Waar geef je de voorkeur aan?

Doe mijn maar een originele ook al heeft die wat "littekentjes"
62%
21
Ik ga absoluut voor een vers gerestaureerd exemplaar in smetteloze toestand
38%
13

Totaal aantal stemmen: 34
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Lachen met Gek op Wielen... POLL

zo mei 11, 2008 02:12

Moest wel lachen vandaag toen Meneer Galama in de aflevering van vandaag de (terecht!) trotse eigenaar van een Mercedes S Type uit 1956 (oid) interviewde en de man vertelde dat hij hem in de 37 jaar dat ie hem nu in bezit in bezit heeft reeds twee maal volledig gerestaureerd heeft... hij kocht de auto in 1971 als een totaal wrak voor 400 Gulden... Hulde hier voor uiteraard...

Maar om dan vervolgens te verklaren dat de auto GEHEEL EN AL origineel is...

Tsja... Is in mijn ogen de grootst mogelijk onzin die je kunt uitkramen over dit onderwerp... Nogmaals: hulde voor de man en zijn werk (de taxi zag er werkelijk prima uit!).

Kan op zich een leuke discussie zijn / worden...

In mijn ogen:

Origineel = origineel
Gerestaureerd = gerestaureerd

Gerestaureerd kan NOOIT (!) origineel zijn... hooguit gerestaureerd naar dezelfde (of betere) maatstaf als het origineel zonder modificaties...

Om dit te staven: je kunt nergens een "potje originaliteit" kopen... wel een potje lak... een rol bekledingsmateriaal... reparatieplaatwerk...

De originele lak is er in de fabriek op aangebracht... zo is het bv op een Giulia uit 1968 totaal onmogelijk om er anno 2008 een originele laklaag op aan te brengen.... je kunt de auto overspuiten in dezelfde kleur maar de originele laklaag krijg je nooit meer terug... idem met het interieur... je kunt het anno 2008 opnieuw bekleden met exact hetzelfde materiaal maar het is dan NIET meer het originele interieur...

Wederom vanuit mijn beleving werd dit grandioos bewezen toen een paar jaar geleden op de grote Ferrari veiling van Bonhams in Gstaad de oudste nog bestaande Ferrari geveild werd... op zich natuurlijk een levend stukje Ferrari historie... echter... de auto glom harder dan een gloednieuwe Rolls... het frame was perfect afgewerkt en gespoten... het motortje zorgde er voor dat de plaatselijke zonnebrilverkoop als een raket omhoog schoot... de stoeltjes waren bekleed met smetteloos leer... kortom: een PLAATJE van een auto maar totaal zielloos... dood gerestaureerd in mijn ogen... zo heeft die auto nooit in 1948 de prille werkplaats in Maranello verlaten...

Steeds meer "originele" auto's zullen gerestaureerd gaan worden dus neemt logischerwijs het aantal origineeltjes af...

Ik vind dat je aan een auto van 40 jaar oud best mag zien dat er mee gereden is... dat geeft een auto ook zijn / haar karakter en wordt in de loop der jaren opgebouwd... ook bekend onder de naam "patina"... en tsja... op een bepaald moment is het gewoon op dus ontkom je niet aan restaureren of weggooien...

Voor de duidelijkheid: ik ben iemand die originaliteit koestert en de voorkeur geeft aan een krasje / deukje boven een vers gespoten motorkap...

Wil hier niet de discussie over de waarde van een originele auto tov een gerestaureerde auto starten maar ben wel benieuwd naar hoe "originaliteit" hier op prijs gesteld wordt... of juist niet...

Heb er een hele simpele poll van gemaakt met maar twee keuzes... ga er voor het gemak maar vanuit dat er de keuze is tussen twee klassieke Alfa's... laten we zeggen dat het gaat om 2 vrijwel identieke Giulia's... de ene compleet origineel maar wel bv wat steenslag, misschien zelfs een minimaal scheurtje in de bekleding... de andere is exact zo'n Giulia... maar gerestaureerd... vers gespoten... interieur nieuw bekleed etc... beide wagens kosten hetzelfde en zijn mechanisch in dezelfde, goede, staat.

Ben benieuwd!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Lachen met Gek op Wielen... POLL

zo mei 11, 2008 02:24

Geen klassieke Alfa voorhanden maar toch maar de 1e keus: ongerestaureerd maar zichtbaar gebruikt, net als m'n eigen auto. Klassiek wordt -ie vanzelf, vroeg of laat 8) En als niet klassiek: dan maar oud. Ik hou wel van wat "patina".
It's not easy, being green (kermit)

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 11, 2008 04:15

Ik word al misselijk als ik van gallema zie. Ik snap niet dat dat type debielen eigen autoprogramma's krijgen in nederland. Zeker over onderwerpen waar ze totaal geen idee van of gevoel bij hebben.
Totaal onkundig in hetgeen hij doet. Echt een aanfluiting.

Ik heb wel gestemd op de vers gespoten alfa. In de klassieker kringen komt jou geluid wel steeeds meer naar boven. Echt orginele exemplaren liggen beter in de markt dan gerestaureerde versies.
En jou punt van orgineel is natuurlijk grijs gebied van zichzelf. Bij een aantal onderhouds beurten moet je onderdelen vervangen (Draagarmen, remblokken enz.)
Bij welke onderdelen blijft een auto wel orgineel en bij welke gaat dat verloren?? (Andere deur, ander motorblok, het tankdopje?? )

En ik heb serieus bedenkingen bij een auto die 40 jaar lang bijna geen kilometer heeft gereden b.v. .

Dan heb ik liever eentje die na 200.000 km helemaal uit elkaar is geweest. Maar dat is voor mij persoonlijk om in te rijden. En dat is heel wat anders dan een loods volgooien met "waardevaste" beleggingen.
Dat zijn mensen die een verzameling aanleggen in autos zoals o.a. dink en ik dat met miniaturen doen. Pas op de tweede plaats zijn die autos ook om daadwerkelijk in te rijden.

(Daar weet ik er nog eentje van met een mooie loods vol orginele autos met weinig kilometers waar vervolgens wat steenmarters langskwamen waardoor alle autos die daar stonden nu geen orginele kabelboom meer hebben.........)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Lachen met Gek op Wielen... POLL

zo mei 11, 2008 08:41

Tsja... Is in mijn ogen de grootst mogelijk onzin die je kunt uitkramen over dit onderwerp...
In mijn ogen:

Origineel = origineel
Gerestaureerd = gerestaureerd

Gerestaureerd kan NOOIT (!) origineel zijn... hooguit gerestaureerd naar dezelfde (of betere) maatstaf als het origineel zonder modificaties...
In mijn ogen,

Origineel is alles zo als vanaf fabriek. Zonder technische en optische modificaties. Heeft dus niets met wel of niet gerestaureeerd te maken.
Bijna iedere klassieker is wel eens verbeterd. Hetzij optisch ( lakwerk, interieur ) of technisch ( onderstel, motor ). Zo simpel kan het zijn. :wink:

Roebar
Guru
Guru

zo mei 11, 2008 09:34

Volgens mij praten we hier over 2 verschillende dingen.

Natuurlijk heeft in mijn ogen een gebruikte oldtimer van pak em beet 25/30 jaar met alle originele onderdelen (Utopie overigens) 200 keer meer waarde dan een "nieuw"gerestaureerde.
maarrrrr als je de tijd, energie, onderdelen gaat rekenen om een auto in deze "nieuwstaat" te brengen verbaast het mij nix dat er een passend bedrag voor gevraagd word.
Kijk eens naar deze auto...........
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight=

Zeker weten dat deze beter is dan een nieuwe in die tijd.........

gr Dirk
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 11, 2008 10:39

Moeilijke discussie. 'Origineel' zoals Zaagauto bedoelt zou zijn een auto die alleen regulier onderhoud heeft gehad en waarvan de slijtagedelen zijn vervangen. Maar definieer 'slijtagedeel' maar eens. Remdelen zijn slijtagedelen. Koppelingsdelen ook. Maar hoe zit het dan met een motorwissel of -revisie na 20 jaar? Dat kan ook heel goed normale slijtage zijn. En dan nog, in diezelfde 30 jaar kun je best een keer schade rijden. Is een ongerestaureerde auto die na 10 jaar een nieuw spatscherm heeft gekregen nog origineel?

Maar ik snap heel goed wat Zaagauto bedoelt en doe mij ook maar patina. Graag zelfs. Tegenwoordig doen autofabrikanten de meest vergezochte pogingen om hun nieuwste karakterloze massaproductiemodel iets van patina/karakter mee te geven met een gezochte verwijzing naar een (al dan niet vermeend) roemrijk verleden (Seat, 25 jaar sportief rijden... waar is mijn kots-smiley?).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Lachen met Gek op Wielen... POLL

zo mei 11, 2008 11:05

(Seat, 25 jaar sportief rijden... waar is mijn kots-smiley?).
Afbeelding

A.U.B ;) :mrgreen:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 11, 2008 11:09

Kijk eens naar deze auto...........
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight=

Zeker weten dat deze beter is dan een nieuwe in die tijd.........

gr Dirk

IDD , en hier nog zo'n mooi voorbeeld....

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=551
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 11, 2008 11:10

AfbeeldingAfbeelding

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 11, 2008 12:57

Ik heb gestemd op gerestaureerd. Echter, ik ben er wel eentje van het type "rijden en niet zeiken". Een auto en zeker een AlfaRomeo is gebouwd om te rijden, en bij rijden hoort het nu eenmaal dat er gebruikssporen op komen. That's life.

Kortom: voor mij komt het op hetzelfde neer :D
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 12, 2008 00:00

Zaag: de twee auto's in jouw voorbeeld zullen NIET hetzelfde kunnen kosten. Voorbeeld: Wij hebben een ECHTE ongerestaureerde Giulia 1600 TI uit '63 staan. staat stil sinds '75. Daarvan gaan wij de slijtagedelen vervangen door correcte originele. zoals vier NIEUWE roze Golden lodge bougies. Een NIEUW old stock luchtfilter NOG IN DE DOOS, remmetjes, etc etc. en dan is ie domweg NIEUW.
Ook hebben we meerdere gerestaureerde Giulia's staan. En dan topresto's. En toch zit er een heel serieus verschil in prijs. Hoewel je met die 1600 TI vrij weinig kan. Hoe leuk ook, niet voor mij, met stuurschakeling, voorbank, etc.
Verder ben ik een echte TI Super symphatiek aan het restaureren , dus met zoveel mogelijk behoud van originele onderdelen en patina. Dus wel gerestaureerd, maar dan anders. Domweg alles vernieuwen zou A makkelijker zijn, maar B inderdaad de ziel uit de auto halen. Ik heb zelfs niet alle schades onzichtbaar weg laten werken. we praten over een 45 jaar oude wagen die veel meegemaakt heeft. Dat hoort bij zijn historie, en dat mag je best zien.
Trailer Queens zijn voor Pebble Beach.
Er is dus echter een tussenweg. Dat is gelijk de lastigste.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 12, 2008 09:09

Trailer Queens zijn voor Pebble Beach.
Da's een mooie bumpersticker!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 12, 2008 13:01

Ik vind het een heel lastig onderwerp. Wat te denken van een 25 jaar geleden volledig gerestaureerde auto die in de loop van de tijd weer de nodige gebruikerssporen en patina heeft gekregen? Heeft die wel weer een ziel? :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 12, 2008 14:45

Ter verduidelijking:

Ik bedoel inderdaad enerzijds een originele auto die regulier onderhoud gehad heeft en waarbij dus inderdaad ALLE slijtagedelen wel eens vervangen zijn, van banden t/m evt. klepgeleiders maar geen ander motortje erin, wel het originele interieur, niet verlaagd etc.

GEEN garage / trailer queen maar gewoon een hele mooie originele die niet gespoten / gelast is maar zoals gezegd wel hier & daar een "battle scar" heeft (deukje, krasje, steenslag, scheurtje in de bekleding etc) en waar je ook nog wel een puzzelritje mee rijdt of een lang weekend mee naar het buitenland gaat..

Anderzijds eentje die bijna helemaal uit elkaar geweest is, deels gelast, vers gespoten, misschien zelfs wel een ander motorblokje er in en hier en daar een nuttige upgrade.

Ter illustratie:
Afbeelding
Een originele? Ja... van eerste eigenaar gekocht... nooit gespoten... niet verlaagd... geen modificaties etc... Nee... het bermlicht en verstraler zaten er af-fabriek niet op... Ja... zijn voor aflevering gemonteerd voor de eerste eigenaar in 1968... Zo perfect als een net gerestaureerde? Nee... heeft wel wat miniscule steenslag...

Op zich een eindeloze discussie natuurlijk... maar neem deze maar als voorbeeld, die illustreert wel wat ik bedoel.

Zet die maar af tegen die vers gerestaureerde, perfect in de lak, eventueel iets verlaagd, sturen is een feest, gekieteld 1600 blokje, andere velgen, nieuw interieur etc. Zoiets zoals deze (heb de specs niet bekeken maar is "extensively restored"):
Afbeelding

En "for the sake of the discussion" zijn ze te verwerven voor exact hetzelfde bedrag.

Zaagmans

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 12, 2008 14:50

Ik vind het een heel lastig onderwerp. Wat te denken van een 25 jaar geleden volledig gerestaureerde auto die in de loop van de tijd weer de nodige gebruikerssporen en patina heeft gekregen? Heeft die wel weer een ziel? :wink:
Dat is inderdaad een discussie die wel vaker gevoerd is... en in principe is dat natuurlijk zo...

Maar... als je het in extremen trekt... neem een Alfa P2 waar Tazio Nuvolari mee gereden en gewonnen heeft... die Mantuaan heeft op het originele leer gezeten wat er TOEN in zat... Ga je het vervangen door nieuw leer... heeft het misschien over 25 jaar wel weer patina en krijgt het een beetje karakter... maar het originele zitje is in mijn ogen onvervangbaar...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”