Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

za jan 01, 2005 20:03

hee sandro je hebt toch een 8v twinspark!! bij een 8v ts gebeurt het zelden dat die kapot gaan, bij een 16v is het bijna standaard dat die na bepaalde km's sneuvelen .als je vermogen mist moet je eens kijken of hij werkt.ff de kabels eraf en + en - erop zetten,dan moet de motor gelijk erg beroert gaan lopen.en de signalen v/d kabels ook even testen :wink: mazzels roy.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 21:06

Die nokkenasversteller is dat een kwaal van een TS??? Ik kom dat topic zo vreselijk vaak tegen :roll: :roll:

@ Alfetta Owner:

Kan het ook zo zijn dat je blok last heeft van een "kantelende" zuiger. Dat treedt precies op zoals jij het omschrijft.
Stel dat het zo zou zijn. :(
Hoe kun je DAT vaststellen?

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

za jan 01, 2005 21:08

ik doelde idd ook op de laatste generatie TS.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 21:19

Nou das een kwestie van goed luisteren/ herkennen en uitsluiten dat het de nokkenasverstelling niet is. Ik weet niet of dit fenomeen veel voorkomt bij Alfa, maar bijna alle 1600's van dat duitse merk hebben er last van, terwijl de 1800's hier ongevoelig voor zijn. (Zelfde slag maar grotere boring)
Tis maar een idee, en ik kan me voorstellen dat je niet de enige bent met dit probleem. Een beetje Alfa specialist kan op het gehoor deze diagnose stellen. De oorzaak is gelegen in het feit dat een van je zuigers een wat te grote speling in de cilinder heeft. Deze speling wordt minder als de desbetreffende zuiger goed heet is (gaat vrij snel). Het rammelende geluid treedt alleen op als je de motor wat gaat belasten vanaf koude start en wordt geleidelijk minder en is al verdwenen voordat hij op bedrijfstemperatuur is. Neem je de belasting even weg, is het geluid ook meteen weg. Wil je dit echt goed vaststellen dat zou je de zaak moeten demonteren/opmeten, maar daar is hier helemaal geen sprake van. (Bovendien beetje erg over de top om alleen een syntoompje vast te stellen. :shock: )


Kortom: Iemand die echt goed in Alfa's thuis is kan dat zo horen.

Als het de nokkenasversteller niet is, en ook de hydraulische klepstoters zijn uit te sluiten... :?: :?: , zou ik iets meer in deze richting gaan zoeken. Het is op zich trouwens niet schadelijk, hooguit irritant,. Het blok kan er oud mee worden. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Berry GTV6

za jan 01, 2005 21:25

Dit dieselgeluid had ik ook bij mijn 146 en is een kwaaltje van de 16V's.Heb twee weken geleden de nokkenasversteller laten vervangen en klinkt nu gewoon weer als een benzinemotor zoals het moet !

alfa 166

za jan 01, 2005 21:29

Ook dit probleem ken ik in de GTV 2,0 TS van mijn vrouw. werd dit jaar gerepareerd. Omdat het een garantiegeval betrof weet ik niet wat de kosten zijn

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 21:33

Nou das een kwestie van goed luisteren/ herkennen en uitsluiten dat het de nokkenasverstelling niet is. Ik weet niet of dit fenomeen veel voorkomt bij Alfa, maar bijna alle 1600's van dat duitse merk hebben er last van, terwijl de 1800's hier ongevoelig voor zijn. (Zelfde slag maar grotere boring)
Tis maar een idee, en ik kan me voorstellen dat je niet de enige bent met dit probleem. Een beetje Alfa specialist kan op het gehoor deze diagnose stellen. De oorzaak is gelegen in het feit dat een van je zuigers een wat te grote speling in de cilinder heeft. Deze speling wordt minder als de desbetreffende zuiger goed heet is (gaat vrij snel). Het rammelende geluid treedt alleen op als je de motor wat gaat belasten vanaf koude start en wordt geleidelijk minder en is al verdwenen voordat hij op bedrijfstemperatuur is. Neem je de belasting even weg, is het geluid ook meteen weg. Wil je dit echt goed vaststellen dat zou je de zaak moeten demonteren/opmeten, maar daar is hier helemaal geen sprake van. (Bovendien beetje erg over de top om alleen een syntoompje vast te stellen. :shock: )




Kortom: Iemand die echt goed in Alfa's thuis is kan dat zo horen.

Als het de nokkenasversteller niet is, en ook de hydraulische klepstoters zijn uit te sluiten... :?: :?: , zou ik iets meer in deze richting gaan zoeken. Het is op zich trouwens niet schadelijk, hooguit irritant,. Het blok kan er oud mee worden. :wink:
Het betreft een 164 2.0 TS uit '93.
Dus geen hydraulische klepstoters.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 02:33

hee sandro je hebt toch een 8v twinspark!! bij een 8v ts gebeurt het zelden dat die kapot gaan, bij een 16v is het bijna standaard dat die na bepaalde km's sneuvelen .als je vermogen mist moet je eens kijken of hij werkt.ff de kabels eraf en + en - erop zetten,dan moet de motor gelijk erg beroert gaan lopen.en de signalen v/d kabels ook even testen :wink: mazzels roy.
Frijsinger liet me dat zien met die kabels eraf.
Hoorde geen verschil. :(

Zag jou bericht nu pas :shock:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 10:00

Als het NIET je klepstoters zijn en ook niet je nokkenasvertellers, wordt de kand op een kantelende zuiger wel weer behoorlijk wat groter. Als het nl een beschadigde nok op je nokkenas zou zijn zou ie het bij een warme motor namelijk meer gaan doen, en wat jij omschrijft is precies andersom.

Trek eens een van de bougiekabels los als ie het doet.( Aan MASSA :!: ) Je kunt dan vaststellen welke cilinder het betreft.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

zo jan 02, 2005 10:12

Ratelende nokkenasverstellers is toch een bekende kwaal bij TS 16V motoren? De 2.0 TS 8V motoren hebben er toch veel minder last van?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 10:16

@Kas:

Het gaat hier over een 8 klepper..... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

zo jan 02, 2005 10:18

Ja, dat had ik begrepen, maar mijn vraag was ook meer in het algemeen bedoeld. Je hoort/leest n.l. nogal veel over dat ratelen bij 16V motoren. Daarom vroeg ik mij af of die verstellers van een 8V beter zijn of een betere smering hebben.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 00:32

Thanks to all.
Ben er al uit.

Nog een kantelende zuiger of defecte nokkesasversteller.
Het zijn waarschijnlijk gewoon de kleppen die het geluid veroorzaken.

Wellicht veroorzaken deze bij een twinspark een ander geluid dan ik graag hoor.
Desalniettemin vind ik het vervelend en storend. :(

Nu heb ik een dieselende Alfa 164 TS 2.0 :-k

Anyway thanks Roy :wink:

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

ma jan 03, 2005 02:23

oke ,tot de volgende tas koffie :D grtzz roy

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: diesel geluid

ma feb 07, 2005 01:28

Inderdaad een top kans dat het de nokkenasversteller is :oops: , dat is helaas een bekend kwaaltje en kost de dealer ongeveer 3 uur werk.
Dus vervangen is een duur grapje maar ja niet vervangen daar word je ook niet vrolijk van.
Meestal wordt de heleboel vernieuwd bij het vervangen van de distributie (Riem, spanrollen en nokkenasversteller), helaas komt het voor dat de nokkenasversteller eerder dan gepland de pijp aan de ons bekende Maarten geeft. :evil:
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Terug naar “Algemene Technische vragen”