Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

TS motor met mayo

zo nov 02, 2008 21:09

hoi ben tegen een 145 aangelopen die in de oliedop een redelijke mayo-afzetting had zitten. Bij testen van de peilstok was er geen geknetter te horen. Verder vond ik wel een zeer licht vettige afzetting in het koelvloeistofvaatje. Dit kan evengoed gewone vervuiling zijn...toch? De motor, een 1.6 TS 16V, had 170000km gelopen. Ook vond ik dat de peilstok op iets boven min stond..."ken nog net".,.zeg je dan' :wink: Ook tegen het koelvloeistofvaatje in joude toestand kon je zeggen "ken nog net", bij warm stond ie overigens halverwege(!)

Verder hing de motor goed op het gas....reageerde dus netjes... voor de rest netjes...maar nu is dus de vraag...hoe zou de staat van de motor zijn? na die mayo ben ik er niet echt gerust op :(

enfin de vraag die ik dus heb.... heeft een TS-motor hetzelfde als een boxer....namelijk bij niet echt lekker warm rijden...afzetting van waterdamp...resulterend in die drap? Of moet ik aan (beginnende) lekkende koppakkingen denken... en dus niet tot koop overgaan.. :?:

ben benieuwd naar jullie reacties

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
sibering
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: zo aug 03, 2008 21:40
Locatie: usa dam.

RE: TS motor met mayo

zo nov 02, 2008 21:46

het mayjo spul tegen de olie dop kan duiden op veel korte ritjes waarbij de motor niet goed op temperatuurkomt en is vaak na een lange rit verdwenen.
maar troep in het koelvloeistof resrvoir kan duiden op een lekke koppaking. ( dit is te testen door de dop van het reservoir te draaien en de motor te laten draaien zie je nu bubbels in de koelvloeistof dan is de koppaking lek.
KIJK UIT MET DE DOP LOS DRAAIEN ivm verbrandigs gevaar,leg anders bij warme motor als je de dop los draait een doek er over heen bij het los draaien. :wink:
veel alfa folders TE KOOP!
slolex 5000 snorbrommert. 1972
vw polo 1.4 16v op lpg g3




gehad:alfasud ti 1.5 ,sud ti 1.2, sud giardinera. alfa giulietta gt 2.0,lancia beta coupe, autobianci a112 abarth
giulia nuova super 1.6. alfa33 type 2.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: TS motor met mayo

zo nov 02, 2008 21:50

dat laatste heb ik niet aan gedacht.... ](*,)
Denk je nog zoveel dingen te controleren, na te lopen ...damn....vergeet je nog iets :(
Laatst gewijzigd door Bertoontje op ma nov 03, 2008 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4461
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: TS motor met mayo

zo nov 02, 2008 22:05

Volgens mij krijg je met elke motor lost van die drab in de carterontluchting/olievuldop als je alleen maar korte ritten maakt waarbij de boel nooit lekker warm word.
Heeft deze auto een warmtewisselaar tussen olie en koelsysteem? In dat geval kan die olie in exp tk ook op lekke warmte wisselaar duiden.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: TS motor met mayo

zo nov 02, 2008 22:25

Helemaal goed DJ!

Wanneer je in het koelvloeistofvat moet wachten op bubbels dan moet je achter uit de uitlaat ook eea zien. Bovendien is het expansievat bij deze voorzien van diverse schotten.

Veel ts-jes persen juist koelvloeistof naar buiten en veelal lichtelijk zodat je op het blok echt sporen ziet, als de koppakking eraan is dan ...
Opvallender is dat het juist bij de latere fases TS motoren meer lijkt voor te komen.

Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon korte ritjes euvel - bij twijfel doe dan een ECHTE controle op CO in het koelsysteem (bij een garage bijvoorbeeld?) Je zit wat ver weg anders mocht je bij mij langskomen voor de test.

Koop je de auto, reinig dan het hele ont (en be-) luchtingstraject grondig! en het koelsysteem :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: TS motor met mayo

ma nov 03, 2008 18:14

Thanks jongens!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”