijn centen (aan het uiterlijk van de Alfa's zal het niet liggen), dus hier ligt een taak voor de importeur.fabrikant.

Misschein moet Alfa maar een fabriek in de USA opzetten? Gunstige koers moenteel en meteen een brug om de markt daar te gaan veroveren :wink:
Helaas werkt dat niet voor Alfa Romeo, althans niet voor de groep die voor Alfa Romeo zo ontzettend belangrijk is. Wellicht werkt dat voor bijvoorbeeld Opel, maar Alfa Romeo is naar mijn mening wat hoger gepositioneerd :wink: . Als Alfa Romeo 300.000 auto wil verkopen (doelstelling Luca de Meo) moet er gewoon voor een andere aanpak worden gekozen. Zeker gezien het feit we binnenkort alleen maar meer upmarket gaan (RWD).

Zie het zo: De pas afgestudeerde / Premium kopers (uiterst belangrijke groep), zien veel van onze dealers niet eens staan!

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 09:48

Helaas werkt dat niet voor Alfa Romeo, althans niet voor de groep die voor Alfa Romeo zo ontzettend belangrijk is. Wellicht werkt dat voor bijvoorbeeld Opel, maar Alfa Romeo is naar mijn mening wat hoger gepositioneerd :wink: . Als Alfa Romeo 300.000 auto wil verkopen (doelstelling Luca de Meo) moet er gewoon voor een andere aanpak worden gekozen. Zeker gezien het feit we binnenkort alleen maar meer upmarket gaan (RWD).

Zie het zo: De pas afgestudeerde / Premium kopers (uiterst belangrijke groep), zien veel van onze dealers niet eens staan!
Dat zou betekenen dat upmarket gaan bestaat uit:
- slecht landelijk dekkend dealernetwerk
- gemiddelde lange reistijden naar dealers
- hoge leaseprijzen
- lange levertijden??

Als Alfa Romeo upmarket wil gaan is een eerste vereiste dat er productkennis, passie en een band met de klant aanwezig is, volgens mij is geen van allen momenteel geraliseerd, helaas.
Maargoed, je zou zeggen dat de Kroymans jongens verstand hebben van marketing van upmarket merken, dus ik hoop dat ik er helemaal naast zit. (ik weet dat voor mij de locale dealer een reden is om juist géén Alfa Romeo te kopen....).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfa_ricardo
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: za mar 01, 2008 21:11
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 09:58

Helaas werkt dat niet voor Alfa Romeo, althans niet voor de groep die voor Alfa Romeo zo ontzettend belangrijk is. Wellicht werkt dat voor bijvoorbeeld Opel, maar Alfa Romeo is naar mijn mening wat hoger gepositioneerd :wink: . Als Alfa Romeo 300.000 auto wil verkopen (doelstelling Luca de Meo) moet er gewoon voor een andere aanpak worden gekozen. Zeker gezien het feit we binnenkort alleen maar meer upmarket gaan (RWD).

Zie het zo: De pas afgestudeerde / Premium kopers (uiterst belangrijke groep), zien veel van onze dealers niet eens staan!
Dat zou betekenen dat upmarket gaan bestaat uit:
- slecht landelijk dekkend dealernetwerk
- gemiddelde lange reistijden naar dealers
- hoge leaseprijzen
- lange levertijden??

Als Alfa Romeo upmarket wil gaan is een eerste vereiste dat er productkennis, passie en een band met de klant aanwezig is, volgens mij is geen van allen momenteel geraliseerd, helaas.
Maargoed, je zou zeggen dat de Kroymans jongens verstand hebben van marketing van upmarket merken, dus ik hoop dat ik er helemaal naast zit. (ik weet dat voor mij de locale dealer een reden is om juist géén Alfa Romeo te kopen....).
Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke zaken niet kenmerkend zijn voor een 'Premium' merk. Maar Alfa Romeo heeft nog een weg te bewandelen voordat ze op dat niveau staan, en daar moet wat mee worden gedaan. Wat betreft het personeel, een cursus van Andretti Molletti? :lol:

martijngooijer

RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 13:09

Of de vloer nou van marmer is in de showroom of met olievlekken in de werkplaats...mijn 156 GTA moet straks wel voor z'n eerste beurtje sinds ik 'm heb. En waar o waar kan ik 'm dan het beste achter laten?
In de regio Beverwijk is ASM in Uitgeest sinds kort de AR dealer. Had voorheen alleen Saab en heeft Alfa d'r nu bij genomen (geen slechte combinatie, lijkt mij!!). Maar hebben ze al ervaring met Alfa onderhoud?
Of in de regio Purmerend...een auto-supermarkt als Vireo (marmer op de vloer) komt wat onpersoonlijk over...dan toch liever naar buurman Willem Schoon (olievlekken in de werkplaats)??

Wie heeft ervaringen met deze garages, positief of negatief??

