jan bert

RE: Shell stop binnenkort met Super plus

ma feb 07, 2005 15:11

ik tank 1 KM over de grens altijd ARAL ULTIMATE 100
merkbaar betere reactie op gas, betere stationairloop, meer trekkracht in middengebied.
1 euro 20 per liter, wat in mofrika HEEEEL DUUUR is....
hier krijg je daar nog net driekwart liter 95 voor bij S-hell
de pot op met die lijers!

wendola

ma feb 07, 2005 20:38

:cry: ik heb er 80 km minder mee gereden die ROTZOOI !!! ik tank aleen nog by de tijger :wink:

matra sports
Guru
Guru

di feb 08, 2005 09:06

@Jan Bert : lekker als je zo dicht bij ´s lands grenzen woont hè ? Zo zie je af en toe de realiteit weer eens van sommige dingen als je de grens passeert. Ik doe het ook heel vaak in combinatie met de boodschapjes. F..K Appie ! :wink:

Doix

ma mei 09, 2005 13:21

In Autovisie Tuning & Accessoires 2005 staat een verhelderend artikel over V-Power, geschreven door Thomas Bangma en met hulp van Beek Autoracing te Den Haag. Ik zal het artikel hier quoten met hier en daar wat kanttekeningen van ondergeketende):

"Hoe zit dat nu eigenlijk met V-Power van Shell, de benzine die Superplus 98 vervangt, maar een lager octaangetal (97) heeft? Wel, het is officieel: V-Power wordt zelfs door Porsche aanbevolen (Aad Doix: maar heeft Porsche het hier dan over RON97 of over de in Duitsland verkrijgbare RON100?). Maar presteren Porsche-motoren net zo goed dan wel beter met V-Power? We vinden het definitieve antwoord op de testbank.

Sinds er langs de snelwegen geen Superplus 98 meer verkrijgbaar is bij Shell-stations, heeft menig eigenaar van een snelle dan wel getunede auto zich wellicht even achter de oren gekrabd. Shell is ip zijn zachtst gezegd niet erg proactief geweest in de voorlichting omtrent deze situatie, maar daar is maart van dit jaar verandering in gekomen. Inmiddels verkoopt geen enkel Shell-station Superplus meer en prijst de oliemaatschappij V-Power thans zelfverzekerd aan als een meer dan adequate vervanger van Superplus. Op alle pompen zijn stickers geplakt waaruit blijkt dat deze brandstof Superplus 98 vervangt. Daarmee is een einde gekomen aan de verwarring. Hoewel? Men zal bijvoorbeeld willen weten waarom V-Power volgens het opschrift op de pomp een octaangetal van (slechts) 95 heeft terwijl het in werkelijkheid 97 zou zijn. Dat heeft simpelweg te maken met overheidsregels. Je mag in Nederland alleen handelsbenzine aanprijzen met een octaangetal van 91, 95 of 98 en niet iets daar tussenin. Om verwarring te voorkomen uiteraard (Aad Doix: dat is dan goed gelukt ;-) ).

Verwarring die Shell met name bij Duitsers die in Nederland aan de pomp stonden heeft veroorzaakt. Zij grepen automatisch naar dezelfde slang als die waar in Duitsland V-Power met een opgegeven octaangetal van 100 ("Michael Schumachers benzine') uitstroomt, om vervolgens met de schrik om het hart te constateren dat de tank zojuist werd gevuld met benzine die de Porsche eigenlijk niet lust. Alle Porsches hebben immers benzine met een octaangetal van 98 nodig om optimaal te presteren. Of een benzine met een iets lager octaangetal, maar met minimaal dezelfde klopvastheid als een traditionele RON98-benzine. Inderdaad, zoals Shell V-Power.
Volgens shell vertelt het octaangetal niet het hele verhaal over de verbrandingseigenschappen van een moderne brandstof. In een moderne als V-Power zit erg weinig zwavel (daar is het eigenlijk allemaal om begonnen) en er zijn 'dopes'aan toegevoegd die voor reiniging van de verbrandingskamers en kleppen zorgen en die de verbrandingseigenschappen (vlamsnelheid) verbeteren. Op de Nederlandse Porsche-site claimt Shell zelfs dat de meeste moderne motoren met V-Power beter zullen presteren dan met een handelskwaliteit Superplus 98 benzine.
Overigens komen andere oliemaatschappijen met een antwoord op V-Power. BP introduceert 'Ultimate' en ook Total (niet geheel toevallig sponsor van de Porsche GT3 Cup) komt met een nieuwe 'High Performance' benzine.

