Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Verschil in Alfagekte

vr mei 13, 2005 20:56

Onderweg rijdend naar de RDW (de eerste keer voor mij in een 156 !) in Elsloo met Michel kwam Michel met de volgende opmerking:

"waarom zijn er zoveel ALFA-liefhebbers in Nederland en dan met name de oudere type's bij ons zie je nauwelijks een Bertone of een Juul"

Dit heb ik ook vaker gedacht. Ook gezien de vele clubs waaronder de SCARB die ook nog veel leden kent.

Alvast een aanzet:

1. In Nederland nemen ze meer risico;
2. Andere wetgeving;
3. Gewoon ander slag volk in Nederland, nuchter maar wel oog voor schoonheid;
4. Van oudsher zijn we hier geintereseerd in de wat ouder dingen;
5. De Bertone oa heeft voor een revolutie gezorgd

zogezegd er is verschil tussen Nederland en pakweg Belgie, Frankrijk of whatever.

Dus graag jullie ervaringen en inzichten van dit opmerkelijk feit..
156

psillen
Guru
Guru

RE: Verschil in Alfagekte

vr mei 13, 2005 21:30

Is het niet gewoon zo dat in België in het algemeen minder interesse in oldtimers is.
Lijkt me geen Alfa-gerelateerd verschijnsel.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Verschil in Alfagekte

vr mei 13, 2005 21:40

Is het niet gewoon zo dat in België in het algemeen minder interesse in oldtimers is.
waarom dan minder interesse :?:
156

psillen
Guru
Guru

vr mei 13, 2005 21:50

waarom dan minder interesse :?:
Weet ik niet. In Duitsland bijvoorbeeld is weer wel veel interesse in oldtimers.
We zijn hier idd. nogal nuchter, eigenlijk een saai landje, calvinistisch, dus voor mensen die zich wel wat willen onderscheiden, een oldtimer :?:
Voor Duitsland zou hetzelfde kunnen opgaan.

In België zijn toch wat meer mogelijkheden voor leuke dingen. Niet allemaal hetzelfde rijtjeshuis, goede kleding, lekker eten. Dat soort zaken is meer aandacht voor. Daarom minder behoefte aan zoiets als een oldtimer?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 13, 2005 22:00

@Psillen
Lekker belgische friet met die zure mayonaise. Maandagavond nog in Sourbrodt dit mogen proeven ! Was ook wel nodig na 30 km buffelen met een volle rugzak.

iets beters is toch niet te krijgen op deze aardbol ! (op een mooie vrouw en een Alfa na dan).

goede uitleg.

:blue_cool:
156

Andretti Molletti

vr mei 13, 2005 22:15

Vroeger toen zelfs ik nog klein was waren de NEDERLANDERS in de Bertones GTA's heer en meester op de circuits...

Hans Deen..Rob Slotemakers en natuurlijk Wereldkampioen Toine Hezemans...

Daarnaast de wereld premiere van de GTA op de Autorai in A'dam...

Zal vast mee gespeeld hebben ...

patje1100
Guru
Guru

vr mei 13, 2005 22:49

Ben jij niet uit de tijd van Willem van Oldebarneveld en Balthazar Gerards Dre ? :lol: :wink:

In denemarken / zweden en dus schijnbaar ook in polen zijn toch ook best een hoop klassiekerliefhebbers ? Belgie ook wel hoor. Grote Celicaclub daar.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 13, 2005 22:50

Vroeger toen zelfs ik nog klein was waren de NEDERLANDERS in de Bertones GTA's heer en meester op de circuits...

Hans Deen..Rob Slotemakers en natuurlijk Wereldkampioen Toine Hezemans...

Daarnaast de wereld premiere van de GTA op de Autorai in A'dam...

Zal vast mee gespeeld hebben ...
Ja het raceverleden dat is het !!!

Celicaclub :cry:
156

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr mei 13, 2005 22:51

In Belgie zijn nieuwe auto's (geen BPM) veel goedkoper dan in Nederland, wellicht dat er daardoor meer mensen in een nieuwe(re) rijden ?
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 14, 2005 03:02

tja, was inderdaad ons gesprek onderweg naar Nederland !
Old timer liefhebberij is er genoeg in België, alleen veel minder Alfa ! Het bewijs is er, vele Belgische liefhebbers zitten op dit forum !!! Te veel om op te noemen, ikzelf, koen, GTVke, timmerklits, alfaromeocars, stefano, Mobster, blu Olandese en ontelbare anderen !!!!