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 13:27

Was Boot-Rialto in Noordwijk nog net op tijd. Fiat is nu in Katwijk en Alfa bij het Motorhuis ondergebracht maar die hebben totaal geen gevoel bij Alfa! Dan moet je naar Baak [niets verkeerds mee] of Boot-Rialto Leiderdorp. als je aan de kust bij Noordwijk zit. Dan gaat ALFA NL ook nog eens het internet bestellen pushen en blijft er voor de dealers enkel de garantie zaken en probleem gevallen over. Voor de hobbyist en enthousiasteling wordt het steeds moeilijker ! :cry:
Ik heb juist een brieg gekregen dat Boot-Rialto Leiderdorp ook is overgenomen door het Motorhuis!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 13:37

Saab en Alfa, vraag me af of dat een combinatie is.
Bij (single point) Alfa dealer Maasland in voorburg waren ze best wel op hun hoeden toen het motorhuis 2 alfa vestigingen in den haag ging opstarten.
Grote vestigingen op A locaties met een grote speler als het motorhuis.
In de praktijk blijkt het tot nu toe dus geen succes te zijn. Ze doen daar helemaal geen moeite om te presteren met alfa's.
Ik betwijfel ook of een merk als alfa past in grootste en onpersoonlijke aanpak van de grotere firma's.
Kom je daar met een probleem geval sturen ze je nog net niet weg, maar geven nu al aan geen ervaring met alfa's te hebben (terwijl er wel 2 oud alfa monteurs werken, maar die werken volgens hun zeggen alleen maar aan saabs, waar ze dus niet zo blij mee zijn).
Je zou denken dat zo'n club de alfa s agressief aan de man probeert te brengen, maar ik rij er regelmatig langs in het forepark en zie er praktisch nooit een alfa voor reparatie staan en de demo s voor de deur zijn bijna allemaal saabs, ze doen er gewoon helemaal geen moeite om er wat van te maken lijkt wel. Lijkt een aflopende zaak, mede door de berichten dat de contracten voor de mensen met een jaar contract op de tocht lijken te staan.
Maasland zit al jaren op een niet A locatie (voldaat wel aan de alfa identity, met een nette showroom en werkplaats), maar is zeker geen ultra modern pand op een A locatie, maar ondanks de moeilijke tijden lijken zij hun hoofd beter boven water te kunnen houden dan veel grotere bedrijven, verkoop is niet fantastisch, maar een stuk beter dan de geluiden die ik van andere grote dealers verneem.
Opleidingen zijn inderdaad zeer matig sinds Kroymans het heeft overgenomen.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 451
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 20:46

Ik begreep deze week vanuit het wandelgangeninformatiesysteem dat ook Preuninger in Delft z'n Alfa dealerschap kwijt raakt, men zegt door Motorhuis perikelen. Wat hiervan waar is en waarom precies weet ik niet, maar ik begreep dat de Alfa's tegen bodemtarieven de deur uit gaan........ Preuninger (voorheen ARD en daarvoor HAC in Den Hoorn) deden volgens mij toch ook al z'n 40 jaar in Alfa's en hebben hier in de regio heel wat vaste klanten :? Kroymans bedankt!

Ik ben nog steeds erg gelukkig met m'n dealer in Voorburg (Lenz :thumbs: ). Geen A-locatie (wacht ik ook helemaal niet op), maar een klantvriendelijke benadering en goede service. Niet 'welk kenteken heeft uw auto', maar gewoon 'goedemorgen Paul'.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Janse premium cars gesloten

do dec 18, 2008 22:23

Wij zaten altijd bij van den Berg in Pijnacker. Toen die sloot naar Preuninger. En inderdaad is Preuninger zijn dealerschap kwijt (schijnt in het BOVAG blaadje gestaan te hebben). Uit de wandelgangen hoorde ik dat ze nog wel subdealer zouden blijven. In ieder geval heeft mijn vader zijn 159 gewoon weer bij Preuninger besteld die hem ongeveer 3 weken geleden keurig heeft afgeleverd. Geen enkel probleem. We zijn ook bij het het motorhuis geweest, maar daar was erg weinig interesse in het verkopen van Alfa's. Voor en na de proefrit geen koffie. Geen praatje. En toen we aangaven niet geïnteresseerd te zijn in één van de zwarte 159's op voorraad, maar een rode zouden willen, was daar weinig begrip voor. Daarbij werkt er een kennis als monteur bij het motorhuis. Ik weet niet welke vestiging, maar hij heeft nog nooit aan een Alfa hoeven te knutselen.
Een beetje jammer zoals het gegaan is en momenteel gaat. Er zijn misschien ook wel positieve berichten wat betreft het motorhuis, maar onze dealer is het niet.

Gebruikersavatar
alfa_ricardo
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: za mar 01, 2008 21:11
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Janse premium cars gesloten

vr dec 19, 2008 11:11

Ook de vestigingen van het Motorhuis ademen geen sfeer. Gewoon een aantal merken in één pand proppen, werkt niet voor Alfa Romeo. Ik blijf van mening dat niet Alfisten, weinig waarde hechten aan een uiterst persoonlijke benadering, zeker de jongere generatie. Het is uiteraard leuk als je als Alfist bij je naam wordt geroepen, maar daar kunnen we geen 300.000 auto's per jaar mee verkopen. Ik bedoel hiermee natuurlijk niet dat het een uiterst kille, onpersoonlijke bedoeling moet zijn.

Het is inderdaad jammer dat bij dergelijke grote dealers, (nog) vaak de technische kennis ontbreekt. Misschien kunnen we de wél specialistische dealers ombouwen tot service points, 2-vliegen in 1-klap?

Wat betreft de verkoop blijf voor de Galleria Alfa aanpak, "wilt u wijn, pizza, cappuccino of espresso?" of "beste meneer, mevrouw, "wij verkopen geen auto's, wij verkopen Alfa Romeo's!"

Maar dit blijft natuurlijk mijn visie, en deze deel ik klaarblijkelijk met weinig mensen. Lang leve de meningsverschillen? :lol:

Gebruikersavatar
Super72
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:00

RE: Janse premium cars gesloten

vr dec 19, 2008 13:51

Het achteruit hollen van de Alfa-verkopen is al jaren aan de gang en is dus echt niet iets van de laatste tijd. Volgens mij is de oorzaak heel simpel: moderne Alfa's zijn in geen enkel opzicht onderscheidend te noemen - er zijn gewoon geen unique selling points meer. Ze presteren middelmatig, ze rijden middelmatig en de bouwkwaliteit is al even middelmatig. En dan red je het niet meer met alleen een leuk uiterlijk (dat trouwens ook al lang niet meer zo vreselijk leuk is), een fraaie merkhistorie en om het hardst roepen dat we hier te maken heben met een 'premium produkt'. De vroegere Alfa-rijders zijn al lang en breed afgehaakt vanwege die treurniswekkende middelmatigheid en de beoogde nieuwe doelgroep (lees: rijders van andere merken) stapt niet naar binnen vanwege die zelfde middelmatigheid, die bovendien ook nog eens duur betaald moet worden. Koppel dat aan de huiveringwekkend lage restwaarde van het merk (funest voor de leasemarkt) en het plaatje moge duidelijk zijn. Slechte dealers? Die zijn er ongetwijfeld. Maar ik ben er van overtuigd dat dáár het probleem niet zit. Het helpt niet mee, dat ben ik met jullie eens, maar het is niet de hoofdoorzaak. Dat is namelijk dat men in Italië de plank volledig heeft misgeslagen met Alfa's modellenpolitiek. Het Alfa Romeo-DNA is verwaarloosd en verkwanseld, en daardoor (bijna) terminaal verwaterd.
En ook voor mij geldt: na 25 jaar onafgebroken Alfa Romeo te hebben gereden, zal mijn huidige waarschijnlijk de laatste zijn. Geen enkele reden meer te verzinnen om bij dit merk te blijven.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Andretti Molletti

RE: Janse premium cars gesloten

vr dec 19, 2008 14:42

Dat is de grootste doodssteek voor een organisatie> de schuld aan de fabriek geven en hier bij de pakken neer zitten...

Zo makkelijk gaat dat niet!!
Alfa is alive en kicking... en dat er gereanimeerd moet worden. so be it!

Alfa 1.5

Re: RE: Janse premium cars gesloten

vr dec 19, 2008 14:58

Het achteruit hollen van de Alfa-verkopen is al jaren aan de gang en is dus echt niet iets van de laatste tijd. Volgens mij is de oorzaak heel simpel: moderne Alfa's zijn in geen enkel opzicht onderscheidend te noemen - er zijn gewoon geen unique selling points meer. Ze presteren middelmatig, ze rijden middelmatig en de bouwkwaliteit is al even middelmatig. En dan red je het niet meer met alleen een leuk uiterlijk (dat trouwens ook al lang niet meer zo vreselijk leuk is), een fraaie merkhistorie en om het hardst roepen dat we hier te maken heben met een 'premium produkt'. De vroegere Alfa-rijders zijn al lang en breed afgehaakt vanwege die treurniswekkende middelmatigheid en de beoogde nieuwe doelgroep (lees: rijders van andere merken) stapt niet naar binnen vanwege die zelfde middelmatigheid, die bovendien ook nog eens duur betaald moet worden. Koppel dat aan de huiveringwekkend lage restwaarde van het merk (funest voor de leasemarkt) en het plaatje moge duidelijk zijn. Slechte dealers? Die zijn er ongetwijfeld. Maar ik ben er van overtuigd dat dáár het probleem niet zit. Het helpt niet mee, dat ben ik met jullie eens, maar het is niet de hoofdoorzaak. Dat is namelijk dat men in Italië de plank volledig heeft misgeslagen met Alfa's modellenpolitiek. Het Alfa Romeo-DNA is verwaarloosd en verkwanseld, en daardoor (bijna) terminaal verwaterd.
En ook voor mij geldt: na 25 jaar onafgebroken Alfa Romeo te hebben gereden, zal mijn huidige waarschijnlijk de laatste zijn. Geen enkele reden meer te verzinnen om bij dit merk te blijven.
Ik kan me dat inderdaad voorstellen dat zelfs liefhebbers voor wat betreft de dagelijkse auto afhaken, dat is jammer maar als het onderscheidend vermogen alleen nog maar zit in een logo?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”