Hoe dan ook, het werd tijd om voor eens en voor altijd vast te stellen wat het effect is van V-Power op de prestaties van een Porsche, een 997 Carrera (325pk) in dit geval. We vonden Paul Welther van Beek Autoracing bereid de auto op de pijnbank te zetten na de tank uiteraard eerst volledig leeggereden te hebben. Bijvullen met een willekeurige Superplus-benzine en meten maar. Vertwijfeling bij Welther na de eerste meting. De Porsche blijkt omgerekend een dikke 350pk te produceren. Wat de gedachte aan een Carrera S (355pk) doet opkomen, maar het is toch echt een gewone Carrera. Overigens is het niet ongebruikelijk dat Porsches beter presteren dan de fabriek opgeeft. Maar dit verschil is wel erg groot en Welther herhaalt de meting een paar keer, alleen al om de tank weer snel droog te stoken. Het resultaat blijft hetzelfde. (Aad Doix: leveren auto's in Nederland vanwege klimaat en goede brandstof altijd meer of is hier een exemplarisch betere Porsche of is de 7% verschil met bijvoorbeeld de Madeno Racing bank uit de lucht gegrepen?).

Juist daarom zijn we benieuwd of V-Power evenveel vermogen zal geven. En dat doet het. Ondanks het feit dat de motorelectronica het ontstekingstijdstip onder vollast met 1 tot 1.5 graad blijkt te verlaten (waaruit blijkt dat de motor met V-Power toch eerder tegen de pingelgrens aan zit!), levert de Porsche hetzelfde vermogen als met een Superplus benzine. Volgens Klaas van Vuure, directeur van Beek Auto Racing zegt dit resultaat zowel iets over de Porsche motor als over V-Power. "De electronica regelt haarzuiver af, waardoor de motor het absolute maximum uit de brandstof haalt. En kennelijk verbrandt V-power erg mooi doordat er meer zuurstofdragers in zitten."
Overigens zal de Duitse V-Power variant waarschijnlijk geen significant beter resultaat geven omdat de Superplus 98 die de diverse maatschappijen in de pomp hebben ook al een octaangetal heeft dat tussen de 98 en 102 ligt (Aad Doix: vreemd statement, het verschil met V-Power wordt hierdoor eigenlijk nog groter en waarom zou Shell dan in Duitsland een RON100 leveren? Of is dat ook om daar geld uit de onschuldige burger te slaan?).
Bij Beek Autoracing zijn trouwens wel enkele gevallen bekend van getunede auto's die het niet zo lekker bleken te doen op V-Power. Het blijft dus een kwestie van uitproberen (Aad Doix: Hoe? De oorspronkelijke Superplus 98 verdwijnt van de markt en wordt vervangen door allerlei varianten die in grote lijnen overeenkomen met V-Power), maar motorschade zal dankzij de pingelsensoren in elk geval nimmer optreden. En ... meten is weten...

Bijschrift bij vermogensgrafiek (die ik helaas niet kan inscannen): Het lijkt alsof V-Power onderin een fractioneel beter resultaat geeft. Waar de motor met Superplus iets eerder (bij 6.500rpm) piekt, stijgt het vermogen met V-Power heel geleidelijk door totdat de begrenzer even boven de 7.000rpm ingrijpt."

Grtz,

Aad

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma mei 09, 2005 13:56

pingelsensor???? :( :( :(

Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

ma mei 09, 2005 14:07

Ja Arjen, die heb ik ook niet kunnen vinden :cry:

Zowel niet bij de Bertone als de Berlina :blue_lol:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 09, 2005 14:10

Je kan ook een flesje octaanbooster aanschaffen. Combinatie Nord motor en 97 Ron zal toch
niet zo gevoelig zijn voor pingelen. Als je motor op 95 heftig begint te pingelen en niet op 98 is er iets serieus mis met de warmte-huishouding motor. 98 brengt niet de temperatuur omlaag
maar heeft hogere grenswaarde pingelen. Tank altijd 98 maar zie geen enkel probleem met 97.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma mei 09, 2005 14:14

Ikke dus wel.. Rij met 10.5 op 1, das dus redelijk kritisch denk ik zo. :shock: Kan mn ontsteling twee a 3 graadjes later zetten...Ach, wat lul ik ook, ik tank toch nooit bij Shell :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 09, 2005 14:27

Mijn pa rijdt ook met HC zuigers en gaat prima. Mocht het toch optreden dan kan de motor
uit. Trouwens een beetje pingelen is noch geen motorschade als je hem vervolgens
uitzet maar je hebt mensen die de tank eerst leeg rijden om vervolgens bij garage te melden dat motor een vreemd geluid produceert.

Doix

ma mei 09, 2005 15:11

Goed punt, niet iedere motor heeft een pingelsensor, zie je maar weer dat overheden en oliemaatschappijen geen boodschap meer hebben aan oudere auto's. Let maar op, dit zou wel eens als lans gebruikt kunnen worden om de klassiekerwereld aan te pakken, want zeg nou zelf, al die oude auto's, dat is toch een ramp voor het milieu?

...

Even voor de duidelijkheid, dat was dus cynisch bedoeld naar onze onwetende overheid, maar dat hadden jullie hopelijk wel door? 8)

Grtz,

Aad

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma mei 09, 2005 15:52

Bij die test van die porsches mis ik toch wel iets. Wil je het goed kunnen vergelijken dan zul je de test ook gewoon hebben moeten doen met super 98 EN met V-power. Dan kun je het veschil pas meten.

Want er nog onder dat het niet ongebruikelijk is dat porches meer presteren dan de fabriek opgeeft. Nu vergelijke ze bijna appels met peren.

Trouwens hoe ze eraan aan dat laatse komen vraag ik me ook af. Lijkt me toch sterk dat een fabriekant minder opgeeft dan dat de motor werkelijk presteerd. :?

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Doix

ma mei 09, 2005 16:06

Rens, ze hebben meerdere metingen gedaan met RON98 Superplus en meerdere metingen met V-Power en qua maximaal vermogen is er geen verschil, alleen is V-power onderin marginaal beter presterend en Superplus RON98 bovenin. Daarnaast blijkt dat als er een pingelsensor is, dat deze eerder ingrijpt bij vollast op V-power dan bij vollast op Superplus. Ik ben dan ook benieuwd naar metingen waarbij een motor gebruikt wordt zonder pingelsensor, maar tegenwoordig lijken oudere auto's net zo genegeerd te worden als automobilisten gecriminaliseerd in dit land.... :wink:
Ik vermoed namelijk op grond van bovenstaand artikel dat getunede motoren zonder pingelsensor minder presteren op V-power dan op Superplus RON98.
Daarnaast ben ik het zeker met je eens dat dit artikel niet geheel representatief is. Ik bedoel, het testobject is crème de la crème van de autoindustrie met de laatste technische snufjes, en het grosso modo in dit land rijdt dat niet.

Grtz,

Aad

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

ma mei 09, 2005 17:24

@Rens: Porsche (en een aantal andere fabrikanten) geeft altijd en minimale waarde op van het vermogen. Het daadwerkelijke vermogen van de motor van iedere auto is afhankelijk van degene die de motor in elkaar heeft gezet, de temperatuur en hoe de auto is ingereden. (en nog wat factoren)

Wettelijk mag het vermogen van dat de motor levert trouwens maar een bepaald percentage afwijken van de opgave in de specificaties.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

ma mei 09, 2005 17:30

O,ja wat moet ik nou met mijn 2600 blokkie gaan doen?? Ombouwen naar loodvrij of gewoon zo laten en een 'loodtoevoegding' (zo'n staafje maar hoe noem je dat??) monteren? Ik kan nu nog kiezen :blue_confused: :-k
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Doix

ma mei 09, 2005 17:37

Ik kreeg deze URL door van Shell Nederland:

http://www.porsche.nl/nieuws/0,11042,11257,00.html

Er wordt voornamelijk op de pingelsensor vertrouwd en motoren voor 1992 kunnen beter RON98 blijven gebruiken is het devies. Alleen hoop ik dan wel dat niet iedereen met dit soort brandstof gaat stunten.

Grtz,

Aad

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”