In Autovisie Tuning & Accessoires 2005 staat een verhelderend artikel over V-Power, geschreven door Thomas Bangma en met hulp van Beek Autoracing te Den Haag. Ik zal het artikel hier quoten met hier en daar wat kanttekeningen van ondergeketende):
"Hoe zit dat nu eigenlijk met V-Power van Shell, de benzine die Superplus 98 vervangt, maar een lager octaangetal (97) heeft? Wel, het is officieel: V-Power wordt zelfs door Porsche aanbevolen (Aad Doix: maar heeft Porsche het hier dan over RON97 of over de in Duitsland verkrijgbare RON100?). Maar presteren Porsche-motoren net zo goed dan wel beter met V-Power? We vinden het definitieve antwoord op de testbank.
Sinds er langs de snelwegen geen Superplus 98 meer verkrijgbaar is bij Shell-stations, heeft menig eigenaar van een snelle dan wel getunede auto zich wellicht even achter de oren gekrabd. Shell is ip zijn zachtst gezegd niet erg proactief geweest in de voorlichting omtrent deze situatie, maar daar is maart van dit jaar verandering in gekomen. Inmiddels verkoopt geen enkel Shell-station Superplus meer en prijst de oliemaatschappij V-Power thans zelfverzekerd aan als een meer dan adequate vervanger van Superplus. Op alle pompen zijn stickers geplakt waaruit blijkt dat deze brandstof Superplus 98 vervangt. Daarmee is een einde gekomen aan de verwarring. Hoewel? Men zal bijvoorbeeld willen weten waarom V-Power volgens het opschrift op de pomp een octaangetal van (slechts) 95 heeft terwijl het in werkelijkheid 97 zou zijn. Dat heeft simpelweg te maken met overheidsregels. Je mag in Nederland alleen handelsbenzine aanprijzen met een octaangetal van 91, 95 of 98 en niet iets daar tussenin. Om verwarring te voorkomen uiteraard (Aad Doix: dat is dan goed gelukt

).
Verwarring die Shell met name bij Duitsers die in Nederland aan de pomp stonden heeft veroorzaakt. Zij grepen automatisch naar dezelfde slang als die waar in Duitsland V-Power met een opgegeven octaangetal van 100 ("Michael Schumachers benzine') uitstroomt, om vervolgens met de schrik om het hart te constateren dat de tank zojuist werd gevuld met benzine die de Porsche eigenlijk niet lust. Alle Porsches hebben immers benzine met een octaangetal van 98 nodig om optimaal te presteren. Of een benzine met een iets lager octaangetal, maar met minimaal dezelfde klopvastheid als een traditionele RON98-benzine. Inderdaad, zoals Shell V-Power.
Volgens shell vertelt het octaangetal niet het hele verhaal over de verbrandingseigenschappen van een moderne brandstof. In een moderne als V-Power zit erg weinig zwavel (daar is het eigenlijk allemaal om begonnen) en er zijn 'dopes'aan toegevoegd die voor reiniging van de verbrandingskamers en kleppen zorgen en die de verbrandingseigenschappen (vlamsnelheid) verbeteren. Op de Nederlandse Porsche-site claimt Shell zelfs dat de meeste moderne motoren met V-Power beter zullen presteren dan met een handelskwaliteit Superplus 98 benzine.
Overigens komen andere oliemaatschappijen met een antwoord op V-Power. BP introduceert 'Ultimate' en ook Total (niet geheel toevallig sponsor van de Porsche GT3 Cup) komt met een nieuwe 'High Performance' benzine.
Hoe dan ook, het werd tijd om voor eens en voor altijd vast te stellen wat het effect is van V-Power op de prestaties van een Porsche, een 997 Carrera (325pk) in dit geval. We vonden Paul Welther van Beek Autoracing bereid de auto op de pijnbank te zetten na de tank uiteraard eerst volledig leeggereden te hebben. Bijvullen met een willekeurige Superplus-benzine en meten maar. Vertwijfeling bij Welther na de eerste meting. De Porsche blijkt omgerekend een dikke 350pk te produceren. Wat de gedachte aan een Carrera S (355pk) doet opkomen, maar het is toch echt een gewone Carrera. Overigens is het niet ongebruikelijk dat Porsches beter presteren dan de fabriek opgeeft. Maar dit verschil is wel erg groot en Welther herhaalt de meting een paar keer, alleen al om de tank weer snel droog te stoken. Het resultaat blijft hetzelfde. (Aad Doix: leveren auto's in Nederland vanwege klimaat en goede brandstof altijd meer of is hier een exemplarisch betere Porsche of is de 7% verschil met bijvoorbeeld de Madeno Racing bank uit de lucht gegrepen?).
Juist daarom zijn we benieuwd of V-Power evenveel vermogen zal geven. En dat doet het. Ondanks het feit dat de motorelectronica het ontstekingstijdstip onder vollast met 1 tot 1.5 graad blijkt te verlaten (waaruit blijkt dat de motor met V-Power toch eerder tegen de pingelgrens aan zit!), levert de Porsche hetzelfde vermogen als met een Superplus benzine. Volgens Klaas van Vuure, directeur van Beek Auto Racing zegt dit resultaat zowel iets over de Porsche motor als over V-Power. "De electronica regelt haarzuiver af, waardoor de motor het absolute maximum uit de brandstof haalt. En kennelijk verbrandt V-power erg mooi doordat er meer zuurstofdragers in zitten."
Overigens zal de Duitse V-Power variant waarschijnlijk geen significant beter resultaat geven omdat de Superplus 98 die de diverse maatschappijen in de pomp hebben ook al een octaangetal heeft dat tussen de 98 en 102 ligt (Aad Doix: vreemd statement, het verschil met V-Power wordt hierdoor eigenlijk nog groter en waarom zou Shell dan in Duitsland een RON100 leveren? Of is dat ook om daar geld uit de onschuldige burger te slaan?).
Bij Beek Autoracing zijn trouwens wel enkele gevallen bekend van getunede auto's die het niet zo lekker bleken te doen op V-Power. Het blijft dus een kwestie van uitproberen (Aad Doix: Hoe? De oorspronkelijke Superplus 98 verdwijnt van de markt en wordt vervangen door allerlei varianten die in grote lijnen overeenkomen met V-Power), maar motorschade zal dankzij de pingelsensoren in elk geval nimmer optreden. En ... meten is weten...
Bijschrift bij vermogensgrafiek (die ik helaas niet kan inscannen): Het lijkt alsof V-Power onderin een fractioneel beter resultaat geeft. Waar de motor met Superplus iets eerder (bij 6.500rpm) piekt, stijgt het vermogen met V-Power heel geleidelijk door totdat de begrenzer even boven de 7.000rpm ingrijpt."
Grtz,
Aad