Dit is ook een theorie: een Alfa is zeker een sleutel-auto. Wij lachen wel eens met de Nederlandse zuinigheid, maar daardoor bestaat er een veel grotere sleutelcultuur als bij ons ! Het begint doordat jullie dingen zelf willen doen om geld te sparen, maar daardoor worden velen wel begaafde sleutelaars ! Je merkt 't ook:in Nederland zijn er dingen te huur onder de noemer "sleutelruimte" in België bestaat dit helaas niet ! Door het vele sleutelen wordt de Nederlander ook automatisch een veel groter autoliefhebber dan de Belg. en een liefhebber komt quasi automatisch bij ons merk terecht ! ;)

Ik had een totaal fout beeld van jullie, ik dacht dat de nederlanders niet gaven om een auto! Ik dacht dat ze redeneerden van "hij moet goedkoop, betrouwbaar en degelijk zijn, en vooral een caravan kunnen trekken". foute vooroordelen dus ! er bestaat geen grotere liefhebber de de Nederlander ! Het aanbidden van ons merk, op het gekke af, dat kom je bij ons niet tegen (tenzij hier in Kapellen in ons gezin dan). In Nederland vind ik zeer veel gelijkgestemde zielen ivm auto's. In België helaas veel minder !

hier in Belgie behoren auto's als mijn Bertone toe aan rijkeluitjes, die er dan ook geen respect voor hebben, maar enkel willen pochen ! Maar mensen die hun spaarcentjes in een Bertone stoppen (zoals wij) kom je zelden tegen ! De weinigen die dit wel doen, zitten hier op 't forum ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

za mei 14, 2005 08:20

Ik had een totaal fout beeld van jullie, ik dacht dat de nederlanders niet gaven om een auto! Ik dacht dat ze redeneerden van "hij moet goedkoop, betrouwbaar en degelijk zijn, en vooral een caravan kunnen trekken".
:blue_lol: Geldt wel voor de grijze meerderheid.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za mei 14, 2005 08:28

Er zijn zowiezo ook veel meer Alfa's in Nederland dan in België.

En ik ben ervan onvertuigd dat er ook nog veel meer oldtimers zijn in nederland.
Let maar eens op, als je op een doordeweekse dag hier in belgie een oldtimer tegenkomt is ie 9 kansen op 10 nederlands

Eén van de redenen kan ook zijn jullie in nederland veel minder aan vadertje staat betalen bij het aankopen van een 2e, 3e of 4ehands wagen.
Wij worden telkens opnieuw zwaar belast
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 14, 2005 09:11

Ik heb ook begrepen dat er in Nederland meer Alfaliefhebbers zijn dan in Italië. Verhoudingsgewijs dan. Misschien omdat het fraaie auto`s zijn en wijzelf geen designcultuur hebben zoals in Italië. Voor ons is het bijzonder.
De Duitse oldtimerscene is toch vooral op de duitse auto gericht. Datzelfde geldt ook voor de Engelse. In Nederland zijn de klassieker liefhebbers voornamelijk gericht op Italiaanse, Franse en Britse auto`s. Ook de landen waarnaar wij graag naar op vakantie gaan. Met het feit dat we uit zuinigheid zelf sleutelen kan ik mee gaan. De auto is een heilige koe hier, dit in tegenstelling tot Spanje bijvoorbeeld. We willen ook graag aan de buren laten zien dat het goed gaat. Ieder deukje werkt ergernis op, terwijl dat in Frankrijk of Spanje geen probleem is.

@ MIchel. Nieuwe Avatar? Geen 33 meer? :wink:

kroehlur

za mei 14, 2005 09:50

Het is idd opmerkelijk dat er zo veel Alfa's zijn in .nl. Komend uit .dk kan ik zeggen dat er daar best veel belangstelling is voor oldtimer's en ook een goede scene, evenementen etc. Het grote probleem daar is dat een auto van 30 jaar oud net zoveel kost als een nieuwe - wat wegenbelasting, verzekering etc. betrefft. Dat drukt de pret een beetje. Wij hebben hier 3 auto's en dat zou nooit kunnen in .dk.

In Duitsland is het volgens mij zo dat er best veel liefhebber's zijn maar niet so veel dagelijkse gebruikers. Daar heb je veel trailer queens en mooi gepoetste dingen die hun leven doorbrengen in een garage.

Waarom de Alfa gekte hier in .nl? Geen idee. Het is opmerkelijk on-nederlands. Het zijn geen zuinige auto's, duur in onderhoud (ja, ja - ik weet het), een design statement etc. Dit past gewoon niet bij nederlanders als groep bekeken.

Jullie zijn nuchter, zuinig, praktisch, zuinig en absoluut GEEN kansnemers. Dit is het enige land waar ik een uitvaartverzekering tegen ben gekomen. Spreekt voor zich.

Maar ondanks dit allemaal zijn jullie gewoon echte petrolheads, auto liefhebbers en racers en hoe kan je dan ontkomen aan de Alfa's? Een duidelijke, zelfsprekende en natuurlijke keuze.

Vandaar. :wink:

Romeo
Full Member
Full Member

za mei 14, 2005 11:25

In dat verband misschien een leuke opmerking:
Het precieze jaar ben ik even kwijt, maar aan het einde van de levenscyclus van de Giulia, toen ie nieuw was, is Nederland een jaar het land geweest waar de meeste Giulia's naar toe geexporteerd zijn. Bij ons zijn er toen dus meer verkocht dan in bv. italie of duitsland!

Verbazend ook hoeveel mensen reageren op Alfa Romeo met: "ja, ik heb nog een keer in zo'n auto gereden. Zo'n eh, precies; een Giulia/GTV/Bertone." En grappig is dan dat het beeld dan vaak is dat ze toch wel erg fijn reden, maar ja, die roest. Blijkbaar is er uit die tijd toch een positieve indruk blijven hangen qua auto.

Bij Lancia heb je dat bijvoorbeeld een heel stuk minder. Toch ook een echt italiaans merk.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”