Nou das een kwestie van goed luisteren/ herkennen en uitsluiten dat het de nokkenasverstelling niet is. Ik weet niet of dit fenomeen veel voorkomt bij Alfa, maar bijna alle 1600's van dat duitse merk hebben er last van, terwijl de 1800's hier ongevoelig voor zijn. (Zelfde slag maar grotere boring)
Tis maar een idee, en ik kan me voorstellen dat je niet de enige bent met dit probleem. Een beetje Alfa specialist kan op het gehoor deze diagnose stellen. De oorzaak is gelegen in het feit dat een van je zuigers een wat te grote speling in de cilinder heeft. Deze speling wordt minder als de desbetreffende zuiger goed heet is (gaat vrij snel). Het rammelende geluid treedt alleen op als je de motor wat gaat belasten vanaf koude start en wordt geleidelijk minder en is al verdwenen voordat hij op bedrijfstemperatuur is. Neem je de belasting even weg, is het geluid ook meteen weg. Wil je dit echt goed vaststellen dat zou je de zaak moeten demonteren/opmeten, maar daar is hier helemaal geen sprake van. (Bovendien beetje erg over de top om alleen een syntoompje vast te stellen.

)
Kortom: Iemand die echt goed in Alfa's thuis is kan dat zo horen.
Als het de nokkenasversteller niet is, en ook de hydraulische klepstoters zijn uit te sluiten...

, zou ik iets meer in deze richting gaan zoeken. Het is op zich trouwens niet schadelijk, hooguit irritant,. Het blok kan er oud mee worden